Gå til innhold

Fokusproblemmer på Sony W1

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt Sony sitt W1 kamera i et halvt år nå. Og det har i det siste blitt mange bilder som har blitt uklare på grunn av fokus problemmer.

Når jeg ser tilbake på tidligere bilder er ikke de helt hundre da heller, men har blitt meget fremtredende i det siste. Mange bilder fra jula ble ødelagt på grunn av dette.

Er det flere som har samme erfaring som meg?

Er Sony noe man bør holde seg unna med tanke på digitalkamera?

Endret av flars1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Er ikke sikker på dette kameraet men en ting er sikkert og det er at det gjør det veldig bra på tester. Akam og Dinside har begge gitt terningkast fem mens det på Itavisen har fått terningkast seks som eneste kamera.

Vet ikke om kameraet har manuell fokus, hvis det har det må du sjekke om den ikke står på. For på manuell fokus fokuserer ikke kameraet selv.

De aller fleste kamera fokuserer når du holder knappen halvveis nede, husk bare å gi kameraet ditt tid til å fokusere.

Virker ikke dette vil jeg anbefale deg til å ta frem bruksanvisningen å lese nøye igjennom, mulig du finner noe som påvirker fokuseringen i negativ retning.

Også mulig at det er en feilvare, virker ikke noe annet så snakk med selger...

Mvh Håvard

Lenke til kommentar

Hei

Har et Sony kamera og har hatt det i over et år. Tatt over 10.000 bilder med det, og er det noe jeg IKKE er missfornøyd med, så er det fokusegenskapene. Regner med at feilen ikke er at du har den på manuel fokus, for da ville jo mange av bildene blitt helt på trynet, og de færreste ville faktisk bli i fokus. Kanskje du er for kjapp på avtrekkeren? Viktig at du trykker halvt ned og venter på at kameraet har fokusert, hold kameraet stødig, og trykk ned for å ta bildet.

Det er jo også viktig når du trykker halvt ned at kameraet faktisk finner fokus...

F828

Lenke til kommentar

Tror det har blitt diskutert en del på andre kamerasider på nettet. Kan virke som det er noen kamera av typen sony w1 og p100 som har trøbbel med fokusen - altså at kameraet tar bilde før fokusen er skikkelig satt.

Se for eksempel her:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...message=9841598

og her:

http://www.stevesforums.com/forums/view_to...8&highlight=w1+

Ser også ut som noen av dem løste problemet ved å sende kameraet inn til Sony for reklamasjon.

Hilsen Ole

Lenke til kommentar

Hei!

Er Sony noe man bør holde seg unna med tanke på digitalkamera?

Overhodet ikke!

Jeg kjøpte meg et Sony kamera i Sveits: Sony DSC-V1. Det virker kjempebra og har ikke hatt noen spesielle problemer med det f.eks fokusering. Det kan være at du har stilt på noe, som gjør at bildene blir dårlige (ikke i fokus). I det kameraet jeg har kan du stille inn avstand fra objektet du fotograferer til linsen. Kameraet har flere innstillinger: automatisk, 1 m unna, uendelig osv. Det kan hende at W1 også har disse innstillingene.... :hmm:

Jeg har i alle fall eksperimentert litt med denne innstillingen og funnet ut at bilder blir uskarpe(linsen fokuserer dårlig), hvis jeg f.eks stiller inn 1 m og jeg er 5 m fra objektet.

Kan jo hende at det er det som er feil innstillt...... :hrm:

V1 har en RESET knapp, slik at kan "gjennopprette" fabrikkinnstillingene. Prøv det (hvis W1 har denne funksjonen), da mister du alle innstillingne du har stilt på.

Håper at du har fått litt hjelp nå. :)

Mvh. Daniel aka. _Adler_

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...