krister461 Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Jeg skjønner ikke hva dere klager over! Kostnaden til SLI er like høy/lav som å gå fra en vanlig Athlon64 til en feit Athlon64 FX, jeg hører ikke noen klage over det! ehhh...nei.... For meg er det litt større forskjell mellom 1500(A64) og 4000(A64FX), enn mellom 800(billig hovedkort) og 1200(hovedkort med støtte for sli)..... Eeeh....nå er det forskjell på å kjøre SLI, og å ha et hovedkort som støtter SLI.... Den eneste forskjellen er vel at du må ha et skjermkort som støtter dette. og så vidt jeg vet finnes det både 6600GT og 6800GT som støtter dette, og de er ikke noe dyrere ennn andre pci-e-kort...... Dessverre feil... ...for å kjøre sli må du ha to skjermkort som støtter det...altså, et ekstra skjermkort...og da blir prisforskjellen mellom SLI og ikke-SLI litt større! Selfølgelig må man ha to skjermkort, men de gir et mye større ytelse-boost enn å gå fra A64 til A64FX..... Heh...det er vel litt det som henrik sitt poeng også! Lenke til kommentar
Daytona* Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Vet ikke om det er så lurt å kjøpe nvidia 6800gt kort nå for ,så om ett halvt år eller senere kjøpe ett til ,da kan en vel like gjerne selge det kortet en har ,og for samme sum penger som det solgte kortet +prisen av nytt av samme kort ,I steden kjøpe ett nytt kort som sansynligvis gir samme om ikke bedre ytelse for disse pengene ,samtidig som det nye kortet kansje har støtte for eks vis direct x 10 og har sansynligvis 512mb minne. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Vet ikke om det er så lurt å kjøpe nvidia 6800gt kort nå for ,så om ett halvt år eller senere kjøpe ett til ,da kan en vel like gjerne selge det kortet en har ,og for samme sum penger som det solgte kortet +prisen av nytt av samme kort ,I steden kjøpe ett nytt kort som sansynligvis gir samme om ikke bedre ytelse for disse pengene ,samtidig som det nye kortet kansje har støtte for eks vis direct x 10 og har sansynligvis 512mb minne. Tja...kanskje har du rett... ...men kanskje har du også feil, og det blir billigere å kjøpe et brukt 6800gt-kort istenfor å selge det du har og kjøpe et dyrere som gir samme ytelse som 2x6800gt... ...ikke vet jeg, men det er jo greit å ha et sli-hovedkort sånn at man har muligheten til å ta den vurderingen når den tid kommer! Lenke til kommentar
DezTruckTor Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Men forsvinner ikke litt vitsen med Sli når det ikke lønner seg å kjøpe to dyre skjermkort? Tror du Nvidia kommer med noe smart som gjør at man kan kjøre Sli med to forskjellige skjermkort? For det, det ville virkelig vært noe spennende(og lønnsomt)..... Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Men forsvinner ikke litt vitsen med Sli når det ikke lønner seg å kjøpe to dyre skjermkort? Tja...om du vil ha det feteste av det fete så finnes det ikke noe alternativ til SLI... ...for min del er ikke det aktuelt riktignok...men, jeg kjøpte meg et SLI-hovedkort av den grunn at jeg skal ha mulighet til å velge mellom å kjøre SLI, eller å bytte ut skjermkortet når jeg trenger en oppgradering...jeg vil tippe at SLI blir den billigste løsningen, men den vurderingen får jeg ta når den tid kommer! Tror du Nvidia kommer med noe smart som gjør at man kan kjøre Sli med to forskjellige skjermkort? For det, det ville virkelig vært noe spennende(og lønnsomt)..... Tja...det tror jeg nok ligger et stykke inn i fremtiden...men, det må jo være et mål...slik at man kan stappe i nye skjermkort, eller prosessorer for den saks skyld, på samme måte som man stapper inn nye disker og minnebrikker idag...uansett så er jo SLI et steg i den retningen, selv om teknologien har sine mangler! Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Jeg har akkurat kjøpt et 6800GT kort og et asus A8N SLI Deluxe hovedkort, Skal antageligvis oppgradere med et skjermkort til av samme slag om 6-12 måneder. Kommer jeg til å få en ytelsesforbedring da? (ca 1 år til) Om 1 år til tror jeg du vil få mer forbedring i ytelse av å kjøpe et nytt skjermkort (ikke SLI, men neste generasjon), enn du får av et 6800gt til. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Jeg har akkurat kjøpt et 6800GT kort og et asus A8N SLI Deluxe hovedkort, Skal antageligvis oppgradere med et skjermkort til av samme slag om 6-12 måneder. Kommer jeg til å få en ytelsesforbedring da? (ca 1 år til) Om 1 år til tror jeg du vil få mer forbedring i ytelse av å kjøpe et nytt skjermkort (ikke SLI, men neste generasjon), enn du får av et 6800gt til. Og jeg tror det vil være billigere å kjøpe et brukt 6800gt, enn å selge ditt og kjøpe et nytt skjermkort med like god ytelse som 2x6800gt! Men, det blir uansett spekulasjoner...du får heller vente ett år og spørre da, så får du forhåpentligvis mye mer fornuftige svar. Du kan ihvertfall trøste deg med at du har muligheten til å ta den vurderingen, og ikke er låst til å velge det ene eller det andre! Lenke til kommentar
DezTruckTor Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Sli lønner seg i to tilfeller: - Om de vil ha rå ytelse og ikke har begrensninger på hvor mange penger du vil bruke på skjermkort. F.eks. om du kjøper to 6800ULTRA nå..... - For de mer økonomiske som kjøper et 6600GT nå, og fyller på med enda et slikt kort når de selges billig om noen måneder. Og med kraftig vannkjøling kan man få ganske så dugelig ytelse, for det er letter å klokke mer ytelse ut av to kort tilsammen, enn det er av et..... Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Helt enig DezTruckTor! Faktisk så var det en veldig fin oppsummering av mitt innlegg fra igår! Lenke til kommentar
notorled Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Når jeg ser på listen av spill som støtter SLI, så er det jo de spillene som har best grafikk som støtter SLI. Holder i massevis for meg.. Må bare få tak i et 6800 snart.. ^^ Lenke til kommentar
DezTruckTor Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Når jeg ser på listen av spill som støtter SLI, så er det jo de spillene som har best grafikk som støtter SLI.Holder i massevis for meg.. Må bare få tak i et 6800 snart.. ^^ Jeg tror nok at Sli-støtte blir standard etterhvert. Og det behøver ikke å bli så lenge til.... Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Synes det er utrolig fint at [H] tar opp dette. Dette er den første siden jeg besøker hvis jeg skal ha en ærlig mening om et produkt. Eneste virkelige gode side i mine øyne er www.beyond3d.com. Dog kan man jo bruke [H], anand, tom m.f som ekstramateriale. Lenke til kommentar
guezz Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Sli lønner seg i to tilfeller:- Om de vil ha rå ytelse og ikke har begrensninger på hvor mange penger du vil bruke på skjermkort. F.eks. om du kjøper to 6800ULTRA nå..... - For de mer økonomiske som kjøper et 6600GT nå, og fyller på med enda et slikt kort når de selges billig om noen måneder. Og med kraftig vannkjøling kan man få ganske så dugelig ytelse, for det er letter å klokke mer ytelse ut av to kort tilsammen, enn det er av et..... Hvis en først skal vurderer SLI, så er jeg helt enig. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Sli lønner seg i to tilfeller:- Om de vil ha rå ytelse og ikke har begrensninger på hvor mange penger du vil bruke på skjermkort. F.eks. om du kjøper to 6800ULTRA nå..... - For de mer økonomiske som kjøper et 6600GT nå, og fyller på med enda et slikt kort når de selges billig om noen måneder. Og med kraftig vannkjøling kan man få ganske så dugelig ytelse, for det er letter å klokke mer ytelse ut av to kort tilsammen, enn det er av et..... Jeg faller innunder punkt nr. 2. Og der liker jeg meg godt... Lenke til kommentar
corky Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Om 2år...Har vi kanskje... Skjermkort med dobbel-kjerne og kan kjøres i SLI Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Husker når jeg kjøpte den første Geforcen som Nvidia laga, den hadde støtte for noe helt revlosjnernde. Nemelig Tranform and Lightning (T&L). Det som var litt skuffende var at det nesten ikke var noe spill som støttet dette enda. Men idag er joo dette helt vanlig. Så jeg tror nok at det tar litt og få ny teknologi inn i markede. Men det kommer tro meg eller ikke. Jeg er hverfall ganske så sikker... /Cyrus Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Husker når jeg kjøpte den første Geforcen som Nvidia laga, den hadde støtte for noe helt revlosjnernde. Nemelig Tranform and Lightning (T&L). Det som var litt skuffende var at det nesten ikke var noe spill som støttet dette enda. Men idag er joo dette helt vanlig. Så jeg tror nok at det tar litt og få ny teknologi inn i markede. Men det kommer tro meg eller ikke. Jeg er hverfall ganske så sikker... /Cyrus Litt av poenget er jo at en teknologi som SLI har vært på markedet før, uten å slå igjennom i det hele tatt... Det er og blir en ekstrem nisjeløsning, og så får vi se om dette er noe de store produsentene fortsetter med. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Litt av poenget er jo at en teknologi som SLI har vært på markedet før, uten å slå igjennom i det hele tatt... Voodoo2 i SLI slo jo for så vidt igjennom det, det var jo populært. ATI prøvde seg jo på noe lignende med Fury MAXX eller hva det nå het ikke så lenge etterpå, men så vidt jeg vet forsvarte ikke ytelsen prisen, så det bombet vel temmelig kraftig. Grunnen til at det ikke har vært noe bra valg hitill er vel at det til nå har vært såpass lett å presse frem bedre og bedre arkitekturer, mens det nå kanskje har stagnert litt (på samme måte som med CPUer). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Sli lønner seg i to tilfeller:- Om de vil ha rå ytelse og ikke har begrensninger på hvor mange penger du vil bruke på skjermkort. F.eks. om du kjøper to 6800ULTRA nå..... - For de mer økonomiske som kjøper et 6600GT nå, og fyller på med enda et slikt kort når de selges billig om noen måneder. Og med kraftig vannkjøling kan man få ganske så dugelig ytelse, for det er letter å klokke mer ytelse ut av to kort tilsammen, enn det er av et..... Jeg faller innunder punkt nr. 2. Og der liker jeg meg godt... Til dere som vurderer nr2: Vil det ikke være bedre å selge det ene Geforce 6600GT-kortet sitt for så å kjøpe et nytt "Geforce 7600GT" om et års tid? Man får sikkert rundt 900kr for det gamle kortet. (mange som vil ha til SLI eller bare et bra og billig skjermkort) Hvis dette hypotetiske "7600GT" koster f.eks 1800kr om et år så er kostnaden bare 900kr for oppgraderingen. Altså samme pris som for å kjøpe et nytt 6600GT og sette de i SLI. Vi kan jo spekulere i lange baner i om "7600GT" blir bedre enn 2x6600GT i SLI. Da tenker jeg ikke bare på ytelse, men også på om 2 stk 6600GT bruker mer strøm, støyer mer, eller har andre ulemper. En ledetråd kan man sikkert få ved å gå ett år tilbake i tid og spekulere i om 2 stk Radeon 9600XT i et hypotetisk SLI-oppsett eller Geforce FX5700 Ultra i et hypotetisk SLI-oppsett ville ytt bedre enn et Geforce 6600GT. Vi får selvfølgelig aldri svaret på det, men tankeeksperimentet kan nok gi en ledetråd. Personlig tror jeg ikke 6600GT i SLI vil være så fantastisk om et år. Men hypet rundt SLI kommer nok til å leve videre på grunn av at den råeste grafikken fra nå av alltid vil være 2x toppmodeller i SLI. Dermed vil jeg heller være en sånn som selger et billig brukt 6600GT om et år enn en som kjøper et for å sette det i SLI. Så vi kan vel si at jeg faller inn under gruppe 2 på en måte, bare fra motsatt side enn mange andre i tråden her velger. (godt for dere at vi har noen som tenker som meg ikke sant? ) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Litt av poenget er jo at en teknologi som SLI har vært på markedet før, uten å slå igjennom i det hele tatt... Voodoo2 i SLI slo jo for så vidt igjennom det, det var jo populært. ATI prøvde seg jo på noe lignende med Fury MAXX eller hva det nå het ikke så lenge etterpå, men så vidt jeg vet forsvarte ikke ytelsen prisen, så det bombet vel temmelig kraftig. Grunnen til at det ikke har vært noe bra valg hitill er vel at det til nå har vært såpass lett å presse frem bedre og bedre arkitekturer, mens det nå kanskje har stagnert litt (på samme måte som med CPUer). Jeg er enig i det. Vil bare tilføye litt info om 3dfx' gamle SLI i forhold til den nye SLI'en: Den gamle SLI'en fungerte ved å bruke 2x PCI 3D-akselleratorer Voodoo2 i tillegg til et 2D-kort i PCI eller AGP-porten. Den gangen var PCI en veldig flaskehals for grafikken, noe som løste seg bra med AGP-standardene. Voodoo2 SLI kunne kun kjøre SFR (Split Frame Rendering) med fast split-rate på 1:1. Dvs. at grafikkortene fikk statisk tildelt 50% av skjermbildet hver selv om den ene delen er mye mer krevende enn den andre. Den nye SLI'en fungerer dynamisk og tildeler x% og 100%-x% av bildet til hver av GPU'ene ettersom hvor krevende hver del av bildet er. Dvs. at den nye SLI'en fungerer mer effektivt enn den gamle sett i forhold til 1 grafikkkort. Nye SLI kan dermed innhøste opp mot 80% bedre ytelse, mens gamle SLI ikke fikk så mye økt ytelse. Hmm.. Jeg kom akkurat på: gamle SLI delte jo PCI-båndbredden på 33MB/s, og all info ble sendt til begge kortene, selv om bare ett av de valgte å bruke info'en. På nye PCI-e så deles ikke båndbredden slik. Den splittes opp i 2 stk PCI-e 8x-kanaler. Det vil si at info som begge kortene vil ha må sendes to ganger over den samlede 16x-PCI-e tilkoblingen til brikkesettet. Hvorfor er ikke de to PCI-e portene som er ment for SLI koblet til den samme 16xPCI-e kanalene slik at begge skjermkortene kan motta samme informasjon samtidig om de ønsker det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå