kreab Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Det er mulig vi skal anskaffe nytt kamera på jobb og jeg lurer på om noen har anbefalinger. Kameraet skal benyttes til å ta bilder som publiseres på web, men også til å ta bilder til publikasjoner (har et digitalt speilrefleks som brukes til sistnevnte, men bruker også kompaktkameraet til dette). Det er stort sett portrettbilder det er snakk om. Viktige faktorer vil være batteriets levetid og utløserhastighet. Størrelse er mindre viktig. Pris ca 4000,- Har personlig et Sony DSC -W1 som jeg er godt fornøyd med, men vil anbefale noe annet for å få litt variasjon. Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Til portrettbilder er det, som du nevner, viktig med kortest mulig utløserforsinkelse. Det er kun speilreflekskameraer som har tilstrekkelig liten forsinkelse til å kunne fange et ansiktsuttrykk som er slik du ønsker det. En annen viktig ting ved portrettfotografering er liten dybdeskarphet for å framheve ansiktet. Kompaktkameraer har små sensorer, og dermed korte brennvidder, og følgelig større dybdeskarphet. Også derfor vil det være klart å foretrekke å bruke et speilrefleks. Budsjettet deres setter en del begrensninger, men jeg ville tro at du snart kan få brukte speilrefleks ned i denne prisen. Erik Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Jeg vil anbefale et Fujifilm S5500, da får du mye for pengene, bruk resten på et stativ, og evnt noen lamper. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 s5500 har meget liten utløserforsinkelse og god batteri kapasitet. I tilleg til en grei lyssterk optikk, skulle den funke bra til slik bruk. Som frakk2000 også sier er det viktig med godt lys når man jobber med levende ting (les: beveger seg). Men burde vel være andre kameraer som passer ENDA litt bedre, s5500 er jo egentlig mest beregnet i tilfeller man trenger mye zoom og slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå