DJViking Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Jeg bruker SuSE 9.2 Professional. Jeg bruker denne PCen til å spille musikk og snakke via MSN med Gaim. Problemet mitt er når musikken spiller og en lyd fra Gaim kommer gjennom avbrytes musikken som spilles(XMMS) og Gaim spiller så sin lyd. Jeg må deretter omstarte XMMS. Dette gjentar seg hver gang Gaim kommer med lyder.. Hvordan kan jeg få flere lyder samtidig(relativt hørt) fra flere programmer? Lydkortet mitt er vel ganske gammelt og støtter vel ikke dette i HW... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Du må bruke ein lydserver. I KDE er det greit å bruke aRts (omtrent alle KDE-program gjer det), og i GNOME er esd eit klokt val. Set både XMMS og GAIM til å bruke same lydserver. XMMS kan i alle fall setjast til aRts og ESD, om plugin-ane ikkje er inne kan dei lastast ned. GAIM er eg ikkje sikker på, men om du ikkje kan velje kan du rekne med at GAIM bruker ESD. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Personlig bruker jeg dmixer. Jeg vet egentlig ikke hvor hardt det er å få til. Jeg har satt det opp på 2 maskiner, og i begge tilfellene har jeg bare funnet en config på nettet og pastet den inn. Den jeg bruker ligger under. Det la jeg inn i /etc/asound.conf pcm.!default { type hw card 0 } ctl.!default { type hw card 0 } pcm.dmixer { type dmix ipc_key 1024 slave { pcm "hw:0,0" period_time 0 period_size 1024 buffer_size 8192 rate 44100 } bindings { 0 0 1 1 } } pcm.dsp0 { type plug slave.pcm "dmixer" } pcm.!default { type plug slave.pcm "dmixer" } pcm.default { type plug slave.pcm "dmixer" } ctl.mixer0 { type hw card 0 } Lenke til kommentar
drall Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Mulig jeg tar feil, men den så noe overflødig ut. En litt enklere variant: pcm.mixer { type dmix ipc_key 1024 slave { pcm "hw:0,0" period_time 0 period_size 2048 buffer_size 8192 rate 44100 } bindings { 0 0 1 1 } } pcm.!default { type plug slave.pcm "mixer" } period_size, buffer_size og rate kan med fordel justeres til ditt behov/lydkort. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 ...Men du kan velge esd/arts i xmms/gaim veldig enkelt, så i dette tilfellet er det kansje enkleste/beste løsningen? Er ikke som om han skal kjøre et ørten-kanals lydstudio i realtime heller... Er bare pling og musikk! Trenger du uansett i da dmix support kompilert inn i kjerna? Lenke til kommentar
obotron Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 ...Men du kan velge esd/arts i xmms/gaim veldig enkelt, så i dette tilfellet er det kansje enkleste/beste løsningen? esd/arts er helt Ok så lenge man kun skal spille av mp3 + lyd via gaim/amsn. Men om du skal spille av video med mplayer feks, kommer lyden til å henge etter ganske mye jo lenger ut i filmen du kommer.. Da blir det dmix. Litt offtopic: Kjører dmix selv, men den kutter lyden i xmms med engang det blir litt "mye" diskaktivitet. Noen som har vært borti dette, løsning? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 URK!! kansje derfor mplayer noen ganger lagger lyd!! btw... hm... har ikke AWE 64 (ISA) HW mixing? Lenke til kommentar
drall Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Trenger du uansett i da dmix support kompilert inn i kjerna?Dmix følger med alsa som de fleste alt benytter seg av. Litt offtopic: Kjører dmix selv, men den kutter lyden i xmms med engang det blir litt "mye" diskaktivitet. Noen som har vært borti dette, løsning?Juster period_size og buffer_size (evt. rate om den er helt feil i forhold til lyden du spiller av). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå