Gå til innhold

Hvordan fungerer en vindmølle?

fxwz

Anbefalte innlegg

Har et prosjekt på skolen, hvor jeg skal finne ut hvordan en vindmølle liksom fungerer.

Hvordan den produserer strøm og slikt!

Ja jeg har søkt på google, men fant bare en slik dansk side, som ikke var no særlig.

Noen som kan hjelpe meg litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har et prosjekt på skolen, hvor jeg skal finne ut hvordan en vindmølle liksom fungerer.

Hvordan den produserer strøm og slikt!

Ja jeg har søkt på google, men fant bare en slik dansk side, som ikke var no særlig.

Noen som kan hjelpe meg litt?

Vinden får "vingene" til og gå rundt.

Og inni så er det en dynamo som lager strøm.Mer vet jeg ikke..

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på om det er så enkelt men ta en liten elektrisk motor. koble der du ville koblet til en spennings kilde, på et voltmeter. sett en drill på tannhjulet og kjør i vei, du ser daat du får spenning på voltmeteret. Tenk deg at vindmøllen driver denne rundt i stede for drillen

Lenke til kommentar

How Does the Windmill Work?

The cap is turned with the winch until the sails catch the wind. Depending on the wind, a sail is drawn down the sail bar. High winds require less open sail than low wind. The sails catch the wind and turn the windshaft.

The windshaft which is connected to the brake wheel can be stopped with the brake by putting weight in the brake lever or by pulling on the external brake lever. The turning windshaft turns the wall flower, Which turns the upright shaft. A wood wheel on the fourth floor is used to adjust any irregular spinning of the upright shaft.

The upright shaft is connected to a large gear on the third level. Power to run many things in the windmill is drawn from this gear. Lantern gears are used to turn the grinding stones, grain elevators, automatic sifters and a vacuum system (not shown).

HOW IS GRAND GROUND TO FLOUR?

Grain is poured into first level hoppers when carried into the windmill. From there it is cleaned in the basement with the corn sheller and grain separator. Grain elevators carried cleaned grain to the third level hoppers which dropped it into the second level grinders. Corn & oats are ground in the west grinder and dropped to a ceiling mounted sifter (not shown) on the main level. Wheat & rye are ground in the east grinder and sifted in the automatic sifter on the second level. The flour is stored in hoppers  suspended from the ceiling on the first floor.

INTERESTING NOTES

The windmill contains two scales; a floor scale in the windmill and a scale outside the north end of the windmill. The scale inside the windmill can weigh individual bags of grain. The scale outside is used for weighing loaded and unloaded wagons.

The grain was used to feed the prize livestock on the Fabyan Estate and make bread for the two bears, Tom & Jerry. For this reason a bakery was built in the basement. Unfortunately the flue for the oven was poorly designed so the oven was not used long.

Første treff på google.

wndmll01.gif

wndmll02.gif

wndmll03.gif

Sjekk også denne: http://www.windpower.org/da/kids/index.htm

Endret av Jerre
Lenke til kommentar

Dette tror jeg, vet ikke om det er slikt det gjøres:

Når seilene på vindmøllen drives rundt, vil et stempel (+) gå opp og ned (ved hjelp av tannhjul og slikt), i en magnet (-). Vindmøllen vil da generere vekselstrøm. Dette er litt enkelt sagt, men prinsippet gjelder.

Lenke til kommentar

Jeg går 1. år siv.ing energi og kan en del om dette...

En typisk 2 mw vindmølle har 45 m radius og 70 m høyde til nacellen.

Den utnytter ca. halvparten av energien i vinden på grunn av at den ikke kan legge vinden død.

En typisk vindmølle har 3000 driftstimer i norge

Her er et bilde av en nacelle.

nacelle.gif

Inne i nacellen skjer det mye rart:

Vinden driver rotoren (vingene) som siden blir giret (blå) slik at turtallet går opp og dreiemomentet går ned. Denne driver en generator (grønn)... så blir strømmen transformert og justert slik at den får bra nok kvalitet til nettet (50hz) (boksen helt bak i nacellen). Deretter blir denne transformert enda en gang i en transformator i bunnen av en vindmølle. Så går som regel strømmen til en kjempetrafo for hele vindparken og blir transformert opp ENDA en gang for å unngå tap.. deretter går alt på høyspentnettet.

Norske scanwind produserer i dag de vindmøllene som leverer strøm med best kvalitet. Men de fleste vindparkene velger heller kvantitet og får seg vindmøller fra danske vestas (som er eid av Siemens-westinghouse), amerikanse GE og tyske enercon.

I norge er vi i en helt spesiell situasjon når det gjelder vindkraft.. vi har mye vind og vi har vannmagasiner . Når det blåser kan vi justere ned produksjonen på vannkaftverkene og dermed lagre energi. Det kan man ikke i land med kullenergi siden kullkraftverk ikke er særlig justerbare. Derfor produserer f.eks. danmark mer strøm en de virkelig trenger med kullkraftverkene sine.

http://www.windsim.com/ <--- vindkart over norge

Anbefalte søkeord: vindkraft, vindmølle

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
Bare finn ut av hvordan en dynamo funker, så har du vindmøllen din. Akkurat samme prinsipp som turbiner i vannkraftverk, og det står i vår Natur og Miljøbok (Tellus10 (så at du var født i 1989))...

Det heter generator...

Består av bevegelig del (rotor) inne i et kammer med kobberviklinger (stator). Magnetene på rotoren lager magnetiske felt som krysser de elektriske feltene i statoren.... da begynner elektronene å bevege på seg :D weeh

Lenke til kommentar

Golfbag: Om jeg hadde satt rotorer(eller hva det heter, selve "vingene" da) rett på tannhjulet på feks en vaskemaskin motor. slik at "vingene" ville drevet motoren rundt. Ville jeg ved dette fått ut noe særlig med strøm? eller ville ikke dette egnet seg i det heletatt?

Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra at du vil kunne bruke en vaskemaskin-motor for å lage en ekstremt liten og ueffektiv vindmølle. Men du måtte nok ha gir for å få opp turtallet betraktelig og senket dreiemomentet.

Effekt = Turtall x Dreiemoment

Kvaliteten på elektrisiteten er et annet problem, du ville nok ikke fått 50hz og stabil nok spenning / fin nok sinus uten å bruke diverse elektriske innretninger.

Lenke til kommentar

nei sannt det. men så lenge en får spenning ut kan en trikse litt med kurvene for å få det en vil ha.... eventuellt lage det til en stabil likespenning....

Skjønner selvfølgelig at denne vil bli ekstremt ueffektiv og håpløs men er prinsippet som er gøy å få til

Lenke til kommentar

Dersom jeg ikke tenker helt feil, vil vel en generator bestå av magneter og spoler. Når magnetfeltet forandres i forhold til spolen vil det induseres spenning i spolen. Men det er grenser for hvor langt du kan forandre magnetfeltet i en gitt retning, og dermed må du snu og tilbake igjen. Da vil også strømmen snu, og av den grunn vil du i alle fall ikke klare å lage likestrøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...