Kent| Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Hei! Har en harddisk på 160 GB fullstappet med data, og mye viktig informasjon for meg... Harddisken sto tilkoblet USB porten da en annen bruker formaterte en SCSI harddisk i fdisk i FreeBSD, men nå ser jeg ingen partisjoner lengere på min 160 GB disk. Jeg vil gjerne ha tilbake dataene mine om det er mulig... Harddisken hadde 3 partisjoner i NTFS. Spørsmålet er hvordan kan dette fikses? Hilsen Kent Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Det er fordi du må mounte opp partisjonen manuelt. Prøv å koble til harddisken og se hva som skjer da. Du skal få opp noen meldinger. Edit: riktignok når du er i konsoll i FreeBSD. Endret 20. januar 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
Kent| Skrevet 20. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2005 Ok, skal prøve det. Fint og samle litt info FØR men prøver og redde data... Og det er vanskelig og mounte i Windows, hehe... Takk for tipset!! Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Kommandoen du da bruker, er som følger: mount_ntfs /dev/*partisjon*/*katalog*. *Partisjon* tilsvarer navnet på den enkelte partisjonen (f.eks. /dev/da0s1 er partisjon nr. 1 på SCSI-disk nr. 1). Det er bare lesetilgang på NTFS-partisjoner i FreeBSD. Edit: selvfølgelig går dette kun når man er innlogget som root. Endret 20. januar 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
Kent| Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 @stigfjel: Takk for svaret! Får legge til at det er i Windows problemet er, altså at jeg ikke får se innholdet på disken. I diskbehandling sees disken, men uten partisjonbokstav (En stor 160gb partisjon) Frykter bare for at det er skjedd en mixup i fdisk og at det er laget nye partisjoner på å min USB disk. Men, når jeg prøver (I FBSD 5.1) og mounte disken, så går ikke det, for den vises ikke i /dev folderen, fordi jeg får en feilmelding på disken når jeg kobler den til i konsollet. Under oppstart sees den som "umass0" Freecom disk..... Men... Trenger jeg og mounte den i FreeBSD? Jeg vil se den i windows, noe som jeg ikke gjør. Hvordan er den beste måten og få tilbake mine data...? Anyone? #Kent (Moralen i denne historien er: Ikke ha harddisken tilkoblet FreeBSD når noen partisjonerer SCSI disker...) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Du bruker GetDataBack for å gjenopprette data fra en partisjon med ødelagt partisjonstabell. Nå er det slik at det å partisjonere en harddisk ikke skal påvirke andre harddisker. Men jeg er fullt klar over problematikken med NTFS. Det er ikke akkurat et stabilt filsystem. Fikk et lignende problem selv med den interne lagringsdisken da jeg prøvde å installere Solaris på samme maskin. Skiftet over til linux-filsystem, og har ikke hatt et problem siden. Lenke til kommentar
bjorn432 Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Du bruker GetDataBack for å gjenopprette data fra en partisjon med ødelagt partisjonstabell. Støtter det. Get Data Back har hjulpet meg før. Du finner det her Lenke til kommentar
Kent| Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Har lastet ned File scavenger og Getdataback, og funnet meg en 160 GB disk til... Får legge til historien at jeg installerte windows2000 uten og ta ut scsi kabelen til freebsd, og windows2000 skrev til SCSI disken, slik at filsystemet på FreeBSD ble ødelagt. Så når men prøvde og rette det opp, var det filsystemet på USB disken som fikk svi... Urutinert! Regner med at det order seg! Takk alle sammen for gode svar...! -kent- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå