Gå til innhold

Blyanttriks omgjør nForce4 Ultra til SLI

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ville vært interessant å vite hvordan ytelsen var med Ultra uten broen. (Hvis det i det hele tatt hadde virket.) SLI uten broen mister 30%. Men da har begge slottene 8 spor. Med Ultraløsningen Anandtech testet hadde de bare 2 spor å kommunisere på. Uten broen hadde vi sett hvor mye av en flaskehals PCIe er.

Merk også at Anandtech artikkelen sier at hack'et ikke virker med de siste nVidia driverne, så det virker som om nVidia tetter hullene etterhvert som folk oppdager dem:

x16/x2 would not run, however, with the most recent 71.xx drivers. 71.xx drivers report the board to be SLI-capable, but it does not recognize the second card as an appropriate card for SLI. Clearly, nVidia must have turned off x16/x2 support in the most recent driver as well, only allowing their specified x8/x8 mode to work. We suspect that enthusiasts will find a way to correct this very quickly.

Hvor stor er forskjellen i pris på de to kortene fra DFI? Prisguiden har ingen pris på SLI utgaven av akkurat det kortet, men det dreier seg antagelig om noen hundrelapper. Av de pengene må du så betale for en SLI bro (hvis du får tak i en).

Merk også at DFI kortet ifølge Anandtech er spesielt og ikke følger nVidias specs. Det er altså ikke sikkert at hack'et vil virke med andre Ultra-kort.

nVidia design specifications actually dictate a different board design for Ultra than for SLI. We stated early in this article that DFI is using the exact same board for their SLI and Ultra versions of nForce4. We know that the mod works on the DFI LANParty UT nF4 Ultra-D, but we did not have any other dual video slot Ultra board on which to test the SLI mod.

Geir :)

Lenke til kommentar
Sleipt av nvidia å prøve å sette en stopper for moroa...

Bra at den kan delvis omgåes da med dette trikset..

Forsåvidt bra at man kan dra blyanttrikset, men hvorfor er det sleipt? Samme metoden å selge på blir jo brukt absolutt overalt, i databransjen, bilbransjen osv osv.

Ref: Barton/Applebread

P3/Xeon

K7 XP/K7 MP

Og det var bare et par prosessorer

Endret av Gunnar_
Lenke til kommentar

Men moddet brikke eller ikke, i de fleste spill så virker ikke SLI i det hele tatt uten videre. Les NVIDIA's SLI Shortchanges Gamers? (HardOCP)

Dagens SLI er en dårlig løsning fra et praktisk synspunkt. Ytelsen er også heller laber med dobbel 6600GT. Jeg ville mye heller hatt en 6800GT.

Forresten er det allerede en tråd om dette: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=364498

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

På Netshop har de tre DFI kort ti socket 939.

Ultra versionen koster 1395,- og de to andre SLi versionene koster 1795,- og 1995,-

(Trur det var slik :) )

Dumt at det var litt kluss med driverene da, men det kommer sikkert noen beta versioner ^^

Endret av BaX
Lenke til kommentar
Sleipt av nvidia å prøve å sette en stopper for moroa...

Bra at den kan delvis omgåes da med dette trikset..

Forsåvidt bra at man kan dra blyanttrikset, men hvorfor er det sleipt? Samme metoden å selge på blir jo brukt absolutt overalt, i databransjen, bilbransjen osv osv.

Ref: Barton/Applebread

P3/Xeon

K7 XP/K7 MP

Jeg kan føye til:

* Pentium3/Celeron (disablet cache, nøyaktig samme kjerne)

* Pentium4/Celeron (disablet cache, nøyaktig samme kjerne)

* Opteron/Athlon64 FX, Athlon64 (samme kjerne bare slått av eller på forskjellige funksjoner som ECC, dual eller 8-CPU mulighet, HT-busser og HT-modus, L2 cache, multiplier osv)

* Diverse CD/DVD-brennere (jeg har flashet opp flere brennere til en modell høyere)

* Ram, f.eks kan PC2700 CL2,5 ofte selges som PC3200 CL3 eller omvendt.

* HP/Compaq/IBM/Dell (selger "egenproduserte" PC'er og deler som egentlig bare er andre produserters som er merket med deres navn)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Noe sier meg de må slutte med bly i (bly)antene :D

Nå er det jo ikke bly heller. Det egentlige navnet burde vært grafittant. Ikke blyant.

Men er ikke nFoerce4 Ultra-hovedkortene jevnt over like dyre/dyrere som SLI-kortene?

Edit: "#(/"#¤ Simen1, du kom før meg

Akkurat det jeg stusste på :dontgetit:

Her har vi ULTRA til kr 1349,- og her har vi SLI til kr 1191,-

Er dette da noe å juble over, eller har ultra noen fordeler?

Edit: ser nå at samelignet med samme produsent, så sparer man. ;)

Endret av Deuz
Lenke til kommentar
etter blyant trikset er utført, vil Ultra bli et fullverdig SLI HK, da med noe ytelsesminkning\økning? Vil HK virke uten SLI, med bare ett PCIE skjermkort etter modden?

Ja, vanlige SLI-kort fungerer jo med kun ett kort. :)

Modden gjør bare om Ultra-chipsettet til SLI.

Lenke til kommentar

Bra med modifikasjoner ja. Jeg bios-flashet min dvd-brenner fra DVD+RW 4X til DVD+RW/-RW 8X ved et par enkle grep. Men all ære til de som finner ut slike modifikasjoner og "hull" i konstruksjonene. Er nok ikke bare å trekke random blyantstreker på hovedkortet for å komme frem til svaret :)

Lenke til kommentar
P3/Xeon

Likte den jeg... :thumbup:

Ja, jeg tok med den for det var vel et ganske enormt prispremium i forhold til P3.

Helt enormt å ta mange hundre prosent profit bare fordi prosessoren har aktivert SMP. Og hva med P4 Xeon MP? Skal du ha en rask slik må du vel ut med 30-50 000 selv om den sikkert er nesten identisk til 5% av prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...