Gå til innhold

innkjøpspriser til elkjøp


Anbefalte innlegg

hehe...morsomme poenger...

 

 

veit ganske greit hva jeg prater om, studerer juss.

 

 

setter det veldig på spissen her riktignok, men det er mange juridisk fattige personer som tror det nytter å spille snill bisk, og derfor blir satt bakerst i køen.

 

 

ikke forveksl empati med mangel på respekt. Er man underdanig kan man ikke vente seg at noen setter himmel og jord i bevegelse.

Ok Mr. Jurist.

 

Forklar meg følgende.

 

Nå skal jeg ta et eksempel for deg. Og du skal svare på dette i forhold til forbruker/kjøpsloven.

 

Du kjøper en 42'' plasma tv til 40000,- NOK. Du pakker opp esken osv, og når du skrur på tv'en så merker du at det er 1 pixel som ikke lyser opp... hva gjør du?? Hva er dine rettigheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BTW: Jeg kjenner en som kjøpte seg Creative jukebox mp3 spilleren med 30 GB i India. Der betalte han 1000 kr og her så kostet den rundt 3000 kr tror jeg. Så hvis han selgeren i India har kjøpt den fra creative sin fabrikk, så kan den ikke ha kosta så mye.

Creative selger den spilleren til ulike priser ulike steder i verden fordi folks økonomi rundtomkring er såpass forskjellig. Det er derfor du normalt sett ikke kan få reparert en spiller kjøpt i Østen/USA her i Europa. Produsentene skiller markedene på denne måten for å maksimere profitten. Dette har fint lite med Elkjøp/Dixon/Siba/Expert, whatever å gjøre.

 

Ønskes mer info om temaet kan du lese en artikkel fra amobil.no som omhandler mobiltelefoner, her.

Lenke til kommentar
hehe...morsomme poenger...

 

 

veit ganske greit hva jeg prater om, studerer juss.

 

 

setter det veldig på spissen her riktignok, men det er mange juridisk fattige personer som tror det nytter å spille snill bisk, og derfor blir satt bakerst i køen.

 

 

ikke forveksl empati med mangel på respekt. Er man underdanig kan man ikke vente seg at noen setter himmel og jord i bevegelse.

Ok Mr. Jurist.

 

Forklar meg følgende.

 

Nå skal jeg ta et eksempel for deg. Og du skal svare på dette i forhold til forbruker/kjøpsloven.

 

Du kjøper en 42'' plasma tv til 40000,- NOK. Du pakker opp esken osv, og når du skrur på tv'en så merker du at det er 1 pixel som ikke lyser opp... hva gjør du?? Hva er dine rettigheter?

En død pixel på et stort panel er godt innenfor akseptable feilverdier i henhold til ISO 13406-2. Juridisk sett er det slett ikke noe feil med TVen såvidt jeg kan forstå. Jeg hadde selvsagt vært sur og sinna hvis det var min TV.

Lenke til kommentar
det er BARE god service å gi med kunden alt han trenger for å komme igang, hadde jeg kjøpt meg en printer uten å få printerkabel så hadde jeg blitt rimelig grette når jeg kom hjem..

 

Det finnes rimeligere alternativer i alle butikker, den kabelen var kanskje den som var nærmest; det vet jeg ikke.

 

Men ærlig talt hvem bestiller en kabel til 15,- fra nettet når man i tillegg må betale frakt på den? Ikke minst ventetiden? Da må hele kjøpet gjøres på nettet.

 

Og det er vel en grunn til at du dro i butikken å kjøpte skriveren istedet for på nettet? Tilgjengelighet. Dere trengte den idag.

Som jeg skrev, var bare dette et eksempel på at de har en del varer som helt klart er overpriset i forhold til andre steder, men selvfølgelig må jo de også tjene pengene sine et sted...

 

Og nei, vi ville aldri bestilt KUN en usb-kabel på nett, selv om det allikevel hadde blitt total under halv pris i forhold til elkjøp, og det er MED frakt...

 

Og nei, vi trengte ikke skriveren på dagen, det var kun pga pris at vi kjøpte den på elkjøp, og ikke på nett..

 

Selvfølgelig er det bra at selgeren gjør kunden oppmerksom på hva man trenger for å få ting til å fungere, men det er litt drøyt å komme å legge kabelen på printer-esken vi holdt i, uten å si spesielt mye mer enn at vi trenger en slik kabel..

Nå gjelder dette en enkelt selger da, så det var nok bare han som var litt ekstra pågående...

Endret av Cantus
Lenke til kommentar
setter det veldig på spissen her riktignok, men det er mange juridisk fattige personer som tror det nytter å spille snill bisk, og derfor blir satt bakerst i køen.

De som settes bakerst i køen er disse "superjuristene" som tror de har krav på alt mulig rart. Mennesker som kjefter fordi de ikke skjønner at de har sagt fra seg reklamasjonsretten når de kjøpte PCen på firmaet for å spare moms og slikt. Folk som tror de kan kreve på-stedet-service neste arbeidsdag og kjefter og smeller fordi de ikke får det. De havner bakerst i køen.

 

De som er høflige, ikke åpner med å bjeffe ut om hvor viktige de er fordi de har brukt et par tusenlapper (akkurat slik som de 100,000 andre kundene de jeg jobber for har i året), og som faktisk skjønner at de kommer lenger med å være villige til å inngå kompromisser, de får ekstraservice. Ofte utover det de egentlig har krav på.

 

Dersom du bruker "taktikken" du og andre legger opp til, ja da kan du være sikker på at forbrukerkjøpsloven finleses for å se nøyaktig hvor lite service man trenger å gi for å bli kvitt deg.

Lenke til kommentar
"Jeg vet noe som dere ikke vet. Dere kan ikke få vite det. Bare jeg."

 

- Vet dere hvor jævlig irriterendes det er å lese sånt? Hvis dere ikke vil si noe så drit i å si at dere vet det!!

tja, de jobber der, så forutsetningen for å drive effektiv butikk er at de vet hva de har å gå på.

 

Skal jeg bli misunnelig på at du vet når avisene blir puttet i postkassa fordi du er avisbud?

 

I enkelte sammenhenger har man behov for kunnskap om en ting for å gjøre jobben sin riktig.

 

 

At deler av dette er konfidensiellt er jo selvsagt.

 

 

Nei. Du trenger ikke å bli misunnelig. Han har ikke sagt at han vet når avisene blir puttet i postkassa.

Tror ikke du helt fortsod hva han mente. Poenget han var at folk kan holde kjeft istedet for å pongetere at de har disse topp hemmlelige opplysningene som de ikke vil dele.

 

 

Skjønner ikke helt dette 42" plasma eksemepelet til coban. Pixelregelen er vel like bra definert som garantiene til elkjøp?

Juristen ville helt sikkert ha satt seg inn i disse reglene før han hadde skreket høyt.

 

Jeg er helt enig med han jeg. Kommer ingen vei hvis du gjør deg underdanig i forhold til en selger som er motvillig til å gi deg det du har krav på.

Endret av thhoff
Lenke til kommentar

Om en ikke kommer noen vei med å være hyggelig og grei, så lurer jeg sterkt på om dere altså da mener at 9 av 10 kunder som er innom vår serviceavdeling om dagen ikke kommer noen vei?

 

Og det er vel igrunn ingen som snakker om underdanighet. Normal høflighet, behandle andre som likemenn, være hyggelige.

 

EDIT: Når begynte elkjøp å operere med egne garantier? Pikselregelen kan forresten være forskjellig utifra hvilken skjerm du kjøper. Er faktisk en del skjermer som ikke følger den ISO-standarden skjermer flest gjør.

 

I tillegg så er det SVÆRT få kunder som faktisk vet at en pikselfeil er noe man må regne med når man kjøper flatskjerm. Da er det gjerne sånn at de kundene som kommer møkksure til butikk og er forbanna fordi vi har solgt en skjerm som har "feil" på seg osv osv, de kundene nektes skjermbytte, fordi de overhodet ikke har krav på noe sånt. Mens en kunde som har vært hyggelig gjennom salgsprosessen, som lurer greit på om det kanskje kunne vært mulig å få byttet..den kunden strekker man gjerne seg litt ekstra for. Dette tror jeg kanskje det var coban mente. Men mulig han mente noe annet også :).

 

Nei, nå får jeg komme meg til sengs. Jeg skal jo opp i morgen for å svindle kunder. :p

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
De som settes bakerst i køen er disse "superjuristene" som tror de har krav på alt mulig rart. Mennesker som kjefter fordi de ikke skjønner at de har sagt fra seg reklamasjonsretten når de kjøpte PCen på firmaet for å spare moms og slikt. Folk som tror de kan kreve på-stedet-service neste arbeidsdag og kjefter og smeller fordi de ikke får det. De havner bakerst i køen.

Helt enig - dette høres veldig kjent ut fra da jeg jobbet i butikk :)

 

Folk som var atale og aggressive fra det første sekundet de åpnet munnen og nærmest beskyldte meg personlig for at det var noe feil med produktet (når problemet nesten alltid skyldtes produksjonsfeil eller røff/feil bruk) løftet jeg ikke en finger mer for enn jeg strengt tatt måtte i forhold til butikkens forpliktelser. Jeg var der for å gjøre en jobb, ikke for å få dritt slengt i trynet fra folk som jeg ofte ikke engang hadde snakket med før.

 

Folk som hadde en hyggelig og normal måte å være på når de la frem sitt problem derimot kunne jeg strekke meg veldig langt for å hjelpe. Det er som regel sånn det fungerer på de fleste plan i samfunnet; oppfør deg og folk blir langt mer velvillige til å hjelpe.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Elkjøp =Elkjip ( Ellerlureri) De sender ut sin ukentlige blekke med fantastiske tilbud og begrunner hvorfor du bør bruke litt ekstre penger (fikk du penger igjen på skatten vi har tilbudene,fikk du baksmell vi har 9 mnd betalingsutsettelse osv.

Når de har lokket deg inn i butikken og fortalt deg at "desverre men vi er fri , men det kommer på mandag" begynner de og fortelle deg hvor klokt det er å bruke noen kroner mer på et litt dyrere produkt (Det kan i og for seg være rett)Men det er sleipt med lokketilbudene som tydeligvis naive normenn biter på.

Elkjøp har meget gunstige priser på det de ikke har, ellers kan du få samme vare til samme pris eller rimeligere andre steder :ermm:

Lenke til kommentar

Så Elkjøp driver med lureri fordi de har lokketilbud og fordi de prøver å selge deg andre produkter når du har kommet inn i butikken?

 

Du beskyldte da stort sett samtlige som driver butikk for å drive med lureri. Det du beskriver er standard prosedyre for å få kunder inn i butikken.

Lenke til kommentar

Det har vel de samme marginene på småting som andre.

 

For noen år siden var jeg på en sykkelmesse på tidligere Inforama i Sandvika. Dagen før hadde de hatt en lukket bransjemesse. På en stand hadde de forsatt grossist pris og veiledende pris oppe - glemt å ta ned noe de gjorde da de så at jeg reagerte . Dette var skremmede lesing. F.esk kostet et sett med plastskjermer til sykkel NOK 19,- inn i butikken mens veiledende pris var NOK 149,- :nei:

 

Fant samme settet på Biltema til NOK 49,- :tease:

Lenke til kommentar
setter det veldig på spissen her riktignok, men det er mange juridisk fattige personer som tror det nytter å spille snill bisk, og derfor blir satt bakerst i køen.

De som settes bakerst i køen er disse "superjuristene" som tror de har krav på alt mulig rart. Mennesker som kjefter fordi de ikke skjønner at de har sagt fra seg reklamasjonsretten når de kjøpte PCen på firmaet for å spare moms og slikt. Folk som tror de kan kreve på-stedet-service neste arbeidsdag og kjefter og smeller fordi de ikke får det. De havner bakerst i køen.

 

De som er høflige, ikke åpner med å bjeffe ut om hvor viktige de er fordi de har brukt et par tusenlapper (akkurat slik som de 100,000 andre kundene de jeg jobber for har i året), og som faktisk skjønner at de kommer lenger med å være villige til å inngå kompromisser, de får ekstraservice. Ofte utover det de egentlig har krav på.

 

Dersom du bruker "taktikken" du og andre legger opp til, ja da kan du være sikker på at forbrukerkjøpsloven finleses for å se nøyaktig hvor lite service man trenger å gi for å bli kvitt deg.

1. "Superjuristene" v e t hva de har krav på.

 

2. gå og ta en titt på forbrukerkjøpsloven du, og se hvor "lite" du faktisk må gjøre for å bli kvitt kunden. les og gråt.

 

3. Ingen sier ifra seg reklamasjon bare pga at de har kjøpt på firma. Dette er en vanlig feil å begå. De mister riktignok noen muligheter, men er det noe feil med varen er dette naturligvis ikke deres skyld, og risikoen ligger ikke på dem.

 

Og dere kan jo prøve å sette superjuristene bakerst i køen? det fører ikke til annet enn at de oppnår større sanksjonsmuligheter, at de får krav på heving, lånegjenstand osv :cool:

Lenke til kommentar

Har bare en liten kommentar til 2'ern.

 

Forbrukerkjøpsloven følges, uansett. Om du oppfører deg slik du gjør får du forbrukerkjøpsloven og thats it, om du oppfører deg slik TEE forteller om gode kunder, så får du faktisk mye mer.

 

Morsomme er jo at du går rundt og tror at en butikks serviceavdeling enten ikke kan forbrukerkjøpsloven, eller prøver så godt de kan å snyte kunder som ikke kan den.

 

Og superjuristen/bjeffern blir satt bakerst i køen, så lenge avhjelp gjennomføres innen rimelig tid.

Lenke til kommentar
Har bare en liten kommentar til 2'ern.

 

Forbrukerkjøpsloven følges, uansett. Om du oppfører deg slik du gjør får du forbrukerkjøpsloven og thats it, om du oppfører deg slik TEE forteller om gode kunder, så får du faktisk mye mer.

 

Morsomme er jo at du går rundt og tror at en butikks serviceavdeling enten ikke kan forbrukerkjøpsloven, eller prøver så godt de kan å snyte kunder som ikke kan den.

 

Og superjuristen/bjeffern blir satt bakerst i køen, så lenge avhjelp gjennomføres innen rimelig tid.

tja vi har vel en 3947343 eksempler på at kjeder ( skal ikke henge ut elkjøp her, ettersom de nok ikke er værre enn andre,de har bare flere kunder og ergo flere saker) enten ikke følger forbrukerkjøpsloven grunnet passivitet eller bevisst prøver å unngå den.

 

Og det at du får mye mer vil jeg gjerne se eksempler på, for det har jeg aldri hørt om. Du får kanskje et smil og klapp på ryggen av betjeningen og en ny venn på elkjøp, men reelt sett kjappere service er sjeldent ettersom det ofte er verksted eller annen avdeling som er den faktiske sinker av saksgangen.

 

Og avhjelp innen rimelig tid er som regel en uke, så bakerst i køen er ikke et veldig truende uttrykk, men greit nok, sett meg bakerst i køen et par dager du, men så bør du begynne å se på problemet.

 

Hvis det tar mer enn en uke, skal jeg ha lånegjenstand ( såfremt dette da ikke medfører urimelig mye bryderi for elkjøp), og så kan jeg tenke meg å sette en rimelig tilleggsfrist på, tja høyesterett anfører et sted mellom 3-5 dager iflg. rettspraksis

, overholder du ikke denne tror jeg at jeg hever og handler hos komplett som jeg ser leser denne tråden nå :!:

Endret av GRendal
Lenke til kommentar
hehe...morsomme poenger...

 

 

veit ganske greit hva jeg prater om, studerer juss.

 

 

setter det veldig på spissen her riktignok, men det er mange juridisk fattige personer som tror det nytter å spille snill bisk, og derfor blir satt bakerst i køen.

 

 

ikke forveksl empati med mangel på respekt. Er man underdanig kan man ikke vente seg at noen setter himmel og jord i bevegelse.

Ok Mr. Jurist.

 

Forklar meg følgende.

 

Nå skal jeg ta et eksempel for deg. Og du skal svare på dette i forhold til forbruker/kjøpsloven.

 

Du kjøper en 42'' plasma tv til 40000,- NOK. Du pakker opp esken osv, og når du skrur på tv'en så merker du at det er 1 pixel som ikke lyser opp... hva gjør du?? Hva er dine rettigheter?

du har 30 dagers åpent kjøp? Og det er nok heller tvilsomt om det faktum at slike skjermer er belemret med pixelfeil, er noe en forbruker bør vite om. Så dersom selger ikke har opplyst deg om at det KAN forekomme, er det bare å ta med seg skjermen tilbake. nå kommer sikkert de som jobber på elkjøp her til å skrike høyt, men da husker dere det til neste gang. dette er et moment kjøpere bør være oppmerksomme på og ta i betraktning når de vurderer LCD, og derfor bør selger opplyse om dette.

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet i butikk noen år. Dette var sportsbutikk, men prinsippet med innkjøpspris blir det samme. Vi hadde ca 50% på sluker, men vi tjente nesten ingenting på de for det. Dette på grunn av at vi ikke solgte så mange av de, dermed ble dette bunden kapital som man taper penger på. Lagring utgifter til leie osv skal jo inn i prisen og. Grunnen til at vi i det hele tatt tok inn sluker var for å kunne presentere en butikk hvar man kunne få det meste av sport og friluftsutstyr. Varer som er lettomsettlig kan man kanskje ha 20% på men alikevel tjene bra med penger på. For å finne ut av dette må man se på vareflyten.

Uansett om jeg på en måte har talt butikkens sak (også elkjøp), så må jeg få presisere at de elkjøp butikkene i distriktet hvor jeg bor har ett alvorlig problem når det gjelder troverdighet og service. Et lite råd til en selger i Drammen, ikke se ned på kundene dine da blir det dårlig med salg.

Lenke til kommentar
1. "Superjuristene" v e t hva de har krav på.

 

2. gå og ta en titt på forbrukerkjøpsloven du, og se hvor "lite" du faktisk må gjøre for å bli kvitt kunden. les og gråt.

 

3. Ingen sier ifra seg reklamasjon bare pga at de har kjøpt på firma. Dette er en vanlig feil å begå. De mister riktignok noen muligheter, men er det noe feil med varen er dette naturligvis ikke deres skyld, og risikoen ligger ikke på dem.

 

Og dere kan jo prøve å sette superjuristene bakerst i køen? det fører ikke til annet enn at de oppnår større sanksjonsmuligheter, at de får krav på heving, lånegjenstand osv :cool:

1. De vet hva de har krav på, men helt tydelig ikke hva de kunne oppnådd med å bjeffe litt mindre om kravene sine.

 

2. Jeg har kikket på Forbrukerkjøpsloven. Jeg har aldri sagt at noen skal få mindre enn de har krav på ifølge den. Den holdningen du viser ville gitt deg nettopp dette. Nøyaktig det du har krav på. En litt annen tone ville gitt deg ekstraservice i tillegg.

 

3. Avtalefrihet. Bedriftskjøp gis f.eks. 3 års garanti, og etter det har du ingenting.

 

Og jo, jeg setter de kjepphøye "superjuristene" bakerst i køen. De får nøyaktig det de har krav på, og ikke et støvkorn mer. En høflig kunde strekker man seg gjerne litt lenger for.

 

Om jeg jobbet i butikk og du f.eks. kom med en laptop som trengte reparasjon, ville du ikke fått noen låne-enhet med holdningen du viser. Jeg ville ganske enkelt sagt at det ikke var noen tilgjengelig, og det er en urimelig kostnad for butikken å skaffe en til veie. For en høflig kunde kunne jeg f.eks. sjekket litt mer om det var mulig å få tak i noe.

 

Så vær så god "superjurist". Stå på krava og bjeff i vei, så får du nøyaktig det du har krav på. Imens kan de hyggelige kundene uten juristutdannelse kose seg med ekstraservicen.

Lenke til kommentar
du har 30 dagers åpent kjøp? Og det er nok heller tvilsomt om det faktum at slike skjermer er belemret med pixelfeil, er noe en forbruker bør vite om. Så dersom selger ikke har opplyst deg om at det KAN forekomme, er det bare å ta med seg skjermen tilbake. nå kommer sikkert de som jobber på elkjøp her til å skrike høyt, men da husker dere det til neste gang. dette er et moment kjøpere bør være oppmerksomme på og ta i betraktning når de vurderer LCD, og derfor bør selger opplyse om dette.

30 dager åpent kjøp avhenger av butikken, eventuelt produsenten. Du har ikke noen lovfestet angrerett ved butikkjøp. Hos Elkjøp vil du vel ha 30 dagers åpent kjøp så vidt jeg vet.

 

Pixelfeil gir heller ikke hevingsrett dersom den holder seg innenfor gjeldende ISO-standarder.

 

Her er vi nok en gang tilbake til dette med hvordan du oppfører deg. Hadde du kommet brautende inn i butikken, hevet stemmen flere hakk ved avslag og begynt å kjefte, ville jeg ganske enkelt bedt deg forlate lokalet. Hadde du vært høflig og oppført deg med normal folkeskikk ville du kunne oppnådd mye mer.

 

Men det er klart, brautende oppførsel hadde sikkert gjort juristen fornøyd. Han hadde fått det han juridisk sett har krav på, og kunne sittet og sett på skjermen med pixelfeil i mange år.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...