Volkov Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Heisann, driver å sysler med tanken om en htpc med lcd display, som er blått.. da passer det seg ikke med grønne og røde power/hdd leds.. spørsmålet mitt er da: hvilken spenning går power/hdd led på? Jeg har sett endel blå LEDs på 5V, men har en liten mistanke om at power/hdd LEDs er mindre strømkrevende, og mine minimale elektronikkunskaper sier meg da at det ikke funker med en 5V LED.. så, for det første: - funker det å koble 5V LEDs direkte på power/hdd led kablene? - hvilken spenning må man eventuelt ha på LEDsa for å koble dem direkte på power/hdd kabler? (eller varierer dette fra hk til hk?) - har noen en guide til enellerannen måte (med en resistans? vil jeg tro) som gjør det mulig å kjøre 5V LEDs på lavere spenning? (eventuelt hva slags type ting trengs?) kan legge til at mine elektronikkkunnskaper = 0 Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 jeg har ikke opplevd at noen vil si hvor stor spenning som kommer ut derifra, men jeg har sett mange som har satt 5V leds der, og det eneste du risikerer er at det ikke lyser like sterkt... Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Se i manualen din! Jeg vil herved opplyse at det er 5 volt, men på hovedkortet er det en innebygd motstand. Mine målinger og manuallesninger sier at det 5v, men grunnet den innebugde motstanden som sikkert har noe ulike spesifikasjoner har jeg ikke opplevd problemer med å bruke lysdioder med spenninger mellom 2,5v og 3,1v. 5 volts dioder fungerer også utmerket, men lyse kan noen ganger bli svakere. 5 volts diodene på Microplex kan bekreftes at fungerer utmerket, men de er svindyre og det er gebyrene til Microplex hvis du bare skal ha en lysdiode, men de finnes i blåt. http://www.microplex.no Probleme er vel også mindre da blå lysdioder ofte trenger noe mer strøm en mange andre farger. Lysdioder er ofte spesifisert til 2v - 3v (eksempel: røde og gule) mens tilsvarende i blå farge er spesifisert til spenninger som ligger mellom 4v - 4,5v! Prisen er ofte også noen prosent høyere! Regner med at du skulle ha blå. Minner om at jeg ikke har peiling på elektronik og det er ikke umulig at mesteparten av det jeg sier er ukorrekt (direkte vranglære) eller helt uforstålig for de som har kunnskaper om elektronikk! Konklusjon: Ikke undervurder min totale mangel på kompetanse! Med ellers vennelig hilsen LOZER LOZER Lenke til kommentar
Volkov Skrevet 22. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2005 takker for svar, var de blå leds'a på microplex jeg sikla på ja, så da tror jeg jeg går for dem, heldigvis er de mulige å få tak i i trondheim, på Digital Impuls (digitalimpuls.no), som også har utsalg i Trondheim og fører endel varer fra Microplex... så siden kostnaden da blir en tur til sentrum og 30 kr for leds eller.no tar jeg sjangsen på det.. -Volkov Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Bruker 5v blå led på POWER og HDD på både på serveren og pcen funker som bare det. Har faktisk brukt blå 5v led´s på både cd-rom og lysene på keyboard, funker glimmers men du får jo kjøpt 3,3v på clas, mye billigere en microplex. Clas sine Lysdioder Vil også benytte anledningen til å si at Sunbeam LED, UltraBright, 5mm, 5V, UV som selges på microplex suger villt.... de er ikke verdt pengene. (ellers er microplex en bra plass, intet annet negativt) Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 jeg har ikke opplevd at noen vil si hvor stor spenning som kommer ut derifra, men jeg har sett mange som har satt 5V leds der, og det eneste du risikerer er at det ikke lyser like sterkt... ...eller at de ikke lyser i det hele tatt..! Må huske på at dioder trenger en viss strøm før de begynner å lede... viss hovedkortet da ikke klarer å levere nok strøm, vil det ikke lyse... Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 (endret) nei, men jeg tror det skal en del til før det, iallefall etter det jeg har hørt og erfart... bla.a. så laget jeg meg en slik usb bamse, og det var jo det første moddeforsøket mitt, så jeg klarte selvfølgelig å lodde dem i serie... men jeg sjekka senere når jeg fant det ut met et annet par leds, og det lyser så godt som like sterkt... (PS: 5V ut av USB) *edit* åja, det er strømmen som får de til å lyse... ja da er det kanskje ikke så rart... Endret 22. januar 2005 av tha stoffi Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 *edit*åja, det er strømmen som får de til å lyse... ja da er det kanskje ikke så rart... Det jeg mente var at får en lysdiode en mA for lite, vil den ikke lyse... samtidig kan den gå til #"&"&"""&"¤!#"& om den får en mA for mye.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå