eXZire Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Huset har jo tydeligvis alltid vært sånn. Og hvis det er brannfare / fare for at elektriske apparater tar føyken, er det for å si det slik ihvertfall ikke dere som skal utbedre det, bare fordi dere leier stedet. Lenke til kommentar
BadLoser Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Til PCen din f.eks kan jeg anbefale en UPS for å beskytte den. Prisen på en slik ligger vel på 2000+ Vil en UPS virkelig hjelpe når overspenningsvern ikke beskytter 100% uten jordet kontakt? Trodde overspenningsvern var det man trengte i en slik situasjon som dette. Lenke til kommentar
BadLoser Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Huset har jo tydeligvis alltid vært sånn. Og hvis det er brannfare / fare for at elektriske apparater tar føyken, er det for å si det slik ihvertfall ikke dere som skal utbedre det, bare fordi dere leier stedet. Jau, sant. Men spørsmålet er om han er pålagt å gjøre det? For jeg vet at han egentlig ikke gidder. Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Lyser lyser svakt og sikringer går og det du tenker på er PC og TV som kan gå til hælvette?!? Hva med at det kan begynne å BRENNE da? Og det går til hælvette med deg og dine? Det er jo mye værre! Ville fått tak i elektriker å få fiksa det der fortest mulig var jeg deg... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 (endret) 1-3 16A kursar burde du fått lagt til overetasjen. Ein lampe som lyser svakt\blinker må vel være pga underspenning eller feil i lampen. Overspenning ville jo ført til sterkare lys. Gjelder dette på alle lys? Endret 21. januar 2005 av zeph Lenke til kommentar
geemee Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 (endret) Hei Overspenningsvern vil ikke virke i en ujordet kontakt da den kortslutter mot jord ved overspenning. Da det ikke er jordet anlegg, ville jeg anbefale at det settes inn et overspennings vern på inntaket, dette ville bli den enkleste og billigste løsningen. Tror ikke dere kan kreve at huseier skal betale for dette da det stort sett ikke er påkrevd, kommer ann på hvor utsatt dette omerådet er for lyn. Et gammelt elektrisk anlegg er ikke nødvendigvis forbunnet med fare for brann, men da dere kjører såpass mange ting på en gang vi sikringen ryke grunnet overlast. En liten hovedsikring trenger ikke nødvendigvis utskifting, men krever litt planlegging. Svakt lys komme av at dere har langt strekk fra trafostationen. tap øker med kabel lengde. et helt nytt elektrisk anlegg på et hus beregnes gjerne til å koste mellom 700-1000 kr pr kvadrat boareal, så lykke til med å få huseier til å skifte dette. Det går også an å øke inntakssikringene, noe som må gjøres gjennom elektrikker som tar kontakt med everket. Endret 21. januar 2005 av geemee Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Line-interactive UPS`er får du fra litt under tusenlappen og oppover. En slik billig enhet vil gi den beskyttelsen du trenger når spenningen forsvinner eller faller til skadelig nivå. Da switcher den til batteridrift, og PC`en din unngår dermed å bli utsatt for underspenning. Nå vil vel ikke overspenningsvernet være av det aller beste med en slik enhet uten at du har jordet kontakt å sette den i, men det er den beste løsningen for å beskytte PC`en din så lenge forholdene er som du beskriver i huset. En online UPS vil vel ligge og regulere utspenningen kontinuerlig, men da snakker vi andre pengesummer. Når det gjelder ApC-vernet har jeg et par slike på ujordet stikk hjemme hos meg og det står bl.a. telefoniutstyr samt adslmodem og router bak det. Det gir en viss beskyttelse, har faktisk hørt det kneppe i enheten samtidig med lyn, og naboene har meldt om ødelagt utstyr hos seg. Imidlertid vil ikke et slikt vern fange opp kortvarige spenningstransienter særlig godt uten jording, så utstyret kan få seg en knekk og slutte å fungere en tid senere. Lenke til kommentar
BadLoser Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Har allerede ringt en elektriker faktisk... Han skulle komme tidlig i neste uke for en sjekk. Han hadde en teori om hva det var, og han kunne ikke gi noe prisoverslag enda, men han var enig når jeg spurte om det ville koste under 10000kr, eller så kan det fikses med å installere et overspenningsvern i selve sikringsboksen istedet for ved kontakten. Et slikt kostet ca 2500kr sa han. Han nevnte ikke noe om brannfare i hvertfall.. men pratet på elektriker språk om hvordan feilen var skadelig for komponenter. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Bytte alt er vel ikkje nødvendig sidan det er begrensa råd. Eg var med på ein liknande sak sjølv. Gammalt hus med gamle kablar, masse utstyr på samme kurs og wattmeter. Me la eit par nye kursar, delte opp dei gamle, skifta inntak og skifta innmaten i sikringsskapet. Men du bør uansett få ein elektrikar til å vurdere det, og om du eventuelt berre kan byte delar av nettet. Dele opp kursar der sikringar går, sjekke blinking i lys og vurdere installasjonen i området med PC, forsterkar osv. Lenke til kommentar
BadLoser Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Overspenningsvern vil ikke virke i en ujordet kontakt da den kortslutter mot jord ved overspenning.Da det ikke er jordet anlegg, ville jeg anbefale at det settes inn et overspennings vern på inntaket, dette ville bli den enkleste og billigste løsningen. Elektrikeren sa noe av det samme. Vi skulle se det ann etter sjekken om det ble aktuelt å fikse noe eller bare installere overspenningsvern. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Men vil eit OV hjelpe mot dine problemer da? Lenke til kommentar
BadLoser Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Men vil eit OV hjelpe mot dine problemer da? Det inntrykket jeg fikk av han, var at om det ble installert ved inntaket (i sikringsboksen), så ville det fikse problemet fullstendig. Det er jo tydeligvis ikke snakk om et vanlig overspenningsvern man kjøper i en databutikk, men noe som elektrikeren kunne tilby til ca 2500kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå