Gå til innhold

Oppstartprob med ASUS A7N8X-e Deluxe


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte nå 4 nye 200 giggere til pcn min. Men når jeg starter opp nå så stopper den der der står sånn RAID dritt.. Jeg må trykke ctrl+s for å komme inn i raid konfig og ctrl+e for å komme ut igjen før den fortsetter å boote... Ellers skjer det ikke en dritt... Den bare står der..

 

 

Prøvde å sette tilbake diskene som som det var før det skjedde, men hadde ingen effekt... akkurat det samme igjen.. går ikke an å skru av det RAID deteksjonen a?

Endret av MicrolaXx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Synes Asus har laget en mindre god løsning for P-ATA/S-ATA på sine "high-end" Socket-A HK... Men det kan godt være at jeg ikke har fått med meg en vesentlig detalj.. :)

Har opplevd akkurat det samme problemet (nesten) som trådstarter med den nyere utgaven av kortet... A7N8X-E..

Sleit med å få installert Win på en IDE-disk..prøvde flere ganger før jeg skjønte at det er slik som trådstarter beskriver at Bios/Chipset skal fungere... boot (til IDE) tar ca. 30 sek.. etter at Asus-"dama" sier at "Self test completed..booting system"..elns..

På dette kortet er det umulig? å deaktivsere S-Aata uten å deaktivisere P-Ata også (dvs. da har du i praksisk ingen harddisker). Jumper på kortet for dette formål..selv om manual sier at denne skal deaktivisere *S-ATA* så blir også IDE-portene deaktivisert.

Alle andre HK jeg har "tuklet" med har enkel mulighet til å "slå av" S-Ata støtte helt og holdent... i Bios..

Det fungerer jo greit, men boot-time tar fryktelig lang tid med en slik løsning uten at det akkurat er en katastrofe...

Lenke til kommentar

Mitt tidligere oppsett var slik: 2stk Seagate 160 gigg på hver sin S-ATA inngang som er integrert på hovedkortet pluss en 120 gigg på IDE (og en DVD brenner og en CD brenner på IDE)

 

Det nye oppsettet er slik: 2 stk 200 gigg på S-ATA kontrolleren og 2 stk 200 gigg Seagate på IDE og en DVD brenner og en CD brenner.

 

Når den kommer til der den finner S-ATA diskene så kommer det opp 2 stk på 200 gigg hver og så skjer det ikke mer.

 

Det jeg må gjøre for å kommer videre er å trykke CTRL+S (komme inn i RAID setup) og CTRL+E (gå ut av RAID setup) og da fortsetter den å boote.

 

Jeg kjører ikke RAID.

Endret av MicrolaXx
Lenke til kommentar
Var det ikke noe med at det kun var mulig med en IDE-disk når du bruker begge S-ATA kontrollerene på visse HK?

det er mulig her hvertfall... det funker fint! Fant nå ut at den går videre etter litt venting

men det er snakk om 20-25 sekunder før den går videre og det er litt mye.. Noen forslag?

 

Vil en BIOS opgradering funke?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Trur du bare må akseptere at det er slik...

Mitt Asus-kort bruker like lang tid på å "boote".. dog med kun en IDE-disk..

Se mer på det som en "feature" isf. "bug".. :)

Lenke til kommentar

Bruker samme hk selv, uten noe problemer. Men har bare ett raid 0 oppsett, og en dvd brenner. Ingen ide hd.

Den siste bios versjonen på asus sin hjemmeside funket helt fint for meg.

 

Ang deaktivering av sata kontroller i bios, vel det kan hende at den ikke oppdager diskene, i værste fall. Ellers skulle den kunne disables og alt vel. Men tror ikke sata diskene kommer opp hvis du deaktivere denne funksjonen.

 

Lykke til, det er ellers et knakende godt kort etter min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...