Gå til innhold

Har bestemt meg for canon skriver....

Anbefalte innlegg

No har eg lest til augene er raude og såre, og etter mykje om og men så har eg bestemt meg for å gå for ein canon skrivar. Spørsmålet no er kva for ein av dei....

Nei, er ikkje enkelt dette.

Så håpar nokon her inne kan tipse meg litt om kva for ein som er best innanfor dei ulike områdene.

Valget står mellom canon pixma ip 4000r (greit med trådlaus), IP5000 (denne har fått strålandes kommentarar overalt), og IP8500 (flaggskipet?).

I tillegg har eg sett på canon i9950, og har satt den som ein outsider. Den er egentleg alt for dyr, syns eg, men den virkar kjempebra, og er veldig ok å ha muligheten for A3+ utskrifter...

Det eg er skeptisk til er hovedsakleg striper i utskrifta. Eg vil ha det så stripelaust som mogleg.

Eg vil at fargane skal være så bra som mogleg (syns det er ok med litt varmare fargar, slik canon visstnok ofte har).

Og er også viktig at cd/dvd utskrift er så bra som mogleg.

Det eg lurar på er kva for ein som egentleg er best? Er 8500 mykje betre enn 5000? Og kor stor skilnad er det mellom 4000r og 5000?

Og har eg gløymt ein aktuell skrivar her? Bør eg vurdere andre?

Har slått frå meg Epson fordi eg syns fargepatronane blir for dyre (særleg sidan dei tydelegvis enda "jukser" med at boksen er tom før den EGENTLEG er tom), og fordi eg har forstått det slik at Canon sine skrivarar skriver både raskare og faktisk betre.

Eg har pr. i dag ein HP som eg likar godt(men går snart av med pensjon), men har forstått det slik at dei ikkje henger nok med i utviklinga....?

Håper det er nokon som har tid og lyst til å gi meg nokre råd. Er det f.eks fleire sider her på nettet desse skriverane blir testa?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde HP fra før og gikk over til Canon IP5000. Så langt er jeg meget fornøyd. Har ikke merket noen striper på foto, tiltross for at jeg ikke bare bruker Canon papir. Etter som jeg har oppfattet det er det med striper på foto et problem hvis man bruker annet enn Canon papir.

Samenlignet med HP (990) er den vesentlig raskere og bruker omtrent ikke noe blekk. Er greit med skuff til fotopapir i tillegg til arkmateren. Trygt anbefales. Utskrifter på CD/DVD er helt strøkne.

Spørs hvor mye foto du skal bruke den til for å vurgere IP8500.

Arne M

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nylig den nest beste modellen: IP6000 og er sålangt strålende fornøyd. Den har litt fler farger enn IP5000, innebygd smartcard leser og innebygd lcd-monitor. Virkelig en all-in-one printer. Det virkelige kuppet er at den faktisk nå også koster ca. en hundrelapp mindre enn IP5000 da Canon tydeligvis har satt opp prisen på IP5000! Eneste ulempen i forhold til IP5000 er at IP6000 er tregere til å skrive ut sidene.

Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon som deg for kort tid siden, og tok en nøye kikk på utskrifter av alle disse skriverne, som vi har gjort her på akam.no.

Jeg kunne se striper i bildene, men de var ikke veldig tydelige. iP8500 hadde de beste utskriftene av canon-skriverne, med unntak av et svart/hvitt-bilde, der iP4000 faktisk var bedre.

Jeg hadde store problemer med å se forskjell på iP4000 og iP5000, men iP5000 skal være bedre på pastellfarger.

Selv endre jeg opp med Epson R800, da denne hadde noe riktigere farger enn Canon sine. Den hadde også de riktigste fargene i forhold til hva som vises på skjermen. Den er dyrere i drift enn Canon sine, og den er også tregere.

Avgjørelsen blir opp til deg. Den skriveren som gir deg absolutt mest for pengene er iP4000. Den skriver utrolig bra, er kjapp, skriver dobbeltsidig, er billig i drift, og veldig rimelig.

Erik

Lenke til kommentar

Jeg har i4000R, og er veldig fornøyd med den. Som folk skriver, dobbeltsidig utskrift er praktisk, den skriver rett på CD-plater, og den har nettverk.

Jeg har brukt min både trådløst og kablet opp mot min bærbare, og har landet på å bruke den koblet til ruteren med kabel, ellers blir den stående og vente på data, siden jeg har ett d-link nettverk på 22mbs, og skriveren i denne standarden sikkert ikke overfører mer enn 11MBs.

Jeg er veldig fornøyd med farger og slikt, og skrevet ut på fotopapir er de vannfaste også. Testet det i jula, holdt bildet under springen, gned med fingeren, og tørket av igjen, uten at noe gikk utover.

Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemeldingane!!

Er frykteleg vanskeleg å bestemme seg. :hmm:

Svart/kvitt bilder bruker eg lite av, er helst fargefoto det går i. Syns også det er viktig at utskriftene går raskt føre seg.

Trur eg sannsynlegvis kjem til å gå for 8500, eg er svært kresen på fotoutskriftene.

Men er ein liten ting eg lurer på, er det nokon som har testa multifunksjons skrivaren til Canon som heiter 780? (evt. den utan faks, 750, trur eg den heiter)

Denne har også vore i tankane mine, men tvilar på at fotoutskriftene er så bra der som på 4000,5000 og 8500. Er jo litt alright med scanner, kopimaskin, skrivar og faks i ei maskin, men kvaliteten er sikkert der etter også...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Rart det der...jeg også er i samme situasjon som deg og har lest side opp og side ned på tester og nå skal jeg ha meg en Canon, men hvilken????? Ser ut som jeg lander på IP5000, men som du sier så har man liksom lyst på flaggskipet IP8500 når man først skal kjøpe....men den har jo da ikke noen trådløs forbindelse...grrr!

Jeg har egentlig alltid hatt en regel med meg selv når jeg har kjøpt elektronikk, er valget mellom det dyreste og det nest dyreste så har jeg alltid kjøpt det dyreste, for jeg hadde alltid angret etterpå dersom jeg ikke hadde kjøpt det dyreste...sånn er det bare! :)

Er liksom alltid noe i data- og mobilverdenen, skal liksom alltid vært 1 negativ faktor med produktene som man har bestemt seg for å kjøpe.

Litt utenfor topic her til dere som har peiling på nettverk her. Nå kommer jeg til å kjøpe meg ny stasjonær datamaskin med trådløst kort selv om routeren jeg har ikke VLAN. Kan man da bruke det VLAN-kortet i den nye stasjonære maskinen til å bruke denne maskinen om til en "printerserver?" Med det så mener jeg at dersom jeg da går for en Canon IP8500 og kobler denne til den nye maskinen, kan jeg da bruke en bærbar maskin som har VLAN-kort sende dokumenter og bilder til Canonprinteren via den nye stasjonære maskinen? Litt kinkig forklart dette, men håper dere forstår....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...