anderfo Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Foreldrene mine har en relativt gammel (ca 5 år kanskje) Compaq-PC, Pentium II 350MHz eller noe sånt. Det er 2 USB-porter på forsida av kabinettet. Til disse har vi vanligvis koblet en HP scanner og en Logitech trådløs mus. Dette fungerer utmerket. Problemet oppstår dersom jeg prøver å koble til andre apparater, da PC'en plutselig omstarter. Av og til vil den fortsette med omstartingen helt til jeg trekker ut kontakten igjen, men med andre apparater fungerer USB-koblingen etter en omstart. Jeg kan lage en oversikt: 1. Fungerer utmerket via USB: HP scanner, Canon printer, Logitech trådløs mus 2. Fører til omstart, men virker etterpå: Olympus C730 kamera, 64MB USB flashdrive 3. Fører til omstart "i det uendelige" (helt til kontakt trekkes ut): Fujifilm kortleser, Lexar kortleser, div. sorter USB flashdrive Min teori: Det ser ut til at apprater med separat strømledning (printer, scanner) eller eget batteri (mus, kamera) har en tendens til å virke bedre enn de enhetene som kun er basert på strøm via USB-kontakten. Mitt spørsmål: Kan dette løses på én eller annen måte, ved å slenge inn en USB-hub med strømsupply (?) eller en annen form for USB-kobling som ikke trekker så mye strøm fra selve PC'en? Edit: Jeg kan legge til at jeg har prøvd mange ulike drivere til USB-porten, og jeg har prøvd å oppdatere BIOS, uten at det hjalp.. Endret 20. januar 2005 av anderfo Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Har ikke hørt om at USB-enheter drar så mye strøm at det fører til restart før, men ut fra beskrivelsen din, så ville jeg dratt samme konklusjon som deg. Min erfaring er at en enhet som drar mer strøm enn USB-porten kan gi, bare vil føre til at enheten ikke vil fungere. Men det finnes så mye ulik maskinvare, at ingenting kan utelukkes. Har selv en 7-porters USB-HUB med egen strømforsyning, som uten problemer har latt meg koble til enheter som uten strømforsyningen ikke har fungert koblet til HUB'en. Så, om det er overbelastning av USB-portens strømforsyning som skaper dine problemer, så vil jeg anta at en USB-HUB med egen strømforsyning vil avhjelpe dine problemer. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Har ikke hørt om at USB-enheter drar så mye strøm at det fører til restart før, men ut fra beskrivelsen din, så ville jeg dratt samme konklusjon som deg. Min erfaring er at en enhet som drar mer strøm enn USB-porten kan gi, bare vil føre til at enheten ikke vil fungere. Men det finnes så mye ulik maskinvare, at ingenting kan utelukkes. Har selv en 7-porters USB-HUB med egen strømforsyning, som uten problemer har latt meg koble til enheter som uten strømforsyningen ikke har fungert koblet til HUB'en. Så, om det er overbelastning av USB-portens strømforsyning som skaper dine problemer, så vil jeg anta at en USB-HUB med egen strømforsyning vil avhjelpe dine problemer. Tusen takk for tilbakemelding! Det ser ut til at det er noe slikt jeg får prøve ja. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=116371&cks=PLC kan f.eks. være en løsning? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 (endret) Ut fra beskrivelsen, så ser den grei ut. Edit: Om du bor i nærheten av en Clas Ohlson eller Biltema, så kan kanskje denne eller denne være av interesse? Endret 21. januar 2005 av sofTest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå