Torro Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Har et kjett problem med oppsettet mitt. ADSL fra Bluecom, Speedtouch 510 (fikk fra Tele2 for noen år siden) og en Topcom 802.11g router med 4 ports switch. Hver gang routeren oppdaterer sjekker gyldigheten på ip adressen, mister jeg forbindelsen på lan portene i minimum 2 sekunder. Nedlasting stopper opp,og internett explorer starter selvsagt ikke opp igjen nedlasting...vil få dårlig stats i CS også og andre frustrasjoner... Har ikke fast IP adresse, så oppsett med static vil ikke fungere i routeren. Har ikke kjennskap til topcom (billig dritt). Noen som har en løsning på problemet? Lenke til kommentar
maedox Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Ser for meg at det er en eller annen feil med den routeren da. Du skal jo ikke miste noen forbindelse sånn plutselig. Skjer det med jevne mellomrom? Inni routere er det en switch, og alle nyere switcher er self-learning. Dvs. at de finner ut hva som er hvor i nettverket og lagrer det i minnet. Ip-adresse x.x.x.0 og x.x.x.255 er broadcast adresser og brukes til å sende info mellom enheter i nettverket. Det skal derfor ikke ha noen betydning for forbindelsen om f.eks. routeren sjekker om ADSL-modemet fortsatt er der ennå. Den fornyer antakeligvis heller ikke IP-adressen. Virker som om det er noe muffins her... Har du mulighet til å teste en annen router? Eventuelt plugge deg rett i ADSL-modemet og se om det samme skjer. Hvordan er signalstyrken på det trådløse nettet? Prøv å skrive dette i kommandolinje (Start -> kjør -> cmd): ping -t www.hw.no ..for å teste internett-forbindelse. ping -t "ip til adsl-modem" ..for å teste forbindelsen til adsl-modem. Mister du pakker med jevne mellomrom når du pinger adsl-modemet, så er det får dårlig signal på det trådløse nettverket. Gjør ikke noe om du mister et par når du pinger hw.no, så lenge det ikke blir mange med jevne mellomrom. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 "Billig dritt" elller ei... Du bør vel kanskje se litt i manualen for router først? Regner med at denne kan konfigureres på "vanlig måte" via IE? Da kan det være en setting på "lease time" evt. "maximum idle time" eller tilsvarende som kanskje ikke er satt til "forever".. Og dermed "reconnect"er router etter ett gitt interval.. Dersom du ikke har manual..eller har kastet den du hadde.. har alle produsenter.. (inkl. Topcom) en webside hvor du kan laste ned manual (pdf) og kanskje lese en FAQ eller. ti... Det samme gjelder Bluecom.. sikkert en FAQ der også... Lenke til kommentar
maedox Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Lease time betyr at en IP-adresse blir reservert for enheten som fikk den i antall tidsenheter du setter. IP-adressen skal ikke fornyes selv om lease time er oversteget. Derimot hvis du slår av enheten så lenge som lease time er, så frigis IP'en og kan tildeles en annen enhet. Skal ikke si for sikkert at det faktisk kan være noe i konfigurasjonen som gjør at den reconnecter og ber om ny ip el. Stoler altfor lite på datautstyr til å utelukke noe. Lenke til kommentar
Torro Skrevet 20. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2005 Kanskje jeg forklarte meg dårlig? Jeg får melding om "mistet forbindelse" i XP'n. Når jeg går inn i routeren, og sjekker status. Da står det system started. DHCP request osv. Ikke noen faste intervall som jeg kan se, ca hver halvtime. Kan virke som om routeren restarter, for så å oppdatere IP adressen den får tildelt fra wan (Bluecom). Om jeg går utenom routeren, er ikke problemet tilstede. Bruker ikke den tråløse porten akkurat nå, så problemet ligger nok ikke der. Finner ikke noen "lease time" på ip adresse, ikke noe om uPnP på denne #%& Topcom greiene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Hva har uPnP med dette å gjøre? Hvordan har du konfigurert router? Har du satt den opp til å være en DHCP-server for PC'en(e) du har i ditt lokalnett? Eller har du kun en PC koblet til og bruker(låner) den ene *eksterne* IP'n som Bluecom tildeler.. Noe sier meg at du ikke har skjønt vitsen med en router når du får det til å funke ved å koble "rett-i-modemet".. noe som er katastrofalt med tanke på sikkerhet.. Men det funker jo.. så kvitt deg heller med "den billige driten" dersom du synes det blir for vrient å sette opp Edit: Det skal være såre enkelt å sette opp ett nettverk med ASDL-modem og router uansett ISP-løsning, men jeg ser ikke bort fra at enkelte routere ikke er like greie som andre.. Og Topcom er jo billig.. uten at det behøver å bety dårlig.. Det lille jeg har testet/brukt av Topcom-utstyr (WLAN) har fungert greit nok... Endret 20. januar 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Har et kjett problem med oppsettet mitt. ADSL fra Bluecom, Speedtouch 510 (fikk fra Tele2 for noen år siden) og en Topcom 802.11g router med 4 ports switch. Nyeste firmware til den? Lenke til kommentar
maedox Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Kanskje jeg forklarte meg dårlig? Jeg får melding om "mistet forbindelse" i XP'n. Når jeg går inn i routeren, og sjekker status. Da står det system started. DHCP request osv. Ikke noen faste intervall som jeg kan se, ca hver halvtime. Kan virke som om routeren restarter, for så å oppdatere IP adressen den får tildelt fra wan (Bluecom). Om jeg går utenom routeren, er ikke problemet tilstede. Bruker ikke den tråløse porten akkurat nå, så problemet ligger nok ikke der. Finner ikke noen "lease time" på ip adresse, ikke noe om uPnP på denne #%& Topcom greiene. Når du forklarer det sånn kan det jo virke som om den routeren er en smule ustabil. Prøv om du kan få oppdatert firmware'n på den. Lenke til kommentar
Torro Skrevet 20. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2005 Hva har uPnP med dette å gjøre?Hvordan har du konfigurert router? Har du satt den opp til å være en DHCP-server for PC'en(e) du har i ditt lokalnett? Eller har du kun en PC koblet til og bruker(låner) den ene *eksterne* IP'n som Bluecom tildeler.. Noe sier meg at du ikke har skjønt vitsen med en router når du får det til å funke ved å koble "rett-i-modemet".. noe som er katastrofalt med tanke på sikkerhet.. Men det funker jo.. så kvitt deg heller med "den billige driten" dersom du synes det blir for vrient å sette opp Edit: Det skal være såre enkelt å sette opp ett nettverk med ASDL-modem og router uansett ISP-løsning, men jeg ser ikke bort fra at enkelte routere ikke er like greie som andre.. Og Topcom er jo billig.. uten at det behøver å bety dårlig.. Det lille jeg har testet/brukt av Topcom-utstyr (WLAN) har fungert greit nok... Takk skal du ha...hmmm uPnP skaper mange problemer, vanligvis er det en grei feilkilde å utelukke, ved å slå av funksjonen. Synes ikke routere er vriene å sette opp. Har satt opp nettverk siden 1987, så jeg tror ikke dine "velformulerte ord" passer helt her. Problemet er bare at det ikke er noen valg fra web interfacen på routeren. Hadde du hatt greie på telnet kommandoer til routeren, hadde du kanskje kunne ha hjulpet meg, men akk. Det er 2 linux terminaler, en media streamer klient, samt 1 bærbar som bruker wlan. Kun en mediaserver, hoved PC og en VoIP gateway som er koblet til LAN switchene. For å utelukke andre feilkilder, er kun hoved PC'n tilkoblet ved feilsøking av router/internett oppkobkling. Alle får tildelt IP adresse fra routeren, som dermed fungerer som en DHCP server på mitt LAN. Routeren har siste firmware. Manualen er like dårlig som routeren bærer preg av, og ikke mye til hjelp. Har ikke vært borti dette problemet før, eller Topcom routere. Tenkte litt blåøyd kanskje?, at noen på HW.no hadde vært i samme situasjon, eller noen greie tips. Lenke til kommentar
Torro Skrevet 20. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Kan det være noe i at routern ikke takler for mange requests, porter i bruk (p2p,smtp,ftp,http etc etc) på en gang? Har hørt D-link, og Netgear routere ikke er de mest stabile, men Topcom er det ikke så mye slik informasjon å finne. Edit: fant en annen som har postet nesten de samme symtomene her på HW.no: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=348469 Endret 20. januar 2005 av Torro Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Routeren har siste firmware. Manualen er like dårlig som routeren bærer preg av, og ikke mye til hjelp. Har ikke vært borti dette problemet før, eller Topcom routere. Tenkte litt blåøyd kanskje?, at noen på HW.no hadde vært i samme situasjon, eller noen greie tips. Her kom det da ganske mer detaljert info som man ikke akkurat kunne utlede fra de tidligere innleggene dine.. Så da kan vi jo definitivt utelukke at du ikke har greie på å sett opp/konfigurere en router.. Telnet-konfig av nettverksutstyr er omtrent som å ønske seg tilbake til DOS-PC'er og Unix. Jeg ønsker ikke den tiden tilbake. Du vet vel nå svaret selv.. Anskaffelsen av TopCom router var ett feilgrep.. på samme måte som jeg har gjort noen innkjøp jeg har angret på av annet WLAN-utstyr.. Beklager å ikke kunne hjelpe mer her, men jeg har kun erfaring med 3Com og DLink hvorav kun førstnevnte har fungert helt problemfritt (av routere). Av WLAN-utstyr ellers har jeg prøvd det meste.. og funnet ut at lav pris ikke alltid lønner seg. Lenke til kommentar
Torro Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Har sjekka litt på nett, og funnet ut at Topcom routeren er mest sannsynlig en OEM versjon av, selvsagt, D-link 624 ver c. Overoppheting, for stor spenning på strømforsyningen osv osv. Mange gode forslag, og like mange løsninger. Å finne en løsning som fungerer på akkurat den routeren en sitter og træler med, er som å finne den berømte nåla. Routeren ble kjøpt på Rimi, sammen med melk og andre "rimi-varer". Trengte en router, da jeg akkuarat har flyttet, og den gode gamle hadde fått seg en lei smell under transport. Datautsyr er uheldigvis ikke prioritert høyt, når en trenger gardiner etc... 690,- for Wlan router og en usb 802.11g stick, er kanskje for godt til å være sant? Kvaliteten på denne dri.. routeren er vel omtrent som kvaliteten på support hos Rimi. (tydligvis noen som blir støtt av enkelte ord) Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Har vært borti samme problem med samme ruter (denne kjøpt på obs dog...) og det endte opp med at dritten ble sendt i retur. Vil anbefale Asus WL-500g eller WL-300g (men hold deg langt unna Asus WL-138g PCI kort). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå