Gå til innhold

Ny LCD-skjerm --> trenger nytt grafikkort


Grouse

Anbefalte innlegg

Har satt til sides min flotte 19" ADI skjerm til fordel for en ny Eizo 17" LCD FlexScan L550K - testvinner i PC world og greier. :!:

 

Forventingene var store, men erfaringene så langt nokså delt. :cry:

Jeg fikk meg nylig ny PC, men la ikke så mye vekt på skjermkortet, spiller ikke, kun kontorbruk og bilde/video. Men, nå viser det seg at skjermkortet (Sapphire Radeon 9200SE Atlantis 128MB) ikke har DVI utgang. :mad::wallbash: Skjønner at det er nøkkelen til suksess dersom man skal ha bra bilde. Synes også skriften på denne skjermen ble vel liten.:confused:

 

Så nå lurer jeg på, hva bør jeg kjøpe. Jeg har følgende maskinvare:

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz

Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB

 

 

Jeg henvender meg til dere xperter, finner jeg et bra kort til kontorbruk og video - så billig som mulig? Når VGA tydeligvis er ut ser jeg etter et kort med to DVI utganger.

Endret av Grouse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har satt til sides min flotte 19" ADI skjerm til fordel for en ny Eizo 17" LCD FlexScan L550K - testvinner i PC world og greier. :!:

 

Forventingene var store, men erfaringene så langt nokså delt. :cry:

Jeg fikk meg nylig ny PC, men la ikke så mye vekt på skjermkortet, spiller ikke, kun kontorbruk og bilde/video. Men, nå viser det seg at skjermkortet (Sapphire Radeon 9200SE Atlantis 128MB) ikke har DVI utgang. :mad::wallbash: Skjønner at det er nøkkelen til suksess dersom man skal ha bra bilde. Synes også skriften på denne skjermen ble vel liten.:confused:

 

Så nå lurer jeg på, hva bør jeg kjøpe. Jeg har følgende maskinvare:

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz

Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB

 

 

Jeg henvender meg til dere xperter, finner jeg et bra kort til kontorbruk og video - så billig som mulig? Når VGA tydeligvis er ut ser jeg etter et kort med to DVI utganger.

Du kan ikke bruke reklamasjons retten på kortet da? Eller var det så billig at det kanskje ikke er verdt portoen? :p

Lenke til kommentar

Husk at effekten til skjermkortet har innvirkning på LCD skjermen din. Selv om et kort har DVI utgang, betyr ikke det at kortet automatisk gir best skjermbildet på skjermen din. Hvis du er ute det beste bildet du kan få, bør du i hvert fall legge litt penger i et skjermkort.

 

For å sette litt på spissen:

Nyere billigmodell av Radeon, Matrox, nVidia m/DVI.. bra :)

8 MB skjermkort m/DVI.. ikke fullt så bra :(

Lenke til kommentar

Det enkleste her er vel å gjøpe en vga -> dvi. De koster rundt hundrelappen. Dersom du har lyst på et kort med 2xdvi og god ytelse må du nok ut med 20-30 ganger så mye. Men det kortet ditt duger ikke til så mye nye spill, men hvis ikke det er noen prioritet, trenger du ikke noe rått skjermkort.

Lenke til kommentar
Husk at effekten til skjermkortet har innvirkning på LCD skjermen din. Selv om et kort har DVI utgang, betyr ikke det at kortet automatisk gir best skjermbildet på skjermen din. Hvis du er ute det beste bildet du kan få, bør du i hvert fall legge litt penger i et skjermkort.

 

For å sette litt på spissen:

Nyere billigmodell av Radeon, Matrox, nVidia m/DVI.. bra :)

8 MB skjermkort m/DVI.. ikke fullt så bra :(

Jasså? Har du en kilde på dette? Ville anta at dvi-utgangen kun sender ut "koden" for den fargen som skal vises på en gitt pixel, og da er det ett fett hvilket kort du bruker.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det enkleste her er vel å gjøpe en vga -> dvi. De koster rundt hundrelappen. Dersom du har lyst på et kort med 2xdvi og god ytelse må du nok ut med 20-30 ganger så mye. Men det kortet ditt duger ikke til så mye nye spill, men hvis ikke det er noen prioritet, trenger du ikke noe rått skjermkort.

 

OK, ser at det blir dyrt dersom jeg skal ha 2xdvi. Dersom jeg går for vga/dvi, hva kan dere anbefale da :-)

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler Gainward 6600GT GS 2xDVI som er ukens tilbud hos komplett.no til 1879kr

Denne høres veldig lurt ut.

 

Kraftigere enn du trenger, men mye headroom. Dette korte kan du til ditt bruk ha i mange år.

 

Det er ikke veldig lenge til hvor selv OSet og dermed også kontor aplikasjoner vil ha bruk for det et skjermkort kan tilby. Med dette korte er du bedre rustet de neste 2 årene.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Det enkleste her er vel å gjøpe en vga -> dvi. De koster rundt hundrelappen. Dersom du har lyst på et kort med 2xdvi og god ytelse må du nok ut med 20-30 ganger så mye. Men det kortet ditt duger ikke til så mye nye spill, men hvis ikke det er noen prioritet, trenger du ikke noe rått skjermkort.

Så vidt jeg vet, finnes ikke dette... Bare motsatt vei.

 

Uansett blir det ikke noe bedre bilde av å ha en overgang fra vga til dvi, da signalet allerede har blitt omgjort til analogt.

Lenke til kommentar

Jeg ser flere har linket til Asus VGA-Card Geforce FX5200 128MB AGP 2xDVI TV-Out V-In Retail . Jeg brukte det kortet i litt over ett år før jeg byttet det ut. Jeg byttet fordi jeg ville ha bedre kvalitet på de nyeste spillene mine.

 

Siden du nevner at du ikke spiller spill på PCen din kan jeg på det sterkeste anbefale dette kortet. Det vil sikkert fungere utmerket til ditt bruk. Jeg var meget fornøyd med kortet bortesett fra at det ikke henger helt med i nyere spill på høye oppløsninger.

 

Vifta lager litt lyd, men det er bare å bruke et program som følger med kortet som heter Smart Doctor for å sette ned hastigheten på vifta. Da hører du den ikke lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...