Gå til innhold

Eleding batteritid på Nokia 6630?

Anbefalte innlegg

Hola bandidos. Er det bare jeg som har et helt hinsides dårlig batteri på min 6630, eller er det flere av dere. Med under normal bruk til å være meg er det maks to streker igjen om kvelden, og da har jeg ladet batteriet natten før.

Det betyr under en halvtime snakking i telefonen, kanskje bare 10-15 minutter, 10-15 sms, maks to bilder med kameraet, og ellers bare litt fikling i menyene. Ikke bluetooth-bruk.

Har vært vant til dårlige batterier, men dette tar jo kaka. Eller hele kokkelauget faktisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hørtes helt sykt ut, så jeg tror du bør bytte det.

Jeg ble litt skuffet over batteritiden på min de første dagene, men da varte den to og en halv dag med mye bruk.

Da hadde jeg brukt kameraet veldig mye (noe som suger batteri).

Jeg har nå ved normal bruk (ca halvtime prat og 10 sms/dag) en varighet på ca 4 dager, etter at jeg reduserte lysstyrken på kameraet ett hakk.

Lenke til kommentar
Jeg lada den i noen timer, uten å ha slått den på, men ikke i 16 timer, det ser jeg ikkenoe poeng med.

Vel, det er et poeng med det. For hvis du ikke gjør det tror batteriet at det ikke er så stort som det er, altså at det er kun på 700mAh isteden for 1200mAh... ;)

Det kan hende du får det på garantien, men da må det jo sendes inn!

Lenke til kommentar

Hei! Man sier at batteriene ikke skal ha hukommelse, men all testing viser at en til 2 oppladninger på 16 timer for så å bruke det helt ut, gir ca. 30% bedre batteri kappasitet. Dersom man også lar batteriet tømme seg en gang pr. mnd. med en god oppladning, har man et bedre og lengre varende batteri.

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest at man ALDRI skal tømme batteriet helt, da dette sliter veldig på batteriet. Såkalt "klattlading" har ikke noe å si for levetiden, og at det er en myte at dette er skadelig.

Forøvrig så varer mitt batteri på 6630 ca et døgn, kanskje et og et halvt, før jeg må lade igjen, og da er det snakk om normal bruk....

Lenke til kommentar

Klattlading og tømming av batterier er gammelt snakk. Før, når man brukte Nikkel Metallhydrid og nikkel Cadmiumbatterier burde batteriene lades ut, og ikke klattlades. I dette tilfellet gjelder det et Lithium-Ion batteri, og andre tilfeller med Li-On on Lithium Polymer, så kutter batteriet selv strømmen når batteriet er fullt. Jeg kan ikke se at det hjelper å lade i 16 timer da. Er det noen som faktisk har noe vitenskap å komme med her? Eller er det bare noen som har hørt at noen de kjenner sa at noe de kjente hadde hørt noen si at du burde lade i to uker før bruk, og riste den godt, eller vil bare 256 av de 65,000 fargene funke.. I need facts, not rumors. Hehe

Lenke til kommentar

Jeg har en ny N6820 og denne gangen har jeg vært forsiktig med ladeprosedyren. Som manualen anbefalte lot jeg batteriet tømme seg (mobilen slo seg av) før jeg ladet over en periode på >6 timer. Etter første lading fikk jeg ca 3 døgns bruk og etter 3dje lading har dette økt til ca 5 døgn. Jeg har fler kolleger som har/har ikke fulgt denne prosedyren og resulterende batterilevetid har klar sammenheng med de første ladingene.

Inni Li-polymer batteriene er det en mikroprosessor som overvåker tilstanden til batteriet og det ser ut til at de første ladingene er spesielt viktige.

Selv om klattlading og tømming riktig nok hørte NiCad-tiden til er de nye batteriene også følsomme for det.

Du vil ikke skade et Li-pol batteri ved å tømme det fordi du kan faktisk ikke tømme det helt; prosessoren kutter utspenningen før batteriet kan bli skadet. Det er også nødvendig fordi prosessorene inni mobiltelefonen opererer bare innen bestemte spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Ikke kast det, tøm det helt start prosedyren med ladning i 16 timer så utladning og en ny 16 timer ladning. Da skal det fungere bra, ellers så er det noe feil med batteriet. Alle batteriprodusenter sier at førstegangsladning og vedlikeholdsladning er viktig.

Lenke til kommentar

Metanol - ikke vann men metanol. Jeg husker ikke hvilken produsent (det kan være Toshiba), men det kommer batterier for bærbart utstyr som virker som brenselsceller. Du fyller en eller to dråper metanol og batteriet trekker oksygen ut av lufta. Avfallet er vann, og den varer foreløpig en uke mellom fyll...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...