Gå til innhold

Dårligere batteritid med "Sonoma" ifølge IBM

snorreh

Anbefalte innlegg

Ifølge IBM så vil den oppdaterte Centrino-pakken "Sonoma" gi dårligere batteritid:

Intel's "Sonoma" Takes A Step Back On Battery Life

Users may pay a penalty in battery life for the increased performance found in the new "Sonoma" Centrino platform from Intel, one notebook manufacturer said.

[...]

The new platform will go head-to-head with AMD's "Turion" chip, a 64-bit capable processor that will be introduced later this year.

Although Intel has aggressively power-managed the platform – for example, cutting the chipset's internal clock by half – the combination of one new feature, PCI Express, and the faster processor speeds may result in a slight decrease in battery life, one executive at IBM said. Shortages in third-party graphics accelerators have also slowed down IBM's launch of its new Sonoma-based ThinkPad notebooks, pushing their shipment out into February, he said.

Measurements of battery life are heavily dependent on a variety of factors, such as the amount of power relegated to the display's backlight, whether the laptop is engaged in heavy disk or processing activity, or accessing an optical CD or DVD through the power-hungry mechanical drive.

Still, the dip in battery life was somewhat disappointing, according to Bill Iori, worldwide marketing manager for IBM's ThinkPad notebook computers. "For our purposes there's a slight reduction in overall battery life from PCI Express and the new processor levels, which isn't very surprising," he said. "At the same time we were hoping for higher levels of battery life."

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ifølge IBM så vil den oppdaterte Centrino-pakken "Sonoma" gi dårligere batteritid:

Intel's "Sonoma" Takes A Step Back On Battery Life

Users may pay a penalty in battery life for the increased performance found in the new "Sonoma" Centrino platform from Intel, one notebook manufacturer said.

[...]

The new platform will go head-to-head with AMD's "Turion" chip, a 64-bit capable processor that will be introduced later this year.

Although Intel has aggressively power-managed the platform – for example, cutting the chipset's internal clock by half – the combination of one new feature, PCI Express, and the faster processor speeds may result in a slight decrease in battery life, one executive at IBM said. Shortages in third-party graphics accelerators have also slowed down IBM's launch of its new Sonoma-based ThinkPad notebooks, pushing their shipment out into February, he said.

Measurements of battery life are heavily dependent on a variety of factors, such as the amount of power relegated to the display's backlight, whether the laptop is engaged in heavy disk or processing activity, or accessing an optical CD or DVD through the power-hungry mechanical drive.

Still, the dip in battery life was somewhat disappointing, according to Bill Iori, worldwide marketing manager for IBM's ThinkPad notebook computers. "For our purposes there's a slight reduction in overall battery life from PCI Express and the new processor levels, which isn't very surprising," he said. "At the same time we were hoping for higher levels of battery life."

Dette er jo diskutert et annet sted på forumet , ser ikke hennsikten med to poster om dette.

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=13060

Lenke til kommentar
Jeg postet dette før Hardware.no laget en sak om dette :roll:

Noen bør slutte å leke moderator...

Nei snorreh, jeg leker ikke moderator, men jeg kommenterte dette på lik linje med andre som kommenterer slikt.

Jeg har selv startet flere poster som det har vist seg gikk andre steder på forumet uten jeg var klar over dette. Disse har blitt kommentert på samme vis og så stengt av moderator,noe jeg forøvrig synest er greit .

Men beklager at jeg nevnte det :whistle:

Lenke til kommentar

Det ene er jo en artikkel, det andre er en forum-tråd, jeg ser absolutt ingen grunn til å ikke lage en tråd om det i tillegg til en artikkel, uavhengig av hva som kom først, tråden eller artikellen.

Det er også andre tråder her som har batteri-tid på Sonoma som ett av sub-emnene, uten at det burde være noe problem, og det kommer sikkert til å bli veldig mange somona-relaterte tråder fremover med alt slags innhold som krysser innpå hverandres emner og sub-emner, noe annet ville vært merkelig ettersom Somona/Centrino-2 kommer til å få mye oppmerksomhet fremover.

Kortversjon: Se! et fly!! (avledningsmanøver).

Lenke til kommentar

Ang. Sonoma og batteritid, egentlig ikke så veldig enig / spesiellt forståelse for IBM.

Sonoma er på babystadiet på produsent-siden ( Intel er ikke en av "produsentene" i den sammenhengen, men kilden til teknologien / hovedkortene og har gjort sitt allerede ). Nå er det opp til produsentene å kompensere, tyne ut mer av batteri-teknologien, noe som sikkert kommer til å skje i løpet av de neste 5-6 månedene og resultere i at Sonoma kommer til å ligge på lik batteritid, eller mer i forhold til Centrino-1.

IBM kan heller ikke snakke for alle, og er ikke de ledende når det gjelder batteri-produksjon eller valg av best mulig batteri-produsent.

Personlig, er jeg ikke bekymret på litt lengre sikt, og på kort sikt kommer jeg ikke til å røre Sonoma uansett før det har blitt voksent.

De første 5-6 mnd blir for de rike forsøkskaninene som må ha det nyeste, som ikke nødvendigvis er det beste når det er såpass nytt.

Lenke til kommentar
Det ene er jo en artikkel, det andre er en forum-tråd, jeg ser absolutt ingen grunn til å ikke lage en tråd om det i tillegg til en artikkel, uavhengig av hva som kom først, tråden eller artikellen.

Det er også andre tråder her som har batteri-tid på Sonoma som ett av sub-emnene, uten at det burde være noe problem, og det kommer sikkert til å bli veldig mange somona-relaterte tråder fremover med alt slags innhold som krysser innpå hverandres emner og sub-emner, noe annet ville vært merkelig ettersom Somona/Centrino-2 kommer til å få mye oppmerksomhet fremover.

Kortversjon: Se! et fly!! (avledningsmanøver).

Nå linker jo artikkelen direkte til en tråd som er opprettet for dette, jeg sier heller ikka at det er et problem, men vi er oppfordret av mod til å bruke allerede eksisterende tråder,eller der diskusjonen virkelig foregår, så også i dette tilfellet .

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...