Gå til innhold

Firewire eller usb2.0

Vo0do0

Anbefalte innlegg

Jeg har en ekstern harddisk... Så lurer jeg på hvilken kabel jeg bør bruke for raskest overføring...

Er det ikke slik at USB2.0 har høyere teoretisk båndbredde (850Mbit(?))enn firewire (800Mbit), men at i praksis er firewire raskere? Eller er det jeg som tuller nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Firewire deler ikke "datastrømmen" med andre resurser på maskinen. den er dedikert. og noe kjappere en USB. men usb er jo storsett på alle maskiner om du skal flytte på disken. min erfaring er at begge deler er bra, men med firewire kan du kjedekoble flere disker. det går ikke med usb. med mindre du har en usb HUB eller nok kontakter i maskinen da.

Lenke til kommentar
Firewire 1394a: 400Mbit/s

Firewire 1394b: 800Mbit/s - få kontrollere og kabinetter støtter dette enda.

USB2: 480Mbit/s

Dette er teoretiske verdier.

Del disse tallene på 8 for å få teoretisk overføringshastighet i MByte/s.

vil nå si begge firewire er raskere. usb 2.0 er vel beregnet på andre komponenter en overføring. firewire er jo laget for å overføre..

Lenke til kommentar
Firewire 1394a: 400Mbit/s

Firewire 1394b: 800Mbit/s - få kontrollere og kabinetter støtter dette enda.

USB2: 480Mbit/s

Dette er teoretiske verdier.

Del disse tallene på 8 for å få teoretisk overføringshastighet i MByte/s.

vil nå si begge firewire er raskere. usb 2.0 er vel beregnet på andre komponenter en overføring. firewire er jo laget for å overføre..

Han skriver jo teoretisk.... Det er slik jeg også har hørt det, at USB kan overføre mer data pr. tidsenhet enn FW. Men i praksis er situasjonen en helt annen.

Lenke til kommentar

Musikk produkter for semi-proff / proff musikk produksjon bruker nesten utelukkende Firewire. Esi har bla oppgradert de fleste lydkortene sine som tidligere gikk på USB til Firewire. Selv om USB 2.0 på papiret er raskere enn Firewire er det ett format for kjærringer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...