Gå til innhold

Vifta suser i ett på min bærbare

Anbefalte innlegg

Jeg har en Fujitsu Siemens P4 2.4 Amilio D. Vifta suser noe vannvittig stort sett hele tiden. Leverte den inn ifjor noen mnd før jul, trodde den var full av støv da innsuget er under den og jeg i vannvare ofte hadde maskinen i fanget oppå ett ullteppe... De rensa den og jeg fikk den igjen på en ukes tid i posten, raskt syns jeg. Men den suser like mye... er det bare sånn det er med slike maskiner? Blir jo veldig varm antagelig... det er jo ikke noe mobile prosessor. Er det noe jeg kan gjøre for å måle varme og evt redusere hvor mye vifta kjører, uten å risikere at maskinen blir overopphetet og går filleveien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har en amilod selv. p4 2.8ghz 1024 ram. d står for at det er en desktop prosessor, dette er egentlig en "stasjonær-bæbar". stasjonær-prosessor som står i. krever mye kjøling. min også suser og bræler hele tiden.. veldig usansynlig irriterende høyfrekent forbant susing.. neste blir toshiba centrino.... kan nevne at det har vært en del problemer med amilo d pc'ene.. prosessene gikk i stykker. min ble så varm at den slo seg rett og slett av. hvis det blir verre, anbefaler jeg deg å sende den inn for sjekk hvis den er under garanti tid.

Lenke til kommentar

Det at laptoper med CPU som er beregnet for stasjonære slår seg, er rett og slett en sikkerhet for cpu/HK når temperaturen blir for høy. Inne i en laptop er det begrenset med plass og rom, slik at varmeoppbygningen er enda større enn i et vanlig stasjonært kabinett. Kravet til kjøling blir dermed ekstra stort.

Skal en ha laptoper som ikke krever for mye kjøling, er en avhengig av at laptopen har enten en pentium m (celeron m avgir også en hel del mindre varme, men her er ytelsene dårligere), eller en mobil prosessor fra AMD.

Endret av sesteen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...