Samurai99 Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Jeg har 2 Ethernet-kabler, en lang og en kort. Hvorfor er det sånn at den lange virker overalt, mens den korte ikke gjør det? EKS: Hjemme - Den ene virker bra, den andre blir ikke engang registrert av maskinen min. Så tar jeg med meg den som ikke virker på skolen, og der virker den perfekt. Er det logisk??!! Må vel få med at jeg har ADSL hjemme, og nettverkskabelen er koblet rett til modemet. På skolen kobler jeg meg til en hub.. Lenke til kommentar
Stjeletor Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Vil tro forklaringen ligger i at den ene kabelen din er krysset...(patch kabell). mye av det nyere utstyret man for i dag (nettverks kort, rutere,modem +++).. vil ikke bry seg om du kjører med en krysset kabel eller ikke ... men endel/meste parten av utstyret som fines ute hos "hjemmebrukere" har dessverre ikke denne funksjonen... derfor kan den f.eks funke på skolen din. Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Funksjonen som gjør at du kan bruke både krysset og ukrysset heter vel noe sånt som auto-sense eller auto-negotitation eller noe i den duren. Uansett, adsl modemer (de som ikke har innebygget router ihvertfall) har ikke denne funksjonen, slik at du må bruke ukrysset kabel. Mens på skolen din har de nok switcher, alle switcher (ihvertfall alle jeg har sett) bruker funksjonen som gjør at du kan bruke krysset og ukrysset. Ganske sikker på at problemet ditt ligger her.. Lenke til kommentar
Samurai99 Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Det er ikke krysset... Lenke til kommentar
Doleo Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Vel, da er det vel bare noe magisk da. Tror nok at den er krysset, eller så har den en dårlig kontakt et sted. En nettverkskabel er ganske enkel. Den har 8 ledere som leder strøm fra punkt a til punkt b. Fungerer det et sted så funker det også et annet sted. Gjør det ikke det er en forutsetning endret, enten kontakten, eller kontaktpunktet. Så sjekk kontakt, eller switch/router. Lenke til kommentar
Samurai99 Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 Hmmm...det var rart. Jeg ba hvertfall om en helt vanlig nettverkskabel i butikken. Kanskje de bare har tatt feil. Kan jeg finne ut hva slags jeg har bare på utseendet? Lenke til kommentar
Azton Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Ja, du kan sannsynligvis se i enden på kabelen. Du sammenligner fargekodene, og hvis de er forskjellige så er kabelen krysset. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Det er litt svart magi ifm ned nettverkskabler... Eller rett og slett noe utstyr takler en ikke optimal kabel bedre enn andre. I teorien skulle det jo ha vært funk eller ikke funk, men jeg har også opplevd kabler som funker repeterbart noen steder og ikke andre. Dårlig tvinning kanskje? Hvordan er det forresten, viser led'ene på maskinene at det er kontakt? Jeg har vært borti en del dårlige kabler hvor det lyser, men ikke en millibit går igjennom kablen. Dersom du ikke har noe lys når det ikke funker, ville jeg regnet med at du har en krysset kabel der det skal være ukrysset (eller motsatt) M. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) Funksjonen som gjør at du kan bruke både krysset og ukrysset heter vel noe sånt som auto-sense eller auto-negotitation eller noe i den duren. Uansett, adsl modemer (de som ikke har innebygget router ihvertfall) har ikke denne funksjonen, slik at du må bruke ukrysset kabel. Mens på skolen din har de nok switcher, alle switcher (ihvertfall alle jeg har sett) bruker funksjonen som gjør at du kan bruke krysset og ukrysset. Ganske sikker på at problemet ditt ligger her.. Auto-sense og auto-negotiation går vel mer på duplexmode. Heter vel auto MIDI/MDI-X for automatisk "sensing" mellom krysset og ukrysset. Grunnen til at kabler kan virke noen steder og ikke andre, kan enkelt og greit være at kablene er hjemmelagede, og ikke følger standarden, eventuelt at lederne ikke er skikkelig fremme i "endestykket". Kablenene kan da bli ustabile. Det finnes også "regler" for hvor lange og korte de kan være. 1m er vel det anbefalte minimumet, og 100m er anbefalt maks. Det skal dog sies at det som oftest går helt fint med kortere eller lengre kabler. Endret 24. januar 2005 av darkness| Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå