Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen hensikt å bestille ISDN for å få ADSL?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå lest et par tråder om folk som ikke kan få ADSL fordi linjenettet er fullt. Men jeg har enda ikke forstått om det kan ha noen hensikt å bestille ISDN-telefon.

DSL-konseptet bygger blant annet på at distribusjonen ut til bruker skjer via eksisterende kobbertråder som vi leier av vår leverandør. To eller flere av disse bruker du kanskje i dag til telefoni.

Ved nærmere undersøkelser viser det seg dessverre at det ikke er mulig å levere bredbånd til Klostergata xxx da det ikke er ledig kapasitet i linjenettet frem til denne adressen.

Det bor ganske mange i dette huset, så antar det er derfor alle linjene er opptatt. Har undersøkt det meste, men det ser litt håpløst ut. Tenkte jeg kunne bestille Internett via CanalDigital eller noe, men det nettet er ikke utbygd for dette. Derfor anser anser jeg nå mine reelle alternativer som;

• vente på at noen andre sier opp sitt abonnement
  • spleise sammen med eventuelle naboer
  • prøve å bestille telefon eller noe..

Så, har det noen hensikt å bestille telefon? Har dere noen andre tips? Gledet meg som en unge til å få NGT 2400/640, men nå ser jeg ganske mørkt på hele greia..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke sikker på dette, men jeg har hørt at hvis du bestiller ISDN så er Telenor pliktig til å legge opp kabler og annet nødvending for etableringsavgiften. Når linjene er lagt opp kan du jo bare ringe og converte til ADSL.

Lenke til kommentar
Jeg har nå lest et par tråder om folk som ikke kan få ADSL fordi linjenettet er fullt. Men jeg har enda ikke forstått om det kan ha noen hensikt å bestille ISDN-telefon.

Det er bare og prøve, dog regn pengene som tapt og ta levering av ADSL som en bonus :)

Det er ingen som kan gi deg et bra svar på dette.

Lenke til kommentar

Ifølge Post & Teletilsynet er Telenor forpliktet til å levere telefoni til alle landets husstander. Om det skulle vise seg at du kan få telefoni ved å multiplexe sambandet på et eksisterende kobberpar så gjør Telenor Networks det på den måten siden det er det billigste for dem, da utnytter de nemlig kobberet maksimalt. Det er ingen 100% garanti for at det lar seg gjøre å levere ADSL-samband på en slik linje så du gambler litt om du bestiller ISDN...

Lenke til kommentar

Når Telenor sier det er fullt, er det sjeldent fullt fordi de reserverer en ukjent mengde av kobberparene til telefoni. Dette for at de skal slippe å hanve i en situasjon der de ikke kan levere telefoni og må grave et nytt sett på kobberkabler ut til deg som koster en del kroner.

Derfor vil du antagelig få ADSL om du først bestiller telefon, og så får levert ADSL over telefonlinjen. Problemet som kan oppstå er at du tilhører en undersentral som ikke er utbygget. Da må du ha en såkalt full aksess linje fra modersentralen (som er utbygget) og du er like langt, bare fattigere.

Lenke til kommentar
Jeg ville nå mye heller hatt ISDN istdenfor modem hvis jeg ikke kunne ha ADSL der jeg bodde. Selv om hastighetsforskjellen er så stor mellom modem og ISDN så er det merkbart bedre med ISDN.

Mulig det er jeg som har misforstått, men jeg skjønte det som at det av en eller annen grunn var enklere å få ADSL hvis man hadde fasttelefon. Hvis dette er tilfelle så må vel den analoge løsningen være geiere?

Lenke til kommentar
DSL-konseptet bygger blant annet på at distribusjonen ut til bruker skjer via eksisterende kobbertråder som vi leier av vår leverandør. To eller flere av disse bruker du kanskje i dag til telefoni.

Ved nærmere undersøkelser viser det seg dessverre at det ikke er mulig å levere bredbånd til Klostergata xxx da det ikke er ledig kapasitet i linjenettet frem til denne adressen.

Jeg har en gang fått en tilsvarende melding fra Nextgentel. I huset mitt var det ikke telefon, men jeg viste at det var ledig kobber inn til huset mitt. Uansett, nextgentel kunne ikke levere.

Når jeg tok kontakt med Telenor kunne de levere ADSL i løpet av noen dager, og det uten at jeg hadde noen fasttelefon der.

Ta kontakt med andre leverandører før du bestiller telefon for å få ADSL. Kanskje kan andre leverandører levere til deg uten at du har telefonlinje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...