mack_ Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Har satt opp et lite nettverk her hjemme, og det er som følger: (~ = TP, ~x=krysset TP) ADSL-router Sarv-PC (win XP pro) ~ ~ Server (win XP home) med tre nettverkskort ~ switch ~ Laptop (win 2000) ~x ~ Familie PC (win XP home) Barebone (win XP pro) Håper den forklaringa var grei... Alle maskinene er koblet til Internet. Laptopen er altså problemet. Problemet er at den ikke finner noen av de andre pc'ene når jeg skriver \\datamaskinavn eller IP. Jeg har satt opp en nettverksstasjon på serveren, og det går fint både fra barebone'n og familie-PC'n, men får det da selvfølgelig ikke til fra laptop'en. Hele grunnen til at jeg har laget dette nettverket, er at akkurat den PC'en skal bruke denne nettverksstasjonen, og det gjør det hele svært irriterende. Sikkert veldig lett problem, men jeg og noen kompiser får det ikke til. Er det noe i win2k som gjør dette vanskeligere? Det skal nevnes at jeg finner de delte mappene på laptop'en fra de andre maskinene. Det gjør det hele enda snodigere spør du meg... Håper på noen kloke ord! Edit: Agh! Det ble bøg i "nettverkstegninga"! Fra serveren går det altså en krysset-TP til en annen PC, og en vanlig TP til en switch. Fra switchen går det 3 TP'er til hver sin PC (derav den problemfulle laptopen). Endret 20. januar 2005 av mack_ Lenke til kommentar
Nexus6000 Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Ok, du får ikke browset resten av nettverket fra laptopen? Har du sett under tcp/ip instillingene om netbios over tcp/ip er aktivert? (På laptopen) Pröv å aktivere dette om den ikke er det. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Prøv å sette WINS server til serveren ip på alle maskiner. Lenke til kommentar
mack_ Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Ok, du får ikke browset resten av nettverket fra laptopen?Har du sett under tcp/ip instillingene om netbios over tcp/ip er aktivert? (På laptopen) Pröv å aktivere dette om den ikke er det. Riktig, får ikke browset det. Skal prøve det du sier når den kommer hjem litt senere i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå