Gå til innhold

Sette inn en ny harddisk - trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Altså, har en IDE-harddisk fra før av, og kjøpte en til.

Problemet er bare at jeg ikke får til å innstallere den. Når jeg slår på PC-en etter å ha satt inn disken, står det:

Primary drive 0 not found.

Primary drive 1 not found.

Hva skal jeg gjøre? Må jeg flytte på den lille tingen bak, den som kan settes på sånne "pigger" - det er 8 av dem, tror jeg.

Trenger hjelp URGENT.

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men tegningen viser noe jeg stusser litt over. Min gamle disk, som da selvfølgelig var master, hadde en bryter på toppen, den står helt til høyre, nærmest strømkabelen.

Nå har jeg imidlertid slått på PC-en, fikk den akkurat på, men det som er rart, er at jeg fortsatt ikke får det til. Det som jeg stusser over, er at den nye disken har en bryter som består av en halv del. Dvs: På bildet vises det at bryteren går over to tagger. Men på den nye disken min, er det en "halv" bryter, og en hel bryter.

:dontgetit:

DETTE ER MIN NYE DISK:

post-62-1106252732_thumb.jpg

Endret av Bandidos Pelle
Lenke til kommentar

Noen ganger er de forskjellige posisjonene skrevet på kretskortet under Harddisken.

F.eks. slik:

S   M   C
L   A   S
.   .   .   <== pinner på jumpere
.   .   .   <==

Så hvis du vil ha f.eks.

master, så setter du jumperen på de to midterste.

Husk alltid:

- En master og en slave

ELLER

- Begge skal være "CS" (cable select, dvs. at master/slave vurderes utifra hvilken kontakt HDDene er tilkoblet).

Husket på å koble den BLÅ "pluggen" på IDE-kabelen til hovedkortet?

Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=24578

Det er den nyeste.

Slik ser den gamle disken ut:

.   .   .  o
.   .   .  o

Slik så den nye disken min ut da jeg fikk den:

.   o     o
.   o  .  .

o = bryter. To brytere ovenfor hverandre er en "vanlig" hel, mens den alene er en "halv".

Vil dere at jeg skal ta noen bilder? Vil det hjelpe dere?

EDIT:

Skal prøve forslaget til [ReXoR] etterpå. Skal spise, og så kommer jeg tilbake, og gjør det med en gang. Lar dere få vite hvordan det gikk. Imens, kom med innspill, eller bekreft/avkreft det noen har sagt her.

EDIT 2:

Om slave skal være helt til venstre - gjelder det også når det er åtte "tagger", og ikke seks?

Endret av Bandidos Pelle
Lenke til kommentar

Sett begge diskene som CS (Cable Select), så slipper du å tenke mer på det.

Og ja, det er feil å ta vekk jumperen på den disken hvis du vil ha den som master, da må jumperen slutte de to pinnene helt til venstre.

"Piggene" kalles pinner, oversikten over hva disse pinnene gjør kalles pin-out og "bryteren" kalles jumper (IIRC). Gi oss pin-out for begge diskene hvis du får det til.

OBS: Det finnes en del disker, eldre sådanne, som er veldig glade i å være master og aller helst stå alene på kabelen, så det kan være at du må prøve deg fram med ulike kombinasjoner.

Endret av LarsC
Lenke til kommentar

Altså, det med Cable Select:

[ReXoR] viste meg et forslag hvor 6 pinner var vist, men jeg har 8 pinner på den gamle, og som jeg har illustrert tidligere; seks tilgjengelige på den nye. En tom, en "halv" jumper og resterende seks som jeg kan putte noe på.

Slik ser den nye disken ut bak, om jeg tar bort den hele jumperen. Skal jeg bare sette denne på Cable Select og den andre disken min på det samme?

maxtor_style_A2_small_w.jpg

Den andre disken vet jeg ikke hva heter eller hvilket produkt det er - kan jeg finne ut det?

Lenke til kommentar

Hmm, jeg satte begge diskene på Cable Select.

Dette bildet lagde jeg før jeg skiftet til Cable Select, men det er akkurat likt, bare at Maxtoren har nå fått "Plassering: 0 (0)" istedenfor 1 (1), og WDC-en har fått "Plassering: 1 (1)". Altså motsatt.

Trenger skikkelig hjelp, dette er veldig viktig.

post-62-1106346526_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...