F828 Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 henta ned det norskutviklede programmet. Åpna en RAW-fil fra DSC-F828 og justerte litt av hvert. Men så ser jeg at jeg kan åpne et hvilken som helst bilde jpeg eller tiff og gjøre akkurat det samme? Hva skjer? F828 Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 henta ned det norskutviklede programmet. Åpna en RAW-fil fra DSC-F828 og justerte litt av hvert. Men så ser jeg at jeg kan åpne et hvilken som helst bilde jpeg eller tiff og gjøre akkurat det samme? Hva skjer? F828 Hvilket program? Lenke til kommentar
F828 Skrevet 20. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Det står en kjempeartikkel på forsiden på siten du er på nå.... http://akam.no/ RAW Photodesk Endret 20. januar 2005 av F828 Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Joda, du kan gjøre akkurat de samme endringer på alle typer bildeformater. Men du vil lett oppdage at med RAW bilder kan du dra de justeringene utrolig mye lengre, og alikevel beholde den høye kvaliteten på bilde. Endringe av levels, eksponering og slikt har du begrenset muligheter med i JPG. Men med RAW blir det nesten som om du jobber på et negativ og kan reeksponere det digitalt. Det viktigste for deg å huske er at RAW har null tap av bilde informasjon, men med engang du saver som JPG kaster du veldig store mengder data du aldri vil få tilbake. Ved første øyekast ser kanskje ikke slik ut siden bilde er helt likt, men endrings mulighetene er begrenset. Det er vanskelig å forklare men tenk at dataen i bilde er hva du ser, pluss hva som ligger "dypere" i filen. Et JPG er syltynt og er BARE det du ser. RAW har masse informasjon som trengs for å gjøre gode justeringer i ettertid. Jeg har alltid RAW som orginaler, så jobber jeg med bilderd i PSD format for så å outputte til slutt når det er ferdig til JPG. Så hold deg til det du har gjort så langt. AKIRA Endret 20. januar 2005 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå