Gå til innhold

Hva er rett CPU for meg?

Hanzo

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt MYE tid på å sjekke opp det som er tilgjengelig på CPU markedet om dagen, og det kan faktisk se ut til at jeg for første gang i mitt tredeve årige liv går for en AMD prossesor. Men jeg går meg fortsatt litt lost i alle disse navn og nummer som pryder en prossessor. Hva skiller en AMD CPU Athlon-64 3500+ S-939 2.2GHz 512kB Boxed, og en AMD CPU ATHLON-64 XP3500+ S-939 Newcastle 2.2GHz 512KB Cache 800MHz Boxed? Ser det står XP foran den ene, men prisen er jo identisk...

Men saken er altså den, maskinen min skranter, og jeg trenger sårt en ny maskin. Jeg spiller sakens litt, men det er ikke lenger så mye etter at Xboxen kom i hus. Jeg bruker maskinen mest til ting som nedlasting av filmer og spill, brenning, internet bruk og denslags. Helt minimalt med applikasjoner egentlig, så jeg ser jo at jeg egentlig ikke trenger noe råskinn. Men jeg ser ingen grunn til å være for gnien på penga, så jeg hadde tenkt meg en pris på rundt et par tusen kroner. Hilken CPU passer godt for mitt bruk, noe som kan komme med noen gode råd? Og er virkelig AMD det rette for slik bruk, eller vil socket 775 med DDR2 minne gi meg en ytelsesforbedring over 939?

Dersom noen hadde giddet å bruke noen sekunder på å hammre noe fornuft i hode på meg så hadde det være flott, for det ser ut til at jeg kommer til kort selv :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen ytelsesforskjell fra ddr1 til dd2, eneste forskjellen er bare prisen. Men du sier at du ikke skal bruke pcen til noen heftige programmer? Da ville jeg anbefalt en Athlon 2800+ 64 socket 745, dette er en billig og god cpu. Men du om du skal ha "Det lille ekstra", så kan du kjøpe deg en Athlon 3000+ 64 socket 939 "Whinchester", den har dual ram, og chipsettene som kommer til 939 er mer fremtidsrettet, med tanke på pci-e og sata-2. Så du får bare velge selv. :p

Lenke til kommentar

Mange takk for svaret!

Det må nesten bli socket 939, så har jeg litt å "vokse" på, mitt databehov svinger kjapt og når man først skal bruke penger så kan vi godt ta litt godt i :)

Siden jeg ikke bruker maskinen til mye spilling så betyr det at jeg kjøper et ræva skjermkort først, så får jeg oppgradere det om noen måneder når økonomien har stavret seg på beina etter de andre invisteringene.

Jeg savner fortsatt noen ord om AMD Vs. Intel, noen som kan belyse dette litt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...