Gå til innhold

Intel 845g eller SiS645DX ?

verwooks

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg et hovedkort til en P4 Northwood 533 2.26 mhz, og skal installere 512 Crucial minne på PC-2700 (DDR-333). Hvilket at disse chipsettene gir meg best ytelse, spesielt når det gjelder 3d. (spill).

Er det mulig å klokke opp til DDR-400 stabilt med disse minnebrikkene ? (cl 2.5) I så fall, blir det stabilt osv. ? I så fall er det vel bare å utelukke intel sitt chipsett, for det er vel bare SiS sitt som støtter 400 mhz ? ..

Takker for alle hauer av svar jeg får .. hehe ;>

(la det brenne!! ;>)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for sis645DX, da klarer du garantert 400mhz minne hvis brikkene er gode nok.

Intel chipsettet har jo "bare" offisiell støtte for pc2100.

Anbefaler deg Asus P4S533, hvis du tar å søker litt på forumet vil du finne enorme mengder stoff om det hovedkortet.

Lenke til kommentar

Ja, men hva er grunnen til at asus har trekt disse kortene tilbake igjen ?

-----------svar fra komplett.no -----------

Hei.

Det som er med asus er at vi faser ut disse kortene. Hvorfor veit jeg desverre ikke ennå, men det er værtfall derfor disse er borte.

Mvh

KG

---------------------------------------------

Dessuten har jeg sett at noen har vist gode resultater når det gjelder i845g og pc-2700. Stemmer det at 845g en drar fra SiS når det gjelder dette ?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-14 14:43, Dollar skrev:

Ja, i845g med PC2700 er kjappere enn SiS645DX med PC2700.

i845g har heller ikke noe problem med å kjøre DDR400 (hvis du overklokker bus).

(future chipsett 1 = i845g) og det FLÅR sis645dx levende.

Dollar, det der må være den dummeste uttalelsen du noen gang har kommet med! Den siden du refererer til her er ikke en sammenligning mellom SIS645DX og i845g brikkesettet! Det er et "future chipset" de snakker om, som du så beleilig velger å kalle i845g. Troverdigheten din sank nettopp til et minimum :sad: Klippet fra testen på tom's hardware: "Keep in mind that some of the chipsets used in our tests are not yet available on the market"

Utalelser som at "det FLÅR sis645dx levende" trodde jeg var forbeholdt fjortiser, en kategori som du nettopp ble plassert i av meg.

Dersom du sjekker på denne linken på tomshardware, vil du se at minnehastigheten til i845g brikkesettet med DDR333 minnehastighet er så godt som lik et SIS645dx med samme minne. (SIS645DX ligger på ca 2500MB/s med DDR333 minne og P4 2400/533 prosessor). Den lille forskjellen i minneytelse er nærmest ubetydelig. I det øyeblikket du setter raskere minne i SIS hovedkortet, kan vi begynne å snakke om forskjeller.

Og når du absolutt skal trekke overklokking inn i sammenligningen, kan jeg nevne at det fungerte problemfritt å kjøre Corsair minnet på DDR480 hastighet på Asus P4S533 hovedkortet. Minneytelsen kan du vel kanskje tenke deg at øker endel på det systemet også.

Disse stadige "intel er best" utalelsene dine er er veldig ofte i kategorien "jeg har det, derfor er det best", og er uttalelser som du kanskje burde prøve å begrense. Du har tross alt vært en det av "teamet" i Hardware Norge siden 1999, og bør derfor prøve å fremstå en smule seriøs ovenfor andre leserne av forumet.

Tygg litt på dette, og ha en fortreffelig helg.

Byggeren

slapps.gif

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-06-14 15:59 ]

Lenke til kommentar

Byggeren - Jeg har lest andre steder at i845G med DDR333 er raskere enn SiS645DX med DDR333. Men klart at SiS645DX med DDR400 er raskere! SiSoft Sandra2002 minne testen betyr ikke alt.

Future Chipset 1 hos Tomshardware ER faktisk i845G. Artikkelen ble forandret på kort tid etter den kom online. Før testen ble forandret på (lobbying fra Intel) stod det i845G.

Tror jeg stoler mer på Intel chipset enn SiS for Pentium4. Men det betyr ikke at SiS lager dårlig hardware.

Lenke til kommentar

I845G med PC266 matcher ofte SiS med DDR400 :smile:

Betroz : enig - Fordi Intel lager de beste chipsettene betyr det ikke at SiS er dårlig men SiS er en "low-end" løsning - det gir mye for pengene sammen med en NW 1.6GHz men til f.eks 2~2.53GHz++ er det lite vits i å spare 200kr på hovedkortet.

Lenke til kommentar

SIS kortet har ikke PCI lock. Dersom du har en 1.6A som klarer veldig høy fsb og/eller har bra kjøling, så kommer PCI/AGP busen opp i farlig høye hastigheter. 1.6A @ 2.6GHz gir f.eks en PCI hastighet på 40.6MHz :eek:

Men dersom du enten nøyer deg med ca. 2.4GHz, har en 1.8A eller 2.0A, eller vet du har komponenter som takler veldig høy PCI, så er det selvfølgelig ikke noe problem :smile:

Lenke til kommentar

Velg Intel chip. Du merker ikke forskjell i ytelse på de chippene. Det du derimot merker er om systemet er stabilt. Intel har enda ikke lagd et chipsett som er ustabilt, det har derimot SiS. Hvem er ikke bedre passet til å lage chipsett enn den som lager prosessorene?

Er du fattig (Hehe, stramt budsjett da), så velg SiS, hvis ikke går du for i8xx chip.

Lenke til kommentar

argh....jeg burde slutte å lese her..var dønn sikker i min sak, jeg skall ha en P4 2.226 og et MSI hovedkort med SIS645DX chipset...og så leser jeg her da..og PS7 og MAX er nettopp verktøy jeg bruker mye...argh!!..så nå er jeg i tvil!...dam you all...DAM YOU!!..tjihi..*s*...neida..mmmh...Det som jeg søker litt trøst i er at de to sitene jeg har lest en test av MSI korte på...Toms, og Sharky...sier faktisk at korte kjørte DØNN stabilt..og noen av de testene er jo laget for å ta det til det ekstreme...så..det kommer vel til å gå bra.....tror jeg satser på MSI med SIS jeg......yup!!...*poof! Feriepenger borte!*

AKIRA

Lenke til kommentar

Byggeren, det var i845g som slo sis645dx - ganske mye etter min mening, litt flåsente sagt kanskje - men jeg hadde faktisk rett, så jeg synes DU skal holde deg for god for slike svar du gav meg.

Vet du har SIS men ikke flam meg for å linke til tester som viser Intel som bedre. Du har masse poster her og driver en egen side så jeg synes DU burde vite hvis du skal diskutere det.

- Sis lager en lowend løsning - med dette betyr ikke dårlig, lowend betyr BILLIG.

- PCI lås funksjonen kommer av en egen klokkegenerator på hovedkortene (og såvidt jeg vet kan den legges til på VIA og SIS også) men dette koster og for kort som selger "på pris" er en funksjon få bruker ikke noen vits i å fordyre kortet med.

Andreas Grimsby

Nerd!

_____________2GHz

[ Denne Melding var redigert av: Dollar på 2002-06-15 10:22 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-15 10:18, Dollar skrev:

Vet du har SIS men ikke flam meg for å linke til tester som viser Intel som bedre. Du har masse poster her og driver en egen side så jeg synes DU burde vite hvis du skal diskutere det.

Jeg bruker en AMD maskin med VIA brikkesett. Jeg har en testmaskin som jeg tester andre komponenter på (Har ikke testet i845g brikkesettet enda).

Jeg blir provosert av uttalelser som knuser, flår, overlegen o.l. I dette tifellet klarte jeg ikke å holde kjeft. Kan godt være at jeg overreagerte i dette tilfellet, men det var deilig å får det ut :smile:

Det er en fordel å prøve være litt objektiv, spesielt dersom man ønsker å fremstå som seriøs. Dette er ikke alltid like lett, men overnevnte uttalelse er ikke et forsøk en gang.

Personlig har jeg testet mange hovedkort for P4 prosessoren og har i grunnen bare lovord å si om de fleste, enten det nå er Intel eller SIS brikkesett. Kortene er stort sett jevnbyrdige, men som jeg har nevnt tidligere har jeg hatt mer glede av kortene basert på SIS645(dx) brikkesettet.

Forresten så inneholder linken du refererer til ikke et eneste ord om kriteriene for resultatnene. Det er derfor en håpløst sammenligningsgrunnlag. Det er forståelig dersom Intel ber Tomshardware å endre navnet på chipsettet fra i845g til "future chipset". Det ville vært trist dersom kunder basertet hovedkortkjøpet på noen quake3 resultater.

Jeg lurer fortsatt på hvorfor de ikke har inkludert SIS645dx brikkesettet i denne testen. Det blir bare spekulasjoner fra min side, men jeg har en misstanke om at dersom de inkluderte et 645dx/pc3200 ville ikke de nye intelbrikkesettene sett fullt så bra ut.

Slik det ser ut i dag, så har kombinsajonene i845g/PC2700 noe bedre ytelse enn 645dx/PC2700. Men det måtte vært interessant å få en sammenligning mellom i845g/PC2700 og SIS645dx/PC3200. Faktisk er det så fristende at jeg lurer på om jeg skal teste dette selv.

Quote:

- Sis lager en lowend løsning - med dette betyr ikke dårlig, lowend betyr BILLIG.

Lowend er feil ordbruk, og er som du sier mer passende for duron/celeron.

Lowcost = Billig. Dette blir ofte assosiert med lav ytelse. Noe som ikke er tilfelle i denne sammenheng, og derfor bare er positivt.

Edit: feilquoting

Byggeren

slapps.gif

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-06-15 11:48 ]

Lenke til kommentar

Byggern : Peace da - vi er vist egentlig ganske enige.

Den testen jeg viste til er vel ikke det beste for sammenlinkning, den viste egentlig mest forskjellene på i845d/e/g og i850/e.

Har faktisk selv testet noen SiS kort og må si at jeg likte dem svært godt.

Lenke til kommentar

Jeg er også ute etter et p4 hovedkort og da står det mellom ASUS P4S533(sis645dx)og EPoX EP-4G4A+ (i845G..

etter jeg leste denne testen av epox kortet virker det som om begge kortene er mer eller mindre like gode til oc (ihvertfall til mitt bruk der jeg håper å få en 1.6 eller 1.8 boxed opp i minst 133fsb eller helst 150, og jeg håper å få minne i 400mhz) Enige??

Prismessige er de identiske fordi epox har ekstra ide kontroller som jeg evnt må kjøpe ekstra hvis jeg kjøper ASUS kortet.

Lurer på om epox kortet blir det beste kjøpet da ettersom det også har USB2.0.

Jeg må ha et lydkort som støtter BÅDE analog 5.1 (front, rear og center/sub) OG s/pdif ut i form av optisk eller coax/jack! Er det noen som vet om noen av disse kortene har det??? eller følger det ikke med ekstra "kort" for s/pdif og da hjelper det lite hvis man ikke kan få kjøpt det noe sted...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-15 13:26, jonathan skrev:

Jeg er også ute etter et p4 hovedkort og da står det mellom ASUS P4S533(sis645dx)og EPoX EP-4G4A+ (i845G..

etter jeg leste denne testen av epox kortet virker det som om begge kortene er mer eller mindre like gode til oc (ihvertfall til mitt bruk der jeg håper å få en 1.6 eller 1.8 boxed opp i minst 133fsb eller helst 150, og jeg håper å få minne i 400mhz) Enige??

Prismessige er de identiske fordi epox har ekstra ide kontroller som jeg evnt må kjøpe ekstra hvis jeg kjøper ASUS kortet.

Lurer på om epox kortet blir det beste kjøpet da ettersom det også har USB2.0.

Jeg må ha et lydkort som støtter BÅDE analog 5.1 (front, rear og center/sub) OG s/pdif ut i form av optisk eller coax/jack! Er det noen som vet om noen av disse kortene har det??? eller følger det ikke med ekstra "kort" for s/pdif og da hjelper det lite hvis man ikke kan få kjøpt det noe sted...

oops glemte linken til testen av epox kortet:

http://www.vr-zone.com/reviews/EPoX/4G4A+/

Lenke til kommentar

Er fortsatt i tvil her, men lurer litt på

MSI 845G MAX-L Hovedkort S478/533mhz.

Eller

MSI 645E MAX2-L Hovedkort S478/533mhz

(645DXkort)

Men er det mulig å kjøpe noe PC2700 ram og klokke dette stabilt til PC3200 uten problemer ? .. Minnes jeg så noe test et sted av Corsair ram på pc-2700 som var identisk nesten med PC-3200. Kan dette stemme ?

Jeg vipper heller over til I845g hvis pc-2700 ikke skulle være noe problem å få til å funke(så noen hadde problemer her på forumet)

Hvis jeg slipper å kjøpe 3200 ram, (de er dyre ikke sant ?) så vipper jeg over til sis 645DX og klokker opp til 400Mhz.

Takker for alle utfyllende og bra svar.

Ta å gjennomfør den testen byggern! Det hadde vært utrolig interessant å sett forskjellen! ;>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...