Gå til innhold

hardware problem

Anbefalte innlegg

Jeg har et uidentifisert hardware problem. Etter å ha stått på fra en time til et døgn fryser hva det enn er jeg holder på med, og mustastatur slutter å svare etter rundtom et halvt minutt. Så begynner et lang, uavbrytt pip som fortsetter til jeg slår avresetter maskinen. Detter er velding irritrende, spesielt siden maskinen er under to uker gammel. Tips om hva som er galthvordan fixe det er meget ønsket. Dette driver meg til vanvidd!

Har ingen ekstra komponenter i i tilleg til det som står i signaturen utenom cd-rom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det merkelige er at det aldri skjer noe når jeg starter pc'en... Den fryser alltid etter å ha stått på en stund, alt fra et par timer til over et døgn. Tempen går aldri over 39-41 grader på verken cpu eller ram heller.. :

Lenke til kommentar

Har 340 watt som fulgte med kabinettet. Enig i at ram er 3 pip; beskjeden jeg får er et laaaangt uavbrutt pip når maskinen fryser. Leste på en side at det da var noe med minnet. Fatter bare ikke da åssen jeg kan slå den på og jobbe i timesvis før det skjer.. (river seg i håret)

Lenke til kommentar

Det første som slår meg er at det er problem med minnebrikken. Dette kan være på grunn av at brikken ikke yter det den skal, eller at du kjører minnet over den hastigheten det er spesifisert for.

Forslag:

1.

Du har en 2.0GHz/400 prosessor. Med denne prosessoren skal FSB svive på 100MHz (dette er greit). For å få minnet til å svive på 166MHz (PC2700) må du da stille minnehastigheten på 3:5 (Se på dette bildet). Dersom du har satt denne til 3:6, har du kjørt minnet på 200MHz som mest sannsynlig ikke vil fungere, eller være ustabilt som i ditt tilfelle.

2.

Dersom maskinen fortsatt er ustabil etter at du har satt minnehastigheten til 3:5, kan du prøve å kjøre det på lavere hastighet. (Selvfølgelig bare for å teste om det er dette som er problemet). Sett da minnehastigheten til 3:4. Dette resulterer i at minnet sviver på 133MHz (PC2100). Dersom systemet ditt nå fungerer bra, er det minnet ditt som ikke yter helt etter spesifikasjonen. Du kan da returnere minnet, eller du kan prøve punkt 3.

3.

Minnet er kanskje helt på grensen når det kjøres på 166MHz (PC2700), noe som altså resulterer i ustabil maskin. Det kan være en løsning å øke spenningen på minnet. Dette gjøres med en jumper på hovedkortet. Denne har 3 innstillinger: 2.5V, 2.7V, 2.9V. Du ser dene jumperern på dette bildet. jumperen ligger rett over floppydisk porten oppe til høyre i bildet, og er blå. Denne står som default på 2.5V. Du kan prøve å sette denne til 2.7V, det gjøres med å flytte denne et hakk. Det er helt trygt, og du behøver ikke bekymre deg over denne lille økningen i minnespenning. Dette kan kanskje være det som skal til for at minnet er stabilt på 166MHz.

Dersom ingen av de 3 forslagene fungere, ville jeg prøvd med et annet minne.

En liten ting til. Du sier temeraturen på prosessore alltid er mellom 39-40°C, dette grunnes en feil i Asusprobe programmet som er på den medfølgende CDen. Dette løses enkelt med å laste ned siste versjone, du finner den her :

Asusprobe 2.61.08

Vi får håpe noen av tipsene over hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...