Gå til innhold

Sammenheng prosessor, grafikkort osv.


Anbefalte innlegg

Heisann !!!

 

Jada... jeg ER ganske grønn på dette her. Derfor spør jeg:

 

Må det være noen sammenheng mellom hva slags (hvor rask, type) grafikkort man har og hva slags prosessor man har? Skal finne en maskin som funker optimalt til både spill og videoredigering skjønner dere. Var en som fortalte meg at det var ikke noen vits i å kjøpe en 2 ghz prosessor, fordi maskinen uansett ikke klarte å utnytte det.... (?)

 

Og...hva er det ultimate kortet for spill?

 

(gleder meg til ny PC er i hus. Har GTA3 liggende, men har for dårlig maskin. Tror dere DET er surt eller?)

 

___________________

The Happy Smurf :smile:

http://www.mobilweb.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan for så vidt kjøre en pentium 200 og siste råtass på skjermkortet. Cluet er at skjermkortet ikke blir utnyttet fordi PC'n ellers er for treg.

 

Han som uttalte at PC'n ikke klarer å utnytte 2 GHz må være rimelig grønn! Jeg skal love deg at du får bruk for det og mere til etterhvert! De siste spillene er det nesten ikke laget hardware for, dersom ytelsen skal utnyttes til det ekstreme.

 

Og skal du drive med videoredingering, kunne du ha bruk for 3 - 4 slike prosessorer. Men da ville det til gjengjeld gått unna så det luktet svidd bremsekloss i hele nabolaget! :smile:

Lenke til kommentar

det gjelder å ungå flaskehalser i systemet. har du bra system, med lite RAM, har du en flaskehals. en bra maskin, med dålig skjermkort, merker du ikke noe serlig i ikke-grafiske prosesser, men merker ekstrem flaskehals i spill.

 

ut over det er det fritt frem hva man vil legge vekt på. Spilling og grafikk-apps, er skjermkort sentralt. vet ikke om videoredigering krever kraftig skjermkort, men Prosessor og RAM er i alle fall viktig.

 

du bør også vurdere behovet for ytelse:

litt ned på ytelse, betraktlig ned i pris. litt opp i ytelse, betraktlig opp i pris.

 

jeg "gidder" ikke å forelså et oppsett, fordi det finnes ekstremt mange eksempler på gode oppsett, både her på forumet (gamer/Hardware). bruk søk og se på hardware.no's anbefalinger under "hele maskiner". der er det fine forslag!

lykke til!

Lenke til kommentar

En ting må du huske på.

 

Når det gjelder moderne spill, spiller det nesten ingen rolle hvor rask processoren er og hvor mange ram en har hvis man ikke har et bra skjermkort. Som et praktisk eksempel kan eg si at f.eks Alien vs. Predator 2 går mye tregere på en Athlon 2GHz med 1024ram og et gammelt TNT2-kort enn på en PIII 500Mhz med et GeForce2-kort. (Det vet jeg, har prøvd). Derimot ser det ut til at en kraftig prosessor gir en gevinst på spill med svært mange polygoner dvs. figurflater, eller store geografiske områder (som f.eks Flight Simulator og Deus Ex).

 

Når det gjelder videoredigering trenger man nesten hele pakka. Først en RASK harddisk og mye ram, samtidig et hovedkort med bra bushastighet pga den ofte enorme datastrømmen, men det er en selvfølge med en rask prosessor.

 

At maskinen "ikke klarer å utnytte en rask prosessor" kan sies å være riktig hvis man har et dårlig skjermkort, men det er likevel feilformulert...

 

Når det gjelder prisen på skjermkort er det som oftest marginalt med forskjell i bilder pr. sekund mellom et kort til 2500 og et til 4000. (10-15%). Prisen vokser eksponentiellt med ytelsen.

Lenke til kommentar

Hei igjen !!!

 

 

Takk for flotte og utdypede svar!

Har forstått mer av dette her nå. Kom plutselig på at jeg også burde spørre om skjermkortet har noen betydning når det gjelder videoredigering, men det har det vel ikke.

 

Hva tror dere om følgende maskin til spill og videored.:

 

Intel® 845 - E brikkesett 400MHz/533MHz FSB USB 2.0

Intel Pentium 4 processor 2400 MHz med 512Kb Cache, 533MHz FSB, 1024MB DDRRAM (2x512MB),128MB GeForce4 Ti4600

 

 

__________________

The Happy Smurf

http://www.mobilweb.no

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-14 14:11, Gla'smurfen skrev:


Kom plutselig på at jeg også burde spørre om skjermkortet har noen betydning når det gjelder videoredigering, men det har det vel ikke.


Nei, det har nokk ikke det. det er ikke mer krevende for skjermkortet enn det er å spille av filmen, dvs minimalt.

Quote:


Hva tror dere om følgende maskin til spill og videored.:


Intel® 845 - E brikkesett 400MHz/533MHz FSB USB 2.0

Intel Pentium 4 processor 2400 MHz med 512Kb Cache, 533MHz FSB, 1024MB DDRRAM (2x512MB),128MB GeForce4 Ti4600


Om lommeboka er enig så ser jo dette fint ut. :smile:

Jeg skal ikke uttale meg om prosessoren, da jeg kun har sett saken fra en side (tbird 1.3). Det blir nok en kraftig PC som vil holde en go stund. du kan jo sjekke prisen på et litt svakere oppsett, å se om prisen blir hyggeligere. litt av morroa med ny PC er jo det at man vet den er bra, og om du vil betale mer for noe du vet er bedre, men kanskje ikke merker med det første, er jo det opp til deg å vurdere.

 

lykke til med data-kjøp!

mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Takker for svar igjen !!!

 

Jepp... det er en kraftig greie. Skremmes litt av at noen sier GTA3 sliter med nvidia-brikken (ikke det at jeg vet hva det betyr men), men jeg regner med at det går bra. Også satser jeg på at XP satser biffen på operativsystem-siden.

 

Tror jeg går for det jeg satt opp. Prisen blir selvfølgelig redusert endel ved å velge en prosessor under 2000 Ghz, men fanken heller...spillutviklerne eier jo ikke begrensninger. Om et år er vel 2500 Ghz helt vanlig(?).

 

Skulle gjerne ha kjøpt en flatskjerm også, men DET blir litt for mye kroner.

 

Takk for svar i hvertfall! tbird vet jeg forøvrig ikke hva er.

 

 

Nyt helgen folkens!

 

____________________

The Happy Smurf

http://www.mobilweb.no

Lenke til kommentar

Syns at spillutviklerne satser for mye på bare skjermkortet nå til dags enn før, da det var bra med et GeForce 2 GTS osv, og 700mhz var kjempegreis.

Det som er det dumme er at man nesten må ha det "beste" skjermkortet for at spill skal gå flytende, de kunne heller ha hatt litt mer CPU kraft istedenfor siden mange ikke har mangel på det.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-14 15:48, Gla'smurfen skrev:


Takk for svar i hvertfall! tbird vet jeg forøvrig ikke hva er.



 

sorry, det er en Thunderbird, fra AMD(prosessor). Forige generasjon fra AMD, før XP. XP er en tøff konkurent, men jeg blander meg ikke borti om AMD XP-serien er bedre en det du har valgt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...