pcsuper Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Jeg har en data som skal være 80 gb som bare er 71,2 gb- Så jeg fant ut hvorfor det ble de 8 gb mindre. Jeg trykke på konrtollpanel og så på system, og på system så trykker du på systemgjenopprettning. Og det er det :""Diskplass som skal brukes og så går det ann og flytte fra 200 mb til 8800 mb. Så jeg lurer på om det er noe vits at den står på¨?? Takk på forhånd Endret 20. januar 2005 av am3k Lenke til kommentar
am3k Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Ja, denne kan være en engel å ha i bakhånd om noe skulle gå galt. Derimot er nødvendigheten av denne på andre disker enn c: (mot at du har windows og programvare installert der) mindre/ikke nødvendig. Se forøvrig denne tråden vedr. vist diskplass i windows kontra hva hd produsentene opplyser osv. Noe av diskplassen forsvinner "naturlig" Endret 20. januar 2005 av am3k Lenke til kommentar
am3k Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Emnefeltet i denne tråden var ikke godt nok, og har derfor blitt endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden inneholder. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd. Passer dessuten bedre under Windows enn Lagringsmedier Endret 20. januar 2005 av am3k Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Største fordelen med den vil jeg si er å kunne gå tilbake til virusfri / spywarefri tilstand skulle det skje at du driter deg ut, uten å måtte bruke tid og ressurser på å bruke X antall antivirus/antispyware-programmer for å kanskje klare å fjerne det helt. Har du satt opp windows helt 100% ferdig og har tenkt til å ha det slik lenge, så er det en klar fordel å opprette 1 gjenoppretningspunkt til akkuratt etter at du har konfigurert og installert alt du trenger. Liten vits å ha systemgjenoppretting for noe annet en systemdisken og evt. der du har programfiler-katalogen. Å ha systemgjenoppretting aktivtt gjør systemet ditt tregere derimot, så det er opp til deg hva du prioriterer. Karma Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Å ha systemgjenoppretting aktivtt gjør systemet ditt tregere derimot, så det er opp til deg hva du prioriterer. Hvor har du dette fra? Jeg annbefaler å ha systemgjenopprettig på Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Å ha systemgjenoppretting aktivtt gjør systemet ditt tregere derimot, så det er opp til deg hva du prioriterer. Hvor har du dette fra? Jeg annbefaler å ha systemgjenopprettig på Det er like logisk og kjent for alle IT-profesjonelle som viten om at solen er gul for alle barn på jorda. Det krever konstant overvåknings-services som går i bakgrunnen, jobber med HD til tider, og bruker CPU. Spesiellt under start av applikasjoner vil systemoppretting analysere om det er f.eks en installasjons-prossess eller bare et program som kjøres, og ofte analyserer den også feil. Det fragmenterer også f.eks systemdisken kraftig, noe som gjør hastigheten tregere pga tregere HD. Det er mye mer kostnadseffektivt både for sikkerhet og ytelse å bruke ett manuellt system, som f.eks ghosting av image på HD til en annen fysisk disk, som da ikke ligger i bakgrunnen og jobber/analyserer hele tiden. At systemoppretting er dynamisk og helautomatisk er også dens store svakheter. Karma Endret 20. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Systemgjenopretting lager backup av registeret e.t.c for hver gang man installerer noe/fjerner noe. Ikke konstant. Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Systemgjenopretting lager backup av registeret e.t.c for hver gang man installerer noe/fjerner noe.Ikke konstant. Nei, feil, den analyserer også hver gang noe kjøres. Den triggerer når programmer startes. Det er et kjent problem med systemgjenoppretting, hvor enkelte spill og programmer f,eks blir misforstått av systemgjenoppretting og aktiverer oppretting av et gjenopprettningspunkt hver gang man starter spillet. Når den ikke tar feil, som den oftest ikke gjør, bruker den allikevel ressurser på å analysere og avkrefte at en applikasjon ikke er en installasjons-prossess. Du kan finne hundrevis av slike situasjoner beskrevet av brukere på altavista, eller hvis man googler litt i den forbindelsen, og jeg har selv opplevd det. Rent hypotetisk, hvis den ikke hadde analysert slik, så fragmenterer det systemdisken såpass ofte og kraftig at det senker ytelsen ganske kraftig uansett. Ingenting er kostnadsfritt, spesielt ikke et system som belager seg på å bruke f.eks 10% av hardisken, som ofte kan bety så mye som 800-900MB på en 10GB+ partisjon, til masse små backup-filer og holde et register på dette i tillegg. Boot-tiden til windows vil også få en kraftig forsinkelse pga selve fragmenteringen, og pga. av registeret systemgjenoppretting fører som skal lastes inn med Windows for å holde seg ajour. Windowsen min booter på rundt 10 sekunder i dag, når jeg slår på systemgjenoppretting, vil den boottiden øke kraftig til 15-18 sekunder etter bare 2-3 dager. Systemoppretting oppretter også kontrollpunkter med jevne mellomrom uten at noen applikasjoner kjøres eller installeres, som igjen skaper flere og flere images på disken som opptar plass og skaper fil-fragmentering. Systemoppretting hadde vært mye bedre hvis man kunne f.eks valgt å kontrollere den helt manuellt for de som vil det, og kun lage kontrollpunkter ved at brukeren selv velger det manuelt hver gang for de som ønsker det, og heller vært innstillt på helautomatisk som default, men med valget om å kjøre den passivt/manuellt. Karma Endret 20. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
riktig Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Windowsen min booter på rundt 10 sekunder i dag, når jeg slår på systemgjenoppretting, vil den boottiden øke kraftig til 15-18 sekunder etter bare 2-3 dager. Off-topic: Hvordan i all verden klarer du å få den til å boote så kjapt? Det er jo vanvittig Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Windowsen min booter på rundt 10 sekunder i dag, når jeg slår på systemgjenoppretting, vil den boottiden øke kraftig til 15-18 sekunder etter bare 2-3 dager. Off-topic: Hvordan i all verden klarer du å få den til å boote så kjapt? Det er jo vanvittig nlite, tunexp, boot-defragmentering, fjerning av unødvendige services, litt register-tweaking osv. Se tråden "Fjerne et OS?.." Karma Lenke til kommentar
riktig Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Mange takk, der var det en del å ta tak i. Moro Lenke til kommentar
pcsuper Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Takk for hjelpa.... Da lar jeg den være på! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå