Singh tha king Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) MOTOROLA: Nå skal jeg gi en liten test av Motorola e398. Av den nye ”musikk mobilen” til Motorola har kommet. Denne mobilen er rettet mot ungdommer, med mange funksjoner og nesten alt en ungdom vil ha. Jeg tok spill"testene" til Jackemeister og brukte de under spill og java. -fikk lov Design og kvalitet: Jeg mener denne mobilen har finere design enn k700i og 6230. e398 er laget i hardplast, på begge siden av mobilen er det litt aluminium med integrert navnet til produsenten, Motorola. Når man holder denne mobilen føler man at man holder noe med kvalitet. Denne mobilen har ikke utskiftbare deksler, som er ganske synd. Tar man av og på bakdekslet for mange ganger kan det etter hvert knirke når man holder eller presser bakdekslet. Denne mobilen veier 107gram som er en grei vekt, ikke for tung og ikke for lett. Den er ganske god å holde med, den er ikke klumpete eller noe sånt. Knapper: På venstre side er det volum - knapp. Det vil si at man kan stille volumet under mp3-spilling. Men hører man ikke på mp3 så kan bruke det til å ta på lydløs uten vibrering, lydløs med vibrering og stille volumet fra 1 til 7. under den er det en knapp som er ”ok” knappen. Har man mange mp3 sanger og ikke vil bla ned med joysticken kan man bla ned med volumknappen og trykke ok med knappen under volumknappen. Tastene til Motorola er vanlig plassert, den har en joystick en grønn –ringeknapp og en rød-ringeknapp. For å slå av telefonen må man holde inn den røde–ringeknappen inne noen sekunder, så vil mobilen bli slått av, som det er på noen av SE modellene. Knappene er ganske behagelig men ikke bedre enn 6230 sine taster. Det som er negativt er at hvis man har på volum kommer det en slags klikke lyd, hver eneste gang man trykker på tastene. Så man ta på lydløs for å unngå lydene, som er dumt. Kamera: Kameraet har oppløsning på 640*480, altså 0,3 megapixel. Det er vel en standar for telefoner under 3000,- (uten at s65) mobilen har ikke videokamera som er ganske synd. For å ta bilder med kameraet, så er det en egen kamera knapp på den andre siden der det er volumknapp. Den knappen er akkurat som på k700i. akkurat som k700i har denne mobilen en flash til kameraet. kamera tar bilder på sekundet, ikke som nokia telfoner der det står "lagrer bildet". den har 4x digital zoom, det vil si jo mer man zoomer jo dårligere blir bildene. Skjermen og menyer: Skjermen til denne mobilen er ganske bra, den har en TFT skjerm med oppløsning på 176*220 piksler. Skjermen har samme str. som på t610/t630/k700i. Men det har også mer pikseltetthet per tomme (pixler per tomme), enn en symbian mobil, men e398 sin skjermen er mindre. Skjermen er ganske klar i forhånd til sx1 og s65 sine skjermer. Menyene til mobilen er ganske fine, finere enn Nokia sine menyer, og ligner på SE sine menyer bare at ikonene er litt annerledes. Skjermen er helt strålende i hvert fall til en pris til 3000,- MP3: Siden denne mobilen er blitt kalt for ”music mobile” er fordi den har stereo høyttaler! Det var verdens første telefon med to stereo høyttaler. Høytaleren har en suveren lyd i forhånd til å være en mobil telefon. Det kommer lyd fra begge sidene på mobilen. Hvis man ikke vil at alle skal hører på musikken, kan man sette inn headset, headsettet setter man ikke under telefonen men oppå mobilen som er ganske annerledes. Det som er fordelen med det er at når man har mobilen i lommen, trenger ikke ledningen å henge seg fast i lommen. Når man her i headsette ligner det veldig mye på en ipod. Mens MP3 er på kan man sørfe rundt i mobilen, man kan sende sms og alt. Når man skal spille av en sang tar det først ca. 3 sek for å komme inn på mp3'en så tar det ca. 2sek før man får spilt av sangen. den er litt treg på det. Det som er negativt er at det blir ganske treg, den reagerer ganske tregt, og det betyr at det ikke blir gøy å spille mens man hører på musikk. Minnekort: Minnekortet til mobilen er transflash, verdens minste minnekort. I begynnelsen er det ganske vrient å få sette inn minnekortet der den skal ligge. Men når man har skjønt hvordan man skal gjøre det går det veldig lett. Siden minnekortlesere ikke støtter transflash kort følger det med en SD – adapter. Det vil si at man putter inn TF kortet inni adapteren, så da er det akkurat som en SD - kort, man kan da putte den i kamera andre mobile osv. når man får kortet er det viktig å dytte opp skrivebeskyttelsen på kortet., sånn at man kan overføre til minnekortet. I følge amobil.no kan man få transflash minnekort il opptil 512M som er ganske bra. Da har man en MP3 spiller og en mobil i ett. USB og bluetooth: Når man kjøper denne mobilen følger det med en USB – kabel. Det er veldig kjekt hvis du ikke har minnekortleser. Den USB kabelen ble kopla til men fikk ikke brukt den til å overføre ting og tang. Den er ganske ”ustabil”, men ledningen er akkurat lang nok, ikke for lang og ikke for kort. Så denne USB – kabelen er ikke til å stole på. Mobilen har også blåtann men ikke IR som man egentlig ikke trenger hvis man har BT. BT’en på mobilen finner alltid maskinen og maskinen finner alltid BT’en på mobilen. Men det som er problemet er at den ikke alltid finner andre mobiler, og andre mobiler ikke finner den. Overføring hastigheten er på mellom 12 kb/s til 13 kb/s, som egentlig er ganske tregt i forhånd til k700i og 6230 som over føre i ca. rundt 20 kb/s. Spill og java: Det er mange som har problemer med å overføre spill til mobilen. men det følger heldigvis med noen spill i telfonen fra før av: - MO'TopGun+ (flyspill. Avhenginghetsskapende hvis du ikke har noe bedre å gjøre) - FotoFunPack2 (E398 lille morsomme fotoredigeringsprogram. Enkle som ting som klovneneser til vampyrtenner kan legges på bilder tatt av telefonen. Du kan også ta ansiktet til en fyr du har tatt bilde av og bytte ansiktet til Mona Lisa med hvis persons ansikt) - Motorola Football (Nok et spill som du vil bruke timer på. Kan spille med mange forskjellige kjente fotballag. Ganske spillbart og morsomt.) - Wakeboarding Unleashed ("3D" spill. Kan spille mange forskjellige personer der du kan blant annet tjene poeng til forbedringer av teknikker osv... Svært spillbart!) Nettverk/sms/mms: Denne mobilen har ikke EDGE eller UMTS, som ikke er en overraskelse. Så skal du på WAP og sånt, går det tregt, som er ganske trist. Når man skal sende en sms, skriver man på nesten alle linjene telefonen har, utenat den øverste der batteri og dekning osv. er. Man skriver heller ikke på den nederste linjen. Man får en ganske god oversikt på hva man har skrevet. Og man skriver på ”linjer”, akkurat som på linje ark som er ganske kult, s700i har det også. Denne mobilen har ikke T9 ordbok men den har ITAP som Motorola selv har lagt. Det tar litt tid før man er vant til det. Men når man kan bruke det er det veldig bra. MMS er ganske vanskelig å få satt opp første gangen, men hvis man følger manuellen for det og gjør det nøye, skal det ikke være noe problem. Konklusjon: Har man ikke over 3000,- er Motorola e398 ett ganske bra valg. Den har de fleste av de nyeste funksjonene på markede, og vil man ikke ha en ipod i tillegg er det bare å kjøpe ett større minnekort, siden lydkvalitet er omtrent det samme. Telefonen har 5MB internminne og i tillegg følger det med 64MB minnekort, i motsetning til 6230 der det følger med 32MB MMC kort. Det er en mobil med kvalitet, bra mp3 spiller, minnekort, BT, kamera, bra skjerm og bra taster. Så jeg nøler ikke med å anbefale denne mobilen. Bilder kommer, snart som mulig. Vet ikke hvordan man får/opp plassert bildene og jeg får bare ett bilde om gangen. Så kan noen hjelpe meg der? takk Endret 25. januar 2005 av Singh tha king Lenke til kommentar
levlex Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Flott test, jeg legger den over til lesertester med en gang jeg! Lenke til kommentar
Shhhh Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Sitat Skjermen til denne mobilen er ganske bra, den har en TFT skjerm med oppløsning på 176*220 piksler. Skjermen er på samme str. som på t610/t630/k700i. Det vil si at en har mer piksler enn en symbian mobil, men at skjermen er mindre Du mener vel pixeltetthet, antall pixler per tomme, antar jeg. Ellers en bra test! Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 20. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2005 takk, skal rette det opp. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Nydelig test. Men pass litt på bindestrekbruk til nest gang Denne er jo en utrolig fin telefon, da.. Hvor mye betalte du for den egentlig? Når den kom i prisguiden stod det ingen priser, hehe.. Har ikke lyktes i å finne det ut. Du kunne ikke skrive litt om kvalitet på bilder og mp3? Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 (endret) Takk skal dere ha. Skal prøve å fikse feilene. jeg kjøpte denne mobilen for litt over en måned siden for 3200kr i utlandet. jaja. Endret 26. januar 2005 av Singh tha king Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Sitat - FotoFunPack2 (E398 lille morsomme fotoredigeringsprogram. Enkle som ting som klovneneser til vampyrtenner kan legges på bilder tatt av telefonen. Du kan også ta ansiktet til en fyr du har tatt bilde av og bytte ansiktet til Mona Lisa med hvis persons ansikt) Du kunne ikke skrevet om hastigheten på dette? Mange bilderedigeringsprogram er så treige at det er bedre å ikke bruke det. Hvordan er dette? Sitat Kamera:Kameraet har oppløsning på 640*480, altså 0,3 megapixel. Det er vel en standar for telefoner under 3000,- (uten at s65) mobilen har ikke videokamera som er ganske synd. For å ta bilder med kameraet, så er det en egen kamera knapp på den andre siden der det er volumknapp. Den knappen er akkurat som på k700i. akkurat som k700i har denne mobilen en flash til kameraet. kamera tar bilder på sekundet, ikke som nokia telfoner der det står "lagrer bildet". den har 4x digital zoom, det vil si jo mer man zoomer jo dårligere blir bildene. Kvaliteten på bildene? Skriv gjerne litt om bildene blir pikslete, klare, diffuse osv... Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Sitat Vet ikke hvordan man får/opp plassert bildene og jeg får bare ett bilde om gangen. Et og et bilde av gangen er da bedre enn ingen bilder? Leste i amobils test at den har sånn "discolys" akkurat som 3220 Du gidder ikke poste et bilde av det? Det høres inmari kult ut! Skal få telefonen på fredag selv, hehe Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) Du... Har denne telefonen en såkalt "to-do-list"? Tenker ikke da på sånn alarmfunksjon på kalenderen, men en egen liste med ting man skal gjøre. Jeg synes det er veldig praktisk å ha på telefonen og kunne tenkt meg noe sånt selv. Jeg får denne telefonen på fredag, men er litt utolmodig med å finne det ut. Det stod ikke noe om det i ambils test heller. Endret 2. februar 2005 av Vegard_ Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 3. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2005 Ja skal skjekke det med foto programmet. Jepp det er sånn "discolys" på begge sidene av telefonen i høytaleren. det er ganske kult. (noe å briefe med!) skal prøve å poste inn bilder ganske snart. Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 3. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2005 (endret) et bile tatt inn i huset ut gjennom viduet. edit:rart at det ble noe større Endret 3. februar 2005 av Singh tha king Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Singh tha king skrev: Ja skal skjekke det med foto programmet.Jepp det er sånn "discolys" på begge sidene av telefonen i høytaleren. det er ganske kult. (noe å briefe med!) skal prøve å poste inn bilder ganske snart. Sløyt...Men hva med gjøremålsliste da? Har den det? Får kanskje denne telefonen i morra. Hvis ikke i morra blir det lørdag eller mandag. Kan jo vente og sjekke selv, men er ganske desp... Høres ut som en ganske sløy mobil. Sløyt med de sløye discolysa da! Har hørt at den har litt problemer med å finne andre telefoner med blåtann. Det høres ut som et sløyt problem. PS: Brukte sløyt som et allsidig adjektiv her. Tolk det slik dere vil Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 3. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2005 om det er sånn to-do-list er jeg ikke sikker om, kan hende det ligger i kalenderen eller no. et bilde av utstyret: +lader +sd adapter Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 3. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2005 jeg har noen problemer med å finne andre enheter via BT uten maskinen. Men etter en lang tid kan det gå. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Hehe. Fine bilder Headsettet så tøft ut. Men er det like upraktisk å bruke som amobils test forteller oss? Det fikk litt kritikk for tyngden... Er det veldig pirkete eller ganske merkbart? Lurer også på hvor lenge man kan spille musikk på mp3spilleren før lading. Er opptatt av hvor lenge jeg må lade telefonen min. For denne er min kommende mobil. Håper jeg blir like fornøyd med den som du ble. Tror ikke jeg skal grave så mye mer. Får jo min i morra. Må vise litt mental styrke og tolmodighet her, hehe. Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Pokker, vil ha denne telefonen her, og få siemens cx65 så langt vekk fra huset som overhodet mulig. Er en del folk som sier den er treig når man skriver sms, og så er det selvfølgelig en del folk som forsvarer den og sier at den ikke er så verst likevel. Hvordan vil DU beskrive den ?? Vært greit om du kan fortelle om du skriver rask eller som ei sinke også da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå