fakey Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Hadde tenkt jeg skulle lære meg litt VB. Men jeg er helt fersk, og jeg har jo ingen peiling på om programmene kan kodes i notepad eller om de har et eget program til dette. Og hva skal filene lagres som? .exe ? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Man kan fint programmere i Visual Basic med notepad, og deretter bare kompilere koden med en kompilator; men dette innebærer endel omfattende arbeid når GUI skal skapes, samt et mer tidkrevende jobb, ettersom et egnet program for VB besitter mange brukbare funksjonaliteter som feilsøking og automatisk syntaks-retting. I det hele bør ikke en nybegynner ta fatt på arbeid uten et slikt program, såkalt IDE (Integrated Development Environment). Innen Visual Basic syntaksen (skjønt, BASIC-syntaksen er en annen sak) har du lite av alternativer enn Microsoft å velge mellom, og da står det egentlig mellom tre IDE-er: Visual Basic Control Creation Edition (Denne versjonen kan IKKE kompilere programmer til .EXE) Visual Basic 6 (kan ennå ikke anskaffes gratis på en lovlig måte) Visual Basic 2005 Express Edition Beta Med andre ord, de tre versjonene VB5, VB6 og VB7. Differansen mellom de førstnevnte er nærmest ikke merkbar, mens sistnevnte skiller seg kollosalt ut blant ALLE de andre versjonene. Årsaken er at Microsoft besluttet å implementere VB til .NET-rammeverket de i skrivende stund utvikler. Ved denne overgangen endret de også fundamentale programmeringsteknikker og syntaks i VB, slik at man ikke umiddelbart kan overføre et program fra de tidligere versjonene og oppover. Litt av konverteringen automatiseres, men mesteparten må utføres av en kyndig programmerer, noe som kan ta mange, mange timer med spesielt store programmer. Jeg anbefaler med andre ord å velge .NET (VB7). Denne versjonen ER mer fremtidsrettet, og vil utvilsomt dominere i løpet av de kommende årene. Men, dersom du velger denne versjonen, må du nok belage deg på å kjøpe en programmeringsbok for en viss sum. For jeg har, dessverre, ennå ikke funnet en god guide (tutorial) til .NET. Men det kan jo tenkes du finner noe nyttig ved hjelp av Google. Velger du å satse på de tidligere versjonene, kan du nokså greit traske bort til Bruker-guider-kategorien vi har her på forumet. Der burde du finne et par VB-guider av god kvalitet. Uansett hva du velger, er det svært nyttig og lærerikt å lete etter eksempelprogrammer på nettet. Til det har jeg denne, ypperlige siden: http://www.planet-source-code.com/ Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Man bruker vanligvis egne programmer, men jeg tror det er mulig å bruke en compiler som følger med .net-rammeverket. Hvordan det funker aner jeg ikke.. Det finnes demoversjon av VB 2005 og VB CCE. Postet flere ganger, bare søk. Ulempen med demoversjonene er at man ikke kan kompilere koden til kjørbare exe-filer. Det nytter ikke bare å endre filnavnet til *.exe Edit: aadnk kom først. Endret 20. januar 2005 av Jonas Lenke til kommentar
fakey Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 (endret) Stakk ned og sjekka i bokhylla i kjelleren, jeg fant disse tingene (programmer/bøker): Kan jeg bruke noe av dette? Endret 21. januar 2005 av banansplitt Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 om du skal lære deg vb .net så så de øverste ganske fine ut vil jeg si Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå