Gå til innhold

Beste generelle strategi for å fjerne virus...

Anbefalte innlegg

De fleste av oss som driver litt med data har sikkert fått spørsmålet om vi kan hjelpe en stakkars data-analfabet med å fjerne et virus vedkommende har pådratt seg.

Jeg har så langt sagt nei ettersom jeg har liten erfaring med dette. Jeg får ikke virus selv.

Men jeg tenkte jeg kanskje skulle svare ja. Men har ikke lyst til å bruke halve dagen på det. Så hva er beste generelle strategi å bruke?

Kan man ha et oppdatert anti-virus program på en CD og kjøre det direkte derfra? De fleste program forlanger jo å bli innstallert og registreres og all den driten der. Finnes det noe generelt anti-virus program man bare kan kjøre fra CD?

Vil at slikt program kunne gjøre jobben, eller er det virus som, dersom de er først på maskina, vil kunne hindre antivirus-programmet å gjøre jobben?

Hvis man starter windows i sikkerhetsmodus, vil det hindre virus i å starte?

Går det an å boote windows fra CD, uten innstallering? Eller finnes det anti-virusprogram som kan bootes fra CD?

Eller er det mest effektive rett og slett å bare ta backup av alle data og reinstallere windows?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du finne ut kva det er. Er ikkje alltid eit virus, spyware er eit meget kjent problem for ukyndige personer, det er første bud.

Andre er å scanne etter virus. Symantec har ein virus-sjekk på sidene deira, men om den viser kva virus du har veit eg ikkje. Om du veit kva virus det er snakk om, og ikkje har antivirusprogram ville eg gått på Symantec sine sider, søkt opp viruset og følgt bruksanvisningen og fjerneverktøyet.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ønsket meg en mindre manuell fremgangsmåte. Å sjekke opp hvert enkelt virus på nett og hente ned nødvendig spesialisert programvare blir for mye jobb. Og man vet jo aldri hva vedkommende har av fungerende nettverkstilgang osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...