Gå til innhold

Kjøp av LCD til grafisk bruk

Mista

Anbefalte innlegg

Planlegger å kjøpe 2 stk 17" LCD som hovedsaklig vil bli benyttet til grafisk bruk (utvikling av websider mm.), og ønsker derfor en skjerm med god fargegjengivelse, kontrast, og betraktningsvinkel. Feks, så nytter det ikke å drive med grafisk arbeid på laptop'en min (Elitegroup G556E) da den horisontale (opp/ned) betraktningsvinkelen er såpass dårlig slik at nedre del av skjermen blir lysere. Det er også en fordel om disse skjermene har mulighet for 2 input slik at jeg kan også benytte en annen pc på samme skjerm uten å bytte kabel bak. Spiller forholdsvis lite, så litt etterslep spiller ingen stor rolle. Ønsker ikke å bruke mye mer enn 3000,- per skjerm.

EDIT: mulig jeg eventuelt går for én 19" LCD i stedet (max 5-6000,-). Kom gjerne med forslag her også ;)

Endret av Mista
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I denne prisklassen vil du sitte igjen mer ved valg av CRT (på bakgrunn av hva

skjerm skal brukes til)... Selv mener eg det ikkje finnes noe brukbar LCD i

prisklassen, men stiller store krav da.

Usikker på hvor mye du driver med grafisk arbeid, er det på hobbybasis eller

profesjonelt (eg tar utgangspunkt i siste) ?

Ellers er Hardware sin LCD test lur å lese.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med Kvikks. Du skal lete lenge for å i det hele tatt finne en 17-tommers LCD som egner seg veldig godt til grafisk bruk. Grunnen til det er paneltypen som brukes. Nesten alle 17-tommere, og en god del 19-tommere idag bruker TN-paneler. Disse er rimelige i produksjon, og raske (i alle fall på papiret), men sliter med dårlig innsynsvinkel, og mindre fargerom enn dyrere VA- og IPS-paneler. Generelt sett vil jeg si at du må over 5-6000 på 19-tommere før du begynner å snakke om LCD-skjermer som egner seg godt til grafisk bruk. Til hobbbybruk kan det godt hende du blir fornøyd, men begynner du å sette litt større krav til grafiske kvaliteter, og skal benytte de i proffesjonell sammenheng, så duger det egentlig ikke.

Lenke til kommentar

Jeg ville nok droppet tanken om 19" i alle fall. Husk at en 19" ikke gir deg større 'arbeidsflate' enn en 17", pixlene blir bare litt større. Du får også en bedre 17" hvis du skal bruke like mye penger.

Ellers så må du nok opp i 5000 for å fnne en skjerm som er god. Eizo L568 er veldig god, eller så har vel Eizo en del andre highend skjermer.

Lenke til kommentar

Jeg jobber mye med grafikk og gikk fra CRT til e-yama LCD'en de testet her på hw.no. Må si at jeg er utrolig fornøyd med det valget, man blir mye mindre sliten, får bedre gjenskapelse av kontraster osv. Om noen dager får jeg min andre LCD, så blir det 2x17" på meg også. 19" LCD tanken ville jeg slått fra meg iom at du mest sannsynlig kun får kjørt 1280x1024 der óg.

Endret av Metz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...