Gå til innhold

Muslimsk helligdag i morgen, i Norge!

Anbefalte innlegg

Da kan jeg mekke meg en egen liten religion - bare for meg. Ingen kan nekte meg i å tro på det jeg selv vil, og jeg skal kreve at jeg skal få gyldig fravær de dagene jeg trenger til å søke åndelig nærhet.

Jeg trir du trenger en religion av en viss størrelse for at den skal bli godkjent.

Men det burde jo ikke være en umulighet. En religon der det var forbudt å jobbe før 10.00 og etter 16.00 hadde vært praktisk. Og annenhver torsdag og fredag må selvsagt tilbringes i bønn :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da begynner det vel å nærme seg idiotisk...

Skolegang er noe man faktisk trenger, selv om det ikke alltid er like moro.

Tenkt på det at det kanskje var ment ironisk? :)

Eg synes de burde få fri, men de burde jobbe på kristne fridager, hvis det er mulighet for det.

Da burde vel også alle ikke-kristne gjøre det samme i f.eks juleferien, påskeferien etc?

Neh. :p

Eg ser problemet, men hvis en har en anne relegion som opptar veldig mange fridager så synes eg at dette bør gå på bekostningen av de fridagene den norske kulturen "tilbyr".

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Støtter Jblack her. Vil man ha fri til å feire ett eller annet så la oss ta det av ferien.

Hadde vært bedre å ta enkelte av de "enkeltfridagene" som er spredd rundt hele året og samle de og heller ta 1-2 uker fri sammenhengende ;)

Angående skole, så er føring av fravær noe tåpelige greier, ihvertfall etter ungdomsskolen.

Opplevde faktisk å bli trukket 1 karakter i hvert fag i 3. klasse på Gymnaset grunnet høyt fravær. "Dotten har dokumentert at han har 5.4 i snitt, men fraværet tilsier at han er dummere, derfor får ham 4.4" :roll:

Heldigvis et par av lærerne som nektet da. Men min respekt for skoleverket forsvant fort. Lærerne har alt for mye makt når det kommer til å avgjøre en persons fremtid. Men det er en annen diskusjon ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Hvis man vil ha fri en dag, så kan man jo ta seg fri. Ikke skape en offisiell helligdag for en minoritet i samfunnet.

Tenk om man skulle gjore dette i USA... hehe. Det hadde blitt mange helligdager det!

Lenke til kommentar

Det er jo ikke sånn at muslimer, buddister, jøder osv får fri hver eneste gang religionen har en fridag. Det er et lite antall dager de kan få gyldig fravær for. Og innvandrere kan også få fri på nasjonaldagen til det landet foreldrene eller de kommer fra.

Synes dette er helt greit og har ingenting imot dette. Man trenger ikke være enig for å være tolerant. Personlig så mener jeg at religion er en fryktelig styggedom, men folk må da få lov til å utøve sin egen.

Lenke til kommentar

Synes slikt høres helt vanvittig ut. Hvorfor i all verden skal man begynne å ta hensyn til all verdens "helligdager"?

Personlig har jeg også vært endel år i utlendighet men jeg drev da ikke og fulgte Norsk kalender i mitt daglige liv! Jeg fikk feks. ikke noen egen behandling fordi vi vanligvis har fri 2. juledag i Norge. Jeg måtte pent jobbe på like kår med de andre.

Jeg oppfordrer samtlige til å ta seg fri fra skolen denne dagen, uansett sinnstilstand, dersom det stemmer at noe slikt tull er innført.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Synes slikt høres helt vanvittig ut. Hvorfor i all verden skal man begynne å ta hensyn til all verdens "helligdager"?

Personlig har jeg også vært endel år i utlendighet men jeg drev da ikke og fulgte Norsk kalender i mitt daglige liv! Jeg fikk feks. ikke noen egen behandling fordi vi vanligvis har fri 2. juledag i Norge. Jeg måtte pent jobbe på like kår med de andre.

Jeg oppfordrer samtlige til å ta seg fri fra skolen denne dagen, uansett sinnstilstand, dersom det stemmer at noe slikt tull er innført.

???

Uansett, bare så det er sagt, så finnes det også mange etnisk norske muslimer, jøder etc. Og selv om Norge er et kristent land (er vi ikke det?), så praktiserer vi toleranse ovenfor andre religioner og ikke-troende.

Endret av Jerre
Lenke til kommentar

Skoler / Jobb skulle hatt et generisk sett med 7 fridager som kan forvaltes på langtidsvarsling. Dvs. ikke at man plutselig kan ta fri, man må varsle det f.eks i løpet av Januar mnd som da gjelder ut året.

På den måten kan alle grupper/religioner osv styre når de vil ha fri selv, folk som vil ha fri på juleaften pga Kristendom f.eks må bruke av disse dagene også som alle andre grupper/tradisjoner/religioner.

Alt som er geografisk bundet til landet, som f.eks nasjonaldagen (17. mai) inngår ikke under dette, ettersom alle i Norge, uavhengig av tradisjon eller religion kan feire en slik dag rett og slett fordi de bor i landet som feires den dagen.

Alt annet som har religøse bakgrunner, og/eller ikke er naturlig allment, inngår i de 7 dynamiske dagene enkelte kan velge selv når skal brukes.

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg til den dagen organisert religion blir forbudt, det kommer til å skje før eller siden innen 500 år når folk våkner opp og estimerer fordelene ved å ha hatt religon i 10.000 år veid opp mot bakdelene (90% av alle historiens kriger, rase-mord / etnisk-rensing, hat-kriminalitet osv osv.)

Gleder meg, hvis jeg lever da selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Uansett, bare så det er sagt, så finnes det også mange etnisk norske muslimer, jøder etc. Og selv om Norge er et kristent land (er vi ikke det?), så praktiserer vi toleranse ovenfor andre religioner og ikke-troende.

Jeg er selvsagt ikke imot toleranse. Det jeg er imot er særbehandling. Slik jeg forsto på trådstarter var dette noe som kun gjaldt for én bestemt gruppe og ikke for alle, noe som er forkastelig.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Hvorfor ha toleranse egentlig? Alle religioner har jo som særpreg/fellestrekk at de ofte er lite toleranse ovenfor andre og livet slik det er i realiteten. Hvorfor skal man tolerere eller tillate noe som er så intolerant i så stor skala?

Lenke til kommentar
Hvorfor ha toleranse egentlig?

Hvorfor ha toleranse? Tja, hvor mange hadde egentlig levd i dag dersom vi ikke hadde hatt toleranse for hverandre?

Alle religioner har jo som særpreg/fellestrekk at de ofte er lite toleranse ovenfor andre og livet slik det er i realiteten. Hvorfor skal man tolerere eller tillate noe som er så intolerant i så stor skala?

Utdyp er du snill. I tiden vi lever i er det ingen av de store religionene som tvinger sin tro på andre (var dessverre slik før).

Edit: Er jo også visse grupper innenfor diverse religioner (f.eks katolske kirken og homofili) som ikke er så tolerante, men ingen religion i sin helhet.

Endret av Jerre
Lenke til kommentar
Jeg gleder meg til den dagen organisert religion blir forbudt, det kommer til å skje før eller siden innen 500 år når folk våkner opp og estimerer fordelene ved å ha hatt religon i 10.000 år veid opp mot bakdelene (90% av alle historiens kriger, rase-mord / etnisk-rensing, hat-kriminalitet osv osv.)

Ja, mye hadde nok vært bedre for fremgang og utvikling uten organisert religion, men det spiller jo en ekstrem stor rolle hva slags religioner det her er snakk om. Enkelte organiserte religioner kan i mye større grad integreres i et fremtidsrettet samfunn mens andre religioner igjen holder menneskene og utviklingen tilbake.

Tror ikke nødvendigvis at alle organiserte religioner bør fjernes, men de mest menneskefiendtlige og utviklingshemmende vil forhåpentligvis fases ut en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...