husmann Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Skal hjelpe en venn med oppsett av et nettverk - og ber derfor om litt hjelp her. Saken er at han kun har ISDN og får ikke ADSL på lenge - og ønsker seg internett på flere pc'er i huset. Idag har han internett på bare 1. Alle pc'er har Win 98 SE og foreløpig vil han ikke oppgradere til XP. Hadde det vært et "vanlig nettverk" hadde jeg klart det selv, men problemet mnitt ligger i delingen av nettverk gjennom 1 pc og at det er ISDN. Jeg har noe utstyr liggende , bl a en hub. Kabel og kontakter har jeg i "bøtter og spann". Jeg tenker meg følgende opplegg. 1. I pc nr 1 er det innbygd modem for ISDN. Den har også nettverkskort og fungere idag fint påinternett. 2. Fra denne pc'n legger jeg nettverkskabel opp i 2.etg hvor jeg setter hub'en. 3. Fra hub'en kabel til de 3 andre pc'er. Regner med at jeg på de 3 siste pc'er må sette fast ip-adresse ettersom hub'en ikke tildeler dette. Må jeg også på pc 1 sette fast ip-adresse? Hvis ja, går dette bra i forhold til ISDN-internettforbindelsen? Har lest både guiden først i forumet/nettverk og flere tråder, men finner egentlig ikke det jeg er ute etter. Sist jeg forsøkte å sette opp et slik nettverk var hos meg selv - før jeg fikk bredbånd - og jeg knotet noe aldeles forferdelig for å få "alle de andre" pc'ene på nett. "Feilen" dengang lå i oppsettet på pc 1 og det jeg ønsker meg er at noen kan fortelle (gjerne raskt) hva jeg må passe på/gjøre for å få et slikt nettverk opp å gå. Lenke til kommentar
Cybermantix Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Du tenker ganske riktig Når det gjelder slik deling og ip-adresser: Husker ikke om det var tilfelle i Win98SE, men ihvertfall i nyere Windows-versjoner kan du velge å "dele internett-tilkobling" i egenskaper på ISDN-oppkoblingen. Da vil PCen med ISDN-kortet fungere som DHCP-server og fordele ip-adresser og dns-adresser korrekt til de andre 3 PCene. Denne typen deling vil gjøre det mulig for "serveren" å koble opp ISDN-linja når noen vil på Internet, samt koble ned igjen når det ikke er noen aktivitet. Seff er svakheten med ett slik system at "serveren" alltid må være skrudd på og tilkoblet. Det finnes rutere for slikt bruk, men det er bortkastede penger i denne sammenheng. Lykke til ! Lenke til kommentar
husmann Skrevet 20. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2005 Takk for svar. Skjønner at "hovedpc'n må være skrudd på når de andre skal på nett. Ser også at det er mange ulemper med denne nettverkstypen, men inntil ADSL dukker opp tror jeg dette må være enkleste og greieste løsning. Sa forresten en feil i første innlegg og det var at hovedpc'n har ikke ISDN-kort, men et nettverkskort. Modemet står utenfor. Nå har jeg nettverkskort også i "bøtter og spann" som jeg kan sette inn ekstra - og blir det slik noen forskjell? Kan da hovedpc'n fungere som en DHCP-server og tildele ip-adresser likevel? Fyren har ikke all verdens råd og det er faktisk hyggelig å kunne hjelpe han synes jeg, særlig når delene jeg har allerede har null verdi for meg. Er derfor enig i at løsningen med å kjøpe en router ikke er tingen nå. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Det kan også være en idè å sjekke QXL for en rimlig ISDN-router. Ser av og til de går for +/- 300 kroner. Tror nok han fort vil bli ganske lei av ICS, men det skader ikke å prøve. Lenke til kommentar
Cybermantix Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Det gjør ingenting om ISDN-modemet er internt eller eksternt. Så lenge det er tilkoblet en PC med nettverkskort burde det gå greit. Det greier seg med ett nettverkskort pr PC, du KAN sette inn flere, men du behøver det ikke såvidt jeg ser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå