z1Ob Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) I dag satt jeg sammen en pc av "nye" komponenter, noe jeg ikke har gjort før(bare med gamle pc'er jeg har hatt stående). Jeg lurer på om det er noe spesielt jeg må gjøre når hovedkortet aldri har blitt brukt før?, eller om det er noe annet jeg må gjøre for at det skal funke.. komponentene; ASRock K7S41 , AMD Athlon XP 2800+(boxed), TwinMOS 512mb DDR, Eldre 20gb hdd(m/win xp pro), eldre 10gb hdd(m/win 2000), Q-tec 400w psu, og compaq cd-rom. Hva jeg gjorde: Psu'en er litt rar, så den slår seg på hver gang jeg putter i strømkontakten, fikk heller ikke koblet til powerknappen. Så slå av=å dra ut kontakten i det jeg nå skriver.. Når jeg endelig skulle fyre opp, er det svart skjerm( ), jeg hadde begge hdd'ene koblet til(kanskje ikke så lurt siden de hadde forskjellig operativsystem ). Jeg prøvde deretter å koble ut den ene hdd'en(10gb). jeg prøvde igjen, men ingenting skjer. Jeg slår av pc'en, kobler til cd-rom'en og starter opp..igjen, ingen ting skjer, så jeg prøver å åpne cd-rom'n for å sette i hovedkort cd'n, men cd-rom'en vil ikke åpne seg... Jeg slår av pc'en og kobler av hdd'en(20gb), og setter på cd-rom'en(ingen hdd på maskinen). Starter på nytt, prøver å åpne cd-rom'en, men den vil ikke...Jeg tenker at det kanskje er en cd som har satt seg fast, siden den har blitt "kastet" litt rundt. Jeg prøver å åpne den med en skrutrekker, men til ingen nytte(ødela fronten ), når jeg tar av fronten, kan jeg se at det ikke er noen cd der gjennom en liten sprekk... Etter dett slo jeg av pc'en, og har ikke gjoprt noe siden det. Noen som vet hva jeg har gjort galt, eller hve jeg må gjøre? fant ikke noen bedre kategori å legge denne under, så bare å flytte den.. Endret 20. januar 2005 av z1Ob Lenke til kommentar
z1Ob Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Ingen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
ToppDogg Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 sjekket at rammen står skikklig i osv? prøv deg litt fram med jumpere, det måtte eg når eg mekket min sammen, men ASROCK, kan kanskje være noe med det? Lenke til kommentar
z1Ob Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 sjekket at rammen står skikklig i osv?prøv deg litt fram med jumpere, det måtte eg når eg mekket min sammen, men ASROCK, kan kanskje være noe med det? Ram'n sitter den. Hvor på kortet var det du fiksa på jumperne? Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Ingenting skjer, hva mener du med det? Starter den ikke opp, stopper den FØR den får starta, eller booter den bare ikke ?? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 (endret) Koble fra allt (hardisker, CDrom etc) sånn at du har bare CPU m/kjøler, RAM moduler, skjermkort, skjerm og tastatur tilkoblet. Sjekke ved reset på skjermen at det er liv i den. Da skal maskinen starte og du får feilmelding på skjermen. Hvis viften går må du sjekke skjermkablen for bøygde pinner etc. Til dette med på av.... Det er "vanlig" at man ikke får ledningene for startknappen, resetknappen, systemhøgtaler og HDD led (hardisklys) på riktig plass. Man kan ta av desse ledningene og starte PCmed en kort kortsluttning over pinene for startknappen med et lite skrujern. Bare et tidel sek kortsluttning starter maskina. I User´s manual finner du CMOS Discarge jumper og du kan flytte på den frem og tilbake en gang. Så får vi høre om dette hjalp deg litt. Endret 22. januar 2005 av sveinsel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå