Gå til innhold

Driverproblemer i Debian og X

Anbefalte innlegg

Har innstalert en del forskjellige distroer og bestandig har jeg fått det til,men da jeg tenkte å innstalere Debian på ei maskin ble utfordringen stor da jeg ikke klarer å få til x.Driveren som blir gjennkjent står på PCI,men er et AGP kort av typen Geforce 2 MX.Prøver så godt jeg kan med både konfigurering av xfree86.Men ikke f.Jeg begynner å bli ganske frustrert og tenker at når ikke dette går har kanskje ikke debian noen sjanse til å lykkes for å få flest mulig til å begynne med deres distribusjon.Trodde faktisk at det skulle lykkes meg igår da jeg lasta ned iso fra 5 januar 2005,men den gang ei.Er det noen kloke hoder som kan hjelpe meg med dette.Skal bruke den til ssh,fil,nfs,mail og web derfor vil jeg at den skal være mest mulig stabil og liker funksonen med apt-get.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har innstalert en del forskjellige distroer og bestandig har jeg fått det til, men da jeg tenkte å innstalere Debian på ei maskin ble utfordringen stor da jeg ikke klarer å få til x. Driveren som blir gjennkjent står på PCI, men er et AGP kort av typen Geforce 2 MX. Prøver så godt jeg kan med både konfigurering av xfree86.

Du valgte nv som driver? Hvor står det at kortet er gjenkjent som PCI? Hvordan la du inn X, har du fått med deg alle pakker?

dpkg-reconfigure xserver-xfree86

gir en grei wizard hvis du ikke vil rote i xfree86 config for hånd.

Men ikke f.Jeg begynner å bli ganske frustrert og tenker at når ikke dette går har kanskje ikke debian noen sjanse til å lykkes for å få flest mulig til å begynne med deres distribusjon.

Men så prøver ikke debian å lokke folk til seg med enkel instalasjon, det er andre grunner for at folk legger inn debian.

Endret av dvj
Lenke til kommentar
Om du skriver av feilmeldingen blir det litt enklere, evt.et utsnitt fra /var/log/Xorg.log eller hva den nå het når man kjører Xorg som jeg regner med du gjør.

kjørte lsdetektet 0g Agp- og får opp ad den bruker 01:00.0 og er in.

når jeg sla indentifisere A\Så nekter de å godta annet Enn AGP:01:00:0.Kjører simpel på skjerm med både 8-16.skriver til xree86 og startrer kommandoen stratx,så skjerer deg seg.Kjører jeg lspci så stpr den som 01:00.1

Gøy å komme in i en gdm ellek kdm for å sette opp web mail,nfe ogSSH2.Filserver skal brukes til deiiverse programmer og NFS skal bruke med em Dreambox for backup av filer som er spilltiii på dreamboxen.!20 til NFS,80 til Fil 120-200 for ssh og kansjke ftp.webserveren bli på en 120 .Alle er oppgitt i GB.Derfor er det så viktig att den fpr opp GIU for å få nettkortet til å funke.Etter det så er det ett skrip som gjør at jeg kan lage ett skrip so tar ap-get update.

Lenke til kommentar

hvordan endre de,og får dere dette til blir det vell en flaske conjakk til de som da har vært til stor hjel..Dette er det beste forumet som er.Og får dere til at jeg kan bruke mitt innebygget Bradcom som jeg skal prøve å få til å komme på nett med .Kjører der xandros 3.0 Buisness Edition.

Kotete er regiatrert i control manegeren,men får ikke den til å komme på nett.har lagt inn Macfiltrerin og wepcrypterting.Lar den stå på som default men når eg kjører wizzaredeb for firewallen så er den lista og funker som den skal,men er ikke på nett.Er der noen som kan hjelpe meg med det også i samme slengen.Typen kort er av #com Versjon 1 og #CRSHPW796.Har lasta ned den fra 3Com og har prøvd bradcom med 54Mps der lurer jeg på om jeg må bruke prismedriverern so er på 54prisme.org.Dette ble my,men jeg lover at får jeg det til blir det konjakk som takk for hjelpen.Eventuell Whisky for de som like det.Takker så lang for hjelpen,håper det lønner seg da jeg egeblig ikke er så værst på Linux men gjøre alt i kommandotext blir fo mye.

Håper at jeg får respons på denne da den betyr utrulig for meg.

Lenke til kommentar

Ikke heng deg så mye opp i det PCI id greiene. Jeg har også et nvidia agp kort og det står PCI her og, men det fungere helt fint likevel.

(II) NVIDIA X Driver  1.0-6629  Wed Nov  3 11:44:46 PST 2004
(II) NVIDIA Unified Driver for all NVIDIA GPUs
(II) Primary Device is: PCI 02:00:0
(--) Chipset NVIDIA GPU found

Når du kjører startx kommer det en feilmelding, det er den du skal poste her. Om hele maskina låser seg så ligger feilmeldingen i /var/log/XFree86.0.log.

Endret av Psy
Lenke til kommentar

Har fått ordnet driveren så den blir lasta,men nå får jeg meldin om fatal error.Screens found but no usefull configurations.Skjermen er en IBM C72 som takler 1280X1024 ved 85Mhz.Horisontal 30-69khz og vertikal 55-120 Khz.Lasta ned pdf manual på skjermen for å finne ut mer detaljer om den,men det virker som uansett hva en velger så får jeg beskjed om at skjerm er funnet med ingen fornuftige resolusjoner funker.

Lenke til kommentar

tok bare utgangspunkt ved å lese pdf fila hos IBM http://www-1.ibm.com/cgi-bin/pc/support/su...=login944070707 og har ingen anelse hva som jeg skal sette der.Men jeg får bare prøve meg fram for tilslutt må det jo bli bra.Og gleder meg til jeg får tatt serveren min i bruk.Debian er valget når det gjelder stabilitet så derfor vil jeg ha det.Kunne valgt andre distroer som er enklere,men jeg har bestemt at det skal være den.Er ikke så bevandret i linuxverden at jeg vet hvordan du kopierer logfila slik at andre kan få sett den.Hadde jeg bare kommet meg inn i x hadde saken vært anderledes.

Lenke til kommentar

Det får jeg ikke til så jeg takker for hjelpen så langt.Har prøvd med tre forskjellige skjermer og har prøvd både advanced medium og simple.Får feilmelding om at screens er funnet med ingen oppløsning som er bra.Derfor får jeg bare prøve meg fram til jeg finner det ut.Eller så blir det en annen distro som jeg klarer bedre.Takker for hjelpen

Lenke til kommentar

XFree86 Version 4.3.0

Release Date: 27 February 2003

X Protocol Version 11, Revision 0, Release 6.6

Build Operating System: Linux 2.4.21-0.13mdksmp i686 [ELF]

Build Date: 12 March 2003

Before reporting problems, check http://www.XFree86.Org/

to make sure that you have the latest version.

Module Loader present

Markers: (--) probed, (**) from config file, (==) default setting,

(++) from command line, (!!) notice, (II) informational,

(WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown.

(==) Log file: "/var/log/XFree86.0.log", Time: Thu Jun 12 13:19:42 2003

(==) Using config file: "/etc/X11/XF86Config-4"

(==) ServerLayout "layout1"

(**) |-->Screen "screen1" (0)

(**) | |-->Monitor "monitor1"

(**) | |-->Device "device1"

(EE) Unable to determine the screen layout

(EE) Error from xf86HandleConfigFile()

Fatal server error:

no screens found

When reporting a problem related to a server crash, please send

the full server output, not just the last messages.

This can be found in the log file "/var/log/XFree86.0.log".

Please report problems to [email protected].

Endret av nre1458
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...