Karmacom Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Hvorfor ha toleranse egentlig? Hvorfor ha toleranse? Tja, hvor mange hadde egentlig levd i dag dersom vi ikke hadde hatt toleranse for hverandre? Alle religioner har jo som særpreg/fellestrekk at de ofte er lite toleranse ovenfor andre og livet slik det er i realiteten. Hvorfor skal man tolerere eller tillate noe som er så intolerant i så stor skala? Karma Utdyp er du snill. I tiden vi lever i er det ingen av de store religionene som tvinger sin tro på andre (var dessverre slik før). Edit: Er jo også visse grupper innenfor diverse religioner (f.eks katolske kirken og homofili) som ikke er så tolerante, men ingen religion i sin helhet. Poenget er at ingen religion i dag "følges" i sin helhet. Og ofte er de styrende maktene innen en religon de samme som kommer med intoleranse ovenfor life-as-we-know-it. Dette er ikke en ubetydelig del, men en stor en, vi ser konfliker om det hver dag, i alle land, hvor lover blir omdiskutert frem og tilbake og bremset så godt de kan av religiøse maktpersoner / instanser. Selvfølgelig skal man ha toleranse, og normale mennesker flest som ikke er glad-religiøse har en toleranse ovenfor hverandre, men de mektigste og mest inbitte religiøse har ikke det, og det er slik fortsatt, dette er ikke noe som hører fortiden til. I og med mektig mener jeg de som har mest innvirkning, de som gjør seg mest synlig, f.eks når man bomber WTC, da gjør man seg ganske synlig. Det preger verden sterkt, og gir et bilde av intoleranse. De fleste sterkt religiøse i dag har intoleranse ovenfor f.eks giftemål med utenforstående osv, listen over intolerante handlinger er lang. Selvom resten av verden skal være tolerante, så er det en grense for hvor mye intoleranse man skal finne seg i før man setter ned foten kraftig. Jeg mener det er gått så langt at det er snart på tide. Religion er ulønnsomt i evolusjons-sammenheng, ulønssomt for fri tanke og handling og utvikling. Hvorfor skal man tolerere noe som ser ned på fri vilje, fri tankegang uten et reglement av "moralske" handlinger som er lov og ikke lov som ofte ikke stemmer med virkelighetsbildet eller life-as-we-know-it i dag? Hvorfor være tolerant ovenfor noe som ikke klarer å følge med utviklingen og tiden, og skader mennesker i sitt forsøk på å bremse menneskeheten? Hvorfor skal religiøse ha noen bedre grunnlag for å få lov til å ta seg fri fra en skoledag bare fordi de tror på en sprellemann oppi skyene? Hvis jeg respekterer torsken og liker å fiske og verdsetter smaken av torsk f.eks høyt, skal jeg få lov til å ta meg fri fra skolen for å fiske litt når jeg føler for det? Religion er ikke rettskraftig lov, og det med god grunn også, det er en interesse eller tradisjon sett i lovøyemed, akkuratt som alle andre interesser og tradisjoner, og burde derfor ikke forskjellsbehandles eller prioriteres ovenfor andre interresser. Hvem har rett til å si til meg at dems religion er viktigere enn hva torskefiske er for meg? Hva vet de om det? Ingenting. PS: Jeg er ikke særlig glad i torsk, bare tok et raskt eksempel. Karma Lenke til kommentar
Putekos Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Synes det er helt greit at de får sin dag, men tror det er jævlig mange borte på Hellerud VGS, hvor veldig mange er muslimer.. Kan se det for meg Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 At muslimer skal få en egen fridag er det dummeste jeg har hørt. Serriøst, de har da fri når vi har, har de ikke? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Synes det er helt greit at de får sin dag, men tror det er jævlig mange borte på Hellerud VGS, hvor veldig mange er muslimer.. Kan se det for meg 85 % muslimer, 15 % andre, og et vanlig oppmøte på ca. 60 % av klassene.. en klasse: ca. 30 elever 30 - 85 % = 4,5 elev.. Og hvis 40 % skulker... 4,5 - 40 % = 2,7 elever som møter opp! Bravo! Jeg håper for deres del at de fikk fri.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå