Gå til innhold

Hvordan skal jeg klokke: Intel Celeron 2.0 Ghz?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Fujitsu Siemens pc (kjøpt: våren 2003).

Har en Intel Celeron 2.0 Ghz prosessor, som jeg har lyst å klokke hvis det på en eller annen er mulig. Biosen min er helt ubrukelig, der klarer jeg ikke å forandre noen klokkehastigheter eller forandre FSB. Hovedkortet er også fra Fujitsu siemens: D1520. Brukte programmet ”Everest” laget av Lavalys, for å finne ut litt mer info. ang. cpuen min og hovedkortet.

Her er følgende info om prosessoren og hovedkortet:

CPU:

CPU navn: Intel® Celeron® CPU 2.00GHz

(Intel Celeron 4A Northwood-128)

Ekstern klokkehastighet 400 MHz

Maksimum klokkehastighet 2800 MHz

Gjeldene klokkehastighet 2000 MHz

Spenning 3.3 V

CPU stepping: C1

CPUID revisjon 00000F27h

CPU multiplier 20.0x

CPU FSB 99.70 MHz (orginal: 100 MHz)

Minne buss 132.93 MHz

L1 data hurtigbuffer 8 Kb

L2 hurtigbuffer 128 Kb (On-Die, ECC, ATC, Full-Speed)

Kjerne spenning 1.525 V

Typisk effektforbruk 52.8 - 68.4 W (avhengig av klokkehastighet)

Ekstern klokkehastighet 400 MHz

Maksimum klokkehastighet 2800 MHz

Gjeldene klokkehastighet 2000 MHz

Spenning 3.3 V

For den som vil vite det: Socket 478

Hovedkortet:

Hovedkort FUJITSU SIEMENS D1520

Hovedkort chipset Intel Brookdale-G i845GE

Front side buss egenskaper:

Bus type Intel NetBurst

Bus bredde 64-bit

Virkelig klokkehastighet 100 MHz (QDR)

Effektiv klokkehastighet 400 MHz

Båndbredde 3200 MB/s

Minne buss egenskaper:

Bus type DDR SDRAM

Bus bredde 64-bit

Virkelig klokkehastighet 133 MHz (DDR)

Effektiv klokkehastighet 267 MHz

Båndbredde 2133 MB/s

Chipset buss egenskaper:

Bus type Intel Hub Interface

Bus bredde 8-bit

Virkelig klokkehastighet 67 MHz (QDR)

Effektiv klokkehastighet 267 MHz

Båndbredde 267 MB/s

For å si det slik: prosessoren er IKKE en av de raskeste i 2.0 Ghz klassen.

Hvordan skal jeg klare å klokke den litt, hvis det er mulig? Som sagt; gjennom BIOS (Phoenix 4.06 Rev. 1.00.1520) er det umulig. Finnes det et ”klokke” program som støtter denne cpuen?

På forhånd: TUSEN TAKK FOR SVAR!

Hilsen Daniel aka. _Adler_

:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en slik pc selv å kan bare si en ting. Den er en håpløs overklokker. Har testet ALT. Å da mener ALT. Byttet kjøler til bedre. Byttet minne til bedre. Ingen fårbedringer.

Lenke til kommentar
Jasså... finnes det ikke program til å klokke prosessoren med da?

Såvidt jeg har skjønt, så er programmer bare en snarvei til biosen. Det du stiller på i programmet, blir også stillet på i bios. Bare det at man kan gjøre det i Wondows, å slipper å restarte mellom vær gang man skal justere på noe.

Edit. Å om Biosen da er umuligt å klokke fra, så er det også det fra et program

Rett meg om jeg tar feil...

Endret av S:T:A:N:D
Lenke til kommentar
Jasså... finnes det ikke program til å klokke prosessoren med da?

Såvidt jeg har skjønt, så er programmer bare en snarvei til biosen. Det du stiller på i programmet, blir også stillet på i bios. Bare det at man kan gjøre det i Wondows, å slipper å restarte mellom vær gang man skal justere på noe.

Edit. Å om Biosen da er umuligt å klokke fra, så er det også det fra et program

Rett meg om jeg tar feil...

Har vært ute for kort som ikke har innstillinger for FSB/HTT i bios, men det funker i f.eks ClockGen. Tror BIOS'en har mulighet for det på mange kort bare at alternativet er fjernet i menyen til biosen

Lenke til kommentar
Har en slik pc selv å kan bare si en ting. Den er en håpløs overklokker. Har testet ALT. Å da mener ALT. Byttet kjøler til bedre. Byttet minne til bedre. Ingen fårbedringer.

Hvis du ikke klarer å overklokke en celeron da må jeg si meg imponert. Ikke for å bli hoven, men celeron blir ofte regnet som en enkel prossesor å overklokk for nybegynnere.

Jeg klokken min celeron fra 2Ghz til 3 på luftkjøling. For å ta en kort gjenomgang av overklokking av celeron:

øk fsb til det ikke er stabilt lenger (kjør bencmarks på hver 5Mhz du øker)

Sett opp vcore til det blir stabilt.

Fortsett sånn, når det ikke går lenger så skaffe ekstra kjøling.

On topic:

Du kan jo prøve å flashe bios. Eller så kan du jo teste ut tredjepartsprgrammer.

Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar

Hvis du ikke klarer å overklokke en celeron da må jeg si meg imponert. Ikke for å bli hoven, men celeron blir ofte regnet som en enkel prossesor å overklokk for nybegynnere.

Jeg klokken min celeron fra 2Ghz til 3 på luftkjøling. For å ta en kort gjenomgang av overklokking av celeron:

On topic:

Du kan jo prøve å flashe bios. Eller så kan du jo teste ut tredjepartsprgrammer.

Problemet er jo at HK'et hans ikke støtter overklokking. Han kan evnt. teste ClockGen, men tror ikke han får øka vCore der

Lenke til kommentar

On topic:

Problemet er jo at HK'et hans ikke støtter overklokking. Han kan evnt. teste ClockGen, men tror ikke han får øka vCore der

Den poste jeg quotet så sa han jo at den var en dårlig overklokker. Og personen i posten sa ingen ting om at hovedkortet hans ikke støttet overklokking. Men jeg må unskylde hvis noen har opfattet meg som frekk.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg skal prøve å flashe biosen... Er det ikke slik at hvis hovedkortet ikke er beregnet på overklokking er det bortimot umulig å overklokke? Som sagt: har en elendig bios: kan bortimot ikke stille på noe interessant.. :no:

Skal prøve med clockgen.

Hilsen Daniel aka. _Adler_

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...