Gå til innhold

innkjøpspriser til elkjøp


Anbefalte innlegg

du har 30 dagers åpent kjøp? Og det er nok heller tvilsomt om det faktum at slike skjermer er belemret med pixelfeil, er noe en forbruker bør vite om. Så dersom selger ikke har opplyst deg om at det KAN forekomme, er det bare å ta med seg skjermen tilbake. nå kommer sikkert de som jobber på elkjøp her til å skrike høyt, men da husker dere det til neste gang. dette er et moment kjøpere bør være oppmerksomme på og ta i betraktning når de vurderer LCD, og derfor bør selger opplyse om dette.

30 dager åpent kjøp avhenger av butikken, eventuelt produsenten. Du har ikke noen lovfestet angrerett ved butikkjøp. Hos Elkjøp vil du vel ha 30 dagers åpent kjøp så vidt jeg vet.

 

Pixelfeil gir heller ikke hevingsrett dersom den holder seg innenfor gjeldende ISO-standarder.

 

Her er vi nok en gang tilbake til dette med hvordan du oppfører deg. Hadde du kommet brautende inn i butikken, hevet stemmen flere hakk ved avslag og begynt å kjefte, ville jeg ganske enkelt bedt deg forlate lokalet. Hadde du vært høflig og oppført deg med normal folkeskikk ville du kunne oppnådd mye mer.

 

Men det er klart, brautende oppførsel hadde sikkert gjort juristen fornøyd. Han hadde fått det han juridisk sett har krav på, og kunne sittet og sett på skjermen med pixelfeil i mange år.

er det rimelig å forutsette at kunder bør vite om ISO standarder?

 

nei, dette skal i så fall selger opplyse om, det er naturlig å få vite at produktet ditt kan være belemret med feil som ikke dekkes av garanti.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg jobbet i butikk og du f.eks. kom med en laptop som trengte reparasjon, ville du ikke fått noen låne-enhet med holdningen du viser. Jeg ville ganske enkelt sagt at det ikke var noen tilgjengelig, og det er en urimelig kostnad for butikken å skaffe en til veie. For en høflig kunde kunne jeg f.eks. sjekket litt mer om det var mulig å få tak i noe.

dessverre å måtte si det men hva du anser som urimelig er ikke interessant.

 

det er hva som objektivt sett er urimelig , og når du har laptoper på lageret 5 meter unna så spørs det om du slipper unna ;)

Lenke til kommentar
du har 30 dagers åpent kjøp? Og det er nok heller tvilsomt om det faktum at slike skjermer er belemret med pixelfeil, er noe en forbruker bør vite om. Så dersom selger ikke har opplyst deg om at det KAN forekomme, er det bare å ta med seg skjermen tilbake. nå kommer sikkert de som jobber på elkjøp her til å skrike høyt, men da husker dere det til neste gang. dette er et moment kjøpere bør være oppmerksomme på og ta i betraktning når de vurderer LCD, og derfor bør selger opplyse om dette.

30 dager åpent kjøp avhenger av butikken, eventuelt produsenten. Du har ikke noen lovfestet angrerett ved butikkjøp. Hos Elkjøp vil du vel ha 30 dagers åpent kjøp så vidt jeg vet.

 

Pixelfeil gir heller ikke hevingsrett dersom den holder seg innenfor gjeldende ISO-standarder.

 

Her er vi nok en gang tilbake til dette med hvordan du oppfører deg. Hadde du kommet brautende inn i butikken, hevet stemmen flere hakk ved avslag og begynt å kjefte, ville jeg ganske enkelt bedt deg forlate lokalet. Hadde du vært høflig og oppført deg med normal folkeskikk ville du kunne oppnådd mye mer.

 

Men det er klart, brautende oppførsel hadde sikkert gjort juristen fornøyd. Han hadde fått det han juridisk sett har krav på, og kunne sittet og sett på skjermen med pixelfeil i mange år.

Jeg tror en del butikkansatte her missforstår og setter seg i forsvarsposisjon. Kanskje møtt for mange liksomjurister som kommer med urimelige krav. Eller kanskje de er så dumme at de stiller seg i den samme forsvarsposisjonen i butikken også. Møter jo de som nærmest bærer lønnsomheten til hele kjeden på sine skuldre og aldri innrømmer noen mangel men:

Som oppegående forbruker stiller jeg selvsagt med en viss kjennskap til produktet og forbrukerlover. Når jeg kommer for å klage på noe starter jeg selvsagt med en hyggelig tone, men dersom butikkens ansatte da ikke forholder seg korrekt til dette tar det ikke lang tid før jeg slår dem i hue med mine rettigheter. Det holder som regel med å presentere rettighetene, men det hender slegga må frem og slevsagt får jeg det jeg har krav på. I sistnevnte eksempel enten med en ansatt med anmerkning i boka eller en sjef med et forbrukervedtak mot seg, ja også ett og annet kredittforetak som har kastet bort myyye tid på ubegrunnede inkassosaker.

Lenke til kommentar
Når jeg titter på Tv2, hender det ALDRI at jeg ikke ser en reklame fra elkjøp. Tør ikke å tenke på hva denne markedsføringen koster:) De svømmer i annonser på vg.no og db.no hele tiden. Dette koster sikkert 100-vis av millioner i året. Aggressiv markedsføring...det beviser vel bare at de tjener (mye) penger på det de driver med.

Godt poeng! 100-vis av millioner av kundesnes (våre) penger. Hvis de hadde latt vær å reklamere i det hele tatt så kunne de sikkert solgt varene med billigere og fortsatt fått samme fortjeneste. Reklame er altså noe jeg liker svært dårlig. Det gir ingen samfunnsmessig gevinst, kun utgifter for samvunnet som må fø på en hel bransje, reklamebransjen, uten at vi får noe produkt eller tjenester igjen for pengene våre. Reklamebransjen er i mine øyne en samfunnsparasitt.

Lenke til kommentar
er det rimelig å forutsette at kunder bør vite om ISO standarder?

 

nei, dette skal i så fall selger opplyse om, det er naturlig å få vite at produktet ditt kan være belemret med feil som ikke dekkes av garanti.

Og det er nettopp her problemet oppstår. I henhold til ISO-standarden er det normalt sett nemlig ikke noe som helst i veien med TVen dersom det er en død pixel i panelet. Med andre ord er det ikke en "mangel" på TVen og man kan da ikke påberope seg de rettighetene man har ved mangler i Forbrukerkjøpsloven.

 

Det er her skjønn kommer inn og hvis man er blid og hyggelig gidder kanskje den butikkansatte å ta en telefon til butikkens kontaktperson hos gjeldende produsent. Forhåpentligvis har de to tatt en øl sammen en eller annen gang og funnet tonen, så da kan det jo hende at alle legger litt godvilje til og yter service utover det juridisk påkrevde.

 

Jeg sier ikke at jeg liker at det er denne måten det fungerer på, jeg bare poengterer at det er realiteten.

Lenke til kommentar

er det rimelig å forutsette at kunder bør vite om ISO standarder?

 

nei, dette skal i så fall selger opplyse om, det er naturlig å få vite at produktet ditt kan være belemret med feil som ikke dekkes av garanti.

Nå er det jo slik at de som jobber på 'gulvet' ikke skal belære kundene i kjøpslov, det er vel snarere din jobb.

 

Men nå er det jo slik at butikkene ikke ønsker å ha skjermer med pixelfeil i butikkene sine ettersom dette skaper mye 'problemer' i ettertid, så butikkene velger jo selvfølgelig sine leverandører med omhu.

 

Men i utgangspunktet så har du ikke krav på noe dersom du har pixelfeil på skjermen din. Og du kunne skreket og hylt så mye du ønsket uten å komme noen vei.

 

Men nå har jeg aldri sett på jurister som de raskeste hestene i stallen.

Lenke til kommentar
Når jeg titter på Tv2, hender det ALDRI at jeg ikke ser en reklame fra elkjøp. Tør ikke å tenke på hva denne markedsføringen koster:) De svømmer i annonser på vg.no og db.no hele tiden. Dette koster sikkert 100-vis av millioner i året. Aggressiv markedsføring...det beviser vel bare at de tjener (mye) penger på det de driver med.

Godt poeng! 100-vis av millioner av kundesnes (våre) penger. Hvis de hadde latt vær å reklamere i det hele tatt så kunne de sikkert solgt varene med billigere og fortsatt fått samme fortjeneste. Reklame er altså noe jeg liker svært dårlig. Det gir ingen samfunnsmessig gevinst, kun utgifter for samvunnet som må fø på en hel bransje, reklamebransjen, uten at vi får noe produkt eller tjenester igjen for pengene våre. Reklamebransjen er i mine øyne en samfunnsparasitt.

Samfunns parasitt? Kanskje jeg har misforstått den 'greia' du har med 2 logo som avatar, men du er klar over at tv2 er norges mest kommersialiserte bedrift?

 

Men i utgangpunktet så er denne diskusjonen, ingen vil noensinne oppgi innkjøpsprisene sine.

Lenke til kommentar

Det er urimelig hvis han taper masse penger på å åpne en bærbar pc. Tror det hadde blitt vansklig, dessuten spiller pcens pris inn også. Jo høyere pris, jo større krav til vesentlig, mindre pris lavere krav til vesentligl.

 

Det er ikke objektivt krav, men juridisk avveining basert på skjønn.

 

 

Hvis kunden ikke har avtalt med selger at han skal ha et TV uten pixelfeil, gjelder fkjl. §15 (2) litra b "utifra hva en forbruker kan forvente." Når de finnes ISO standard så vil nok dette bli lagt til grunn i avveiningen om forbruke rkunne forvente dette.

 

Men det er lett å se seg blind på §§§ og lov, bedre å snakke fornuft med selger. Men det er ikke alltid det går så bra dessverre ( har erfaring med expert :thumbdown: )

 

Fornuftig samtale med selger kommer lengre enn det man kommer med loven, tro meg.

Lenke til kommentar
Godt poeng! 100-vis av millioner av kundesnes (våre) penger. Hvis de hadde latt vær å reklamere i det hele tatt så kunne de sikkert solgt varene med billigere og fortsatt fått samme fortjeneste. Reklame er altså noe jeg liker svært dårlig. Det gir ingen samfunnsmessig gevinst, kun utgifter for samvunnet som må fø på en hel bransje, reklamebransjen, uten at vi får noe produkt eller tjenester igjen for pengene våre. Reklamebransjen er i mine øyne en samfunnsparasitt.

Noen, i betydning ikke ndøvendigvis Elkjøp kunne solgt varene billigere med samme fortjeneste. Massiv markedsføring sørger for at kundene kommer til Elkjøp i stedet for til konkurrentene.

 

PS! Hva skulle TV2 levd av uten reklamen ?

Sånn sett er det ikke bare negativt ;)

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at de fleste elektronikksjapper ideelt (merk ideelt) ligger på rundt 24-30 % avanse. Dette gjelder ikke webshopper som opererer så og si uten fortjeneste. Så bare ta en vare og sammenligne prisen mellom web'en og i butikken så får du i alle fall ett bilde av hva avansen ligger på :p

Godt poeng det med avanseforskjellen. Det er egentlig en nødvendighet for Elkjøp siden de også har mye større utgifter (ørten lokaler, betjening osv). Sånn sett er det jo svært bra at vi har fått nettbutikker det siste tiåret og at de har blitt svært populære. Det blir stadig færre som gidder å fø på en bransje som er "rasjonalisert bort" av konkurrenter på nettet. Siden jeg er for effektivitet og mest mulig for minst mulig penger så er dette det optimale samfunnet: Færre jobber men samme mengde og kvalitet på varer og tjenester. Ser man litt stort på det så betyr det at den gjennomsnittlige arbeidstager kan jobbe mindre og få det samme for lønna si. Mer fritid - like mye luksus som i dag. Elkjøp er en av disse "gammeldagse" butikkene som ikke er like effektiv som nettbutikker og som derfor er et symbol på det gamle og inneffektive samfunnet.

Lenke til kommentar
http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...2/1033128753.85

Alle vet at dette som står på denne siden er sant, til og med de som jobber hos Elkjøp, vet dette innerst inne.

Ja jeg er helt fullstendig enig med den artikkelen, det eneste jeg gjør i jobben min er å svindle folk. Jeg er en stoooor svindler!

Med stor fare for at du mente dette ironisk, så må jeg si meg enig. Jeg jobbet hos en av konkurrentene i fjor sommer og følte det akkurat sånn. Prisene var grisehøye og jeg smilte stort og sa det var et sååå bra kjøp. Dessverre er jeg en person med samvittighet og ba alle venner og kjente som kom innom butikken om å pelle seg ut og ringe meg på kveldstid. (For å kunne advare dem uten å bli overhørt på jobben). Man MÅ ha lav samvittighet for å være selger i en sånn bransje uten å gjøre bedriften konkurs. Det hører med til historien at jeg sa opp jobben selv om kollegaene mine ble skuffet "for jeg hadde jo peiling på så mye rart og var så hjelpsom". Orket ikke å lure folk slik dag ut og dag inn, det tærer på samvittigheten. Jeg tenker fortsatt sånn at jeg ikke ønsker å bli gjenkjent på gata av gamle kunder..

Lenke til kommentar
Godt poeng! 100-vis av millioner av kundesnes (våre) penger. Hvis de hadde latt vær å reklamere i det hele tatt så kunne de sikkert solgt varene med billigere og fortsatt fått samme fortjeneste. Reklame er altså noe jeg liker svært dårlig. Det gir ingen samfunnsmessig gevinst, kun utgifter for samvunnet som må fø på en hel bransje, reklamebransjen, uten at vi får noe produkt eller tjenester igjen for pengene våre. Reklamebransjen er i mine øyne en samfunnsparasitt.

Noen, i betydning ikke ndøvendigvis Elkjøp kunne solgt varene billigere med samme fortjeneste. Massiv markedsføring sørger for at kundene kommer til Elkjøp i stedet for til konkurrentene.

 

PS! Hva skulle TV2 levd av uten reklamen ?

Sånn sett er det ikke bare negativt ;)

Reklame er i utgangspunktet som helhet ett one, nettopp av de grunnene simen skisserer, man har en begrenset mengde resurrser som skal fordeles på menneskeheten, å skusle deler av disse ressursene bort på noe som ikkeøker levestandaren for mensskeheten som helhet (noe reklamefilmer og reklameboards ikke gjør). er sløs.

 

AtW

Lenke til kommentar
BTW: Jeg kjenner en som kjøpte seg Creative jukebox mp3 spilleren med 30 GB i India. Der betalte han 1000 kr og her så kostet den rundt 3000 kr tror jeg. Så hvis han selgeren i India har kjøpt den fra creative sin fabrikk, så kan den ikke ha kosta så mye. 
ja, for han selgeren i India er sikkert nabo med fabrikken det ja, koster _ litt_ mindre hente dritten over gata, enn sende den rundt halve verden før du smeller din piratkopierte musikk inn på den. tenke littegranne vettu... :nei:

Kutt ned på spydigheten. Frakt koster ikke 2000kr per enhet fra india til norge, ikke 500kr heller. Slikt fraktes i containere og fordeles ut til importeører og distributører på en ganske effektiv måte i passende pakkestørrelser. Frakt per enhet fra india til norge er neppe mer enn hundrelappen. (Ja, selv om det norske postverket skal ha en tilsvarende pris for å frakte 1 stk fra et postkontor til et annet)

Lenke til kommentar
dessverre å måtte si det men hva du anser som urimelig er ikke interessant.

 

det er hva som objektivt sett er urimelig , og når du har laptoper på lageret 5 meter unna så spørs det om du slipper unna ;)

Med verditapet en ny laptop får dersom noen skal låne den en uke er det en urimelig kostnad. Dette ville jeg hevdet og nektet deg laptopen. Så fikk du eventuelt dra det for retten om du mente noe annet.

Lenke til kommentar
er det rimelig å forutsette at kunder bør vite om ISO standarder?

 

nei, dette skal i så fall selger opplyse om, det er naturlig å få vite at produktet ditt kan være belemret med feil som ikke dekkes av garanti.

Ta en telefon til Fobrukertvistutvalget. De kan fortelle deg at dersom skjermen holder seg innenfor ISO-standard, regnes det ikke som en feil, og reklamasjon avslås. De har flere saker de kan gi deg på dette.

Lenke til kommentar
Jeg tror en del butikkansatte her missforstår og setter seg i forsvarsposisjon. Kanskje møtt for mange liksomjurister som kommer med urimelige krav. Eller kanskje de er så dumme at de stiller seg i den samme forsvarsposisjonen i butikken også. Møter jo de som nærmest bærer lønnsomheten til hele kjeden på sine skuldre og aldri innrømmer noen mangel men:

Som oppegående forbruker stiller jeg selvsagt med en viss kjennskap til produktet og forbrukerlover. Når jeg kommer for å klage på noe starter jeg selvsagt med en hyggelig tone, men dersom butikkens ansatte da ikke forholder seg korrekt til dette tar det ikke lang tid før jeg slår dem i hue med mine rettigheter.

Vel, jeg jobber heldigvis ikke i butikk. Jeg sitter med et par ledd før folk når til meg som sorterer ut de største idiotene :p

 

Men som jeg har poengtert hele tiden, dersom man starter med en vanlig høflig tone, så har jeg ingen problemer med kundene. De som møter veggen er de som begynner med kjefting og smelling. Da tar serviceinnstillingen seg en midlertidig ferie, og kunden oppnår ikke mer enn tvingende nødvendig for å følge lovene.

Lenke til kommentar

Angående service så er dette måten jeg bruker for å bli behandlet bra:

 

0. På forhånd har jeg selvfølgelig lest meg opp på forbrukerkjøpsloven og satt meg inn i problemstillingen, og normal prakis.

 

1. Være blid og hyggelig men bestemt og spørre om de ikke kan hjelpe meg med reklamasjon eller hva jeg nå spør om. Gjerne med litt høflighetsfraser om at jeg vet hvordan det er å jobbe i butikk og føler med dem eller være enige i at produktet holder lav standard og det er trist at dette går ut over dere og sånn. Utfallet er som regel at jeg får alt fra akkurat det jeg har krav på til ekstra god service. Dersom selgeren har en dårlig dag og avviser på urimelig vis spør jeg enten noen andre selgere eller benytter meg av neste taktikk:

 

2. Kreve det minimumet jeg har krav på. Her forventer jeg meg ikke noe som helst ekstra service, men forbrukerkjøpsloven gir meg uansett en rettferdig og god nok service. Det er selvfølgelig nødvendig å ha lest grundig på kjøpsloven så man ikke driter på draget. Dersom jeg ikke får det jeg har krav på heller eller det går langt ut over "normal reparasjonstid" med noen uker (jeg er heller litt fleksibel enn å være vanskelig), da er det på tide å sette seg litt på bakbena.. Ikke verbalt eller fysisk, men å be om å få prate med butikksjefen og da starte med taktikk 1 igjen. Jeg har aldri vært ute for at jeg blir behandlet dårlig etter dette, men skulle jeg det er det bare å kontakte noen ett hakk lengre opp i systemet eller om det skjærer seg totalt: Ta kontakt med forbrukerrådet. Jeg tror det er skjeldent at det skjer dersom kunden har fulgt min taktikk.

 

Som kunde er jeg fornøyd med akkurat det minimumet jeg har krav på, men det skader ikke å ha vært så hyggelig under prosessen at man kanskje hadde fått noe ekstra service. Uansett er det mye deiligere å gå inn i butikken med godt humør, ha godt humør sammen med selger, og komme ut igjen med godt humør enn det motsatte.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...2/1033128753.85

Alle vet at dette som står på denne siden er sant, til og med de som jobber hos Elkjøp, vet dette innerst inne.

Ja jeg er helt fullstendig enig med den artikkelen, det eneste jeg gjør i jobben min er å svindle folk. Jeg er en stoooor svindler!

Med stor fare for at du mente dette ironisk, så må jeg si meg enig. Jeg jobbet hos en av konkurrentene i fjor sommer og følte det akkurat sånn. Prisene var grisehøye og jeg smilte stort og sa det var et sååå bra kjøp. Dessverre er jeg en person med samvittighet og ba alle venner og kjente som kom innom butikken om å pelle seg ut og ringe meg på kveldstid. (For å kunne advare dem uten å bli overhørt på jobben). Man MÅ ha lav samvittighet for å være selger i en sånn bransje uten å gjøre bedriften konkurs. Det hører med til historien at jeg sa opp jobben selv om kollegaene mine ble skuffet "for jeg hadde jo peiling på så mye rart og var så hjelpsom". Orket ikke å lure folk slik dag ut og dag inn, det tærer på samvittigheten. Jeg tenker fortsatt sånn at jeg ikke ønsker å bli gjenkjent på gata av gamle kunder..

Det var sarkasme det jeg sa der ja.

 

Når det gjelder min dag på jobben, så handler den i stor grad om å få alle kunder som kommer inn til å gå fornøyde ut igjen. Med et produkt som passer deres behov bra, og som jeg vet de ikke kommer til å benytte 30 dagers returrett på. Men derimot komme tilbake for å handle mer - Slik tjener vi penger, ved å skape kundeforhold.

 

Du sier du jobbet hos konkurrenten, det bildet du tegner er iallefall et bilde jeg ikke kjenner meg igjen i der jeg jobber, men selvfølgelig, det er jo gjerne forskjeller fra kjede til kjede ;).

 

Uansett, jeg har som mål å gjøre kunden fornøyd - og så langt så fungerer dette så bra at jeg er en godt likt ansatt på jobben min, både av kundene, og av kollegene :).

Lenke til kommentar
Angående service så er dette måten jeg bruker for å bli behandlet bra:

 

0. På forhånd har jeg selvfølgelig lest meg opp på forbrukerkjøpsloven og satt meg inn i problemstillingen, og normal prakis.

 

1. Være blid og hyggelig men bestemt og spørre om de ikke kan hjelpe meg med reklamasjon eller hva jeg nå spør om. Gjerne med litt høflighetsfraser om at jeg vet hvordan det er å jobbe i butikk og føler med dem eller være enige i at produktet holder lav standard og det er trist at dette går ut over dere og sånn. Utfallet er som regel at jeg får alt fra akkurat det jeg har krav på til ekstra god service. Dersom selgeren har en dårlig dag og avviser på urimelig vis spør jeg enten noen andre selgere eller benytter meg av neste taktikk:

 

2. Kreve det minimumet jeg har krav på. Her forventer jeg meg ikke noe som helst ekstra service, men forbrukerkjøpsloven gir meg uansett en rettferdig og god nok service. Det er selvfølgelig nødvendig å ha lest grundig på kjøpsloven så man ikke driter på draget. Dersom jeg ikke får det jeg har krav på heller eller det går langt ut over "normal reparasjonstid" med noen uker (jeg er heller litt fleksibel enn å være vanskelig), da er det på tide å sette seg litt på bakbena.. Ikke verbalt eller fysisk, men å be om å få prate med butikksjefen og da starte med taktikk 1 igjen. Jeg har aldri vært ute for at jeg blir behandlet dårlig etter dette, men skulle jeg det er det bare å kontakte noen ett hakk lengre opp i systemet eller om det skjærer seg totalt: Ta kontakt med forbrukerrådet. Jeg tror det er skjeldent at det skjer dersom kunden har fulgt min taktikk.

 

Som kunde er jeg fornøyd med akkurat det minimumet jeg har krav på, men det skader ikke å ha vært så hyggelig under prosessen at man kanskje hadde fått noe ekstra service. Uansett er det mye deiligere å gå inn i butikken med godt humør, ha godt humør sammen med selger, og komme ut igjen med godt humør enn det motsatte.

Her skiller du deg iallefall vesentlig fra GRendal. Sånne kunder liker jeg veldig godt å snakke med! :).

Lenke til kommentar
er det rimelig å forutsette at kunder bør vite om ISO standarder?

 

nei, dette skal i så fall selger opplyse om, det er naturlig å få vite at produktet ditt kan være belemret med feil som ikke dekkes av garanti.

Ta en telefon til Fobrukertvistutvalget. De kan fortelle deg at dersom skjermen holder seg innenfor ISO-standard, regnes det ikke som en feil, og reklamasjon avslås. De har flere saker de kan gi deg på dette.

Vil bare legge til at også forbrukerrådet er enige i dette, de følger også iso-standarden.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...