Jackemeister Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 (endret) Hellomoto! (Det skal vist bety "Hallo tjukken" på hindi, takk til singh tha king for tipset!) Jeg har laget denne testen om E398 fordi jeg synes dette er en fantastisk telefon som virkelig fortjener en plass i Lesertester! Design og kvalitet E398 er utmerker seg nesten på dette punktet. Tastene er gode å skrive med, de er store og passer de med litt store fingre. Dessuten er den en stor telefon, nøyaktige mål finner du nederst på siden, og den veier en anelse mer enn de fleste telefoner i samme prisklasse. Men sånt er en nærmest bagatell, fordi både design og funksjonalitet gjør opp for det! Noen irritasjonsmomenter har forekommet når jeg har brukt telefonen normalt. Blant annet er det denne lille "klikke" lyden som kommer når du bruker tastene, selv om telefonen er på lydløs. Svært irriterende, men en blir vant til det. Motorola fortjener en liten ørefik for akkurat den tingen. En annen ting er kameraknappen som er skuffende hard i motsetning til Sony Ericsson T610 og K700i. Et irritasjonsmoment er plasseringen av kameraknappen, spesielt for de som er vant til Sony Ericsson (som nevnt). En av grunnene er at den ligger på "feil side" av telefonen og deretter tar det litt tid med å faktisk klikke på den. Du må bruke virkelig krefter når du skal bruke den tasten. En blir vant til det, men det irriterer deg garantert. Egentlig er alle tastene litt harde som krever litt mye krefter når du bruker tastene. Et unntak er volumtastene. De er på venstre del av siden av telefonen, de er gode å taste på og minner meg litt om 6230 sine volumtaster. Hurtigringing tasten (som er på midten av venstre siden) er ganske god å klikke på. Den kan også brukes som kameraknapp når du har aktivert kameraet. Forside Høyre side. Venstre side. Toppen av tlf. Enden av tlf. Bakside av tlf. Baksiden - Fjernet deksel og batteri Utenom dette er plasseringen av høytalerne ganske passende til E398. En ting med denne telefonen som er ganske spesielt er når du mottar meldinger vil telefonen begynne å lyse hvitt i høytalerne. Siden de er plassert relativt langt opp på sidene av telefonen er det nok mye enklere å følge med hva som skjer på telefonen. En annen ting Motorola skal ha skryt for, er baksiden av telefonen. Personlig synes jeg den er svært, svært fin. Kan minne om de eldre Ericssonene. Der dekslet som beskytter batteriet er festet med en til de grader irriterende men interessant måte å åpne og fjerne batteriet på, der du må vippe opp batteriet samtidig du holder inne en sølvfarget knapp. Litt vanskelig i starten, men den er ganske kjekk hvis du skulle miste telefonen i golvet. På enkelte telefoner ville utfallet vært at deksel og batteri spretter ut. Men på E398 sitter batteriet svært godt fast. En siste ting jeg må nevne som er irriterende er joysticken. Den kan til de grader være SVÆRT plagsom. Den er litt hard og kan fort et irritasjonsmoment for mange sms og spillfanatikere. Heldigvis er joysticken såpass at du sjeldent mister grepet på joysticken. Som jeg mangt en gang må gjenta, dette blir bedre etter du bruker og blir vant til telefonen. Kvaliteten på E398 er svært god og tydelig tegn på at dette er en virkelig "macho" telefon. Selv om den mangler støt og vann beskyttelse som man har sett på blant annet Siemens M65. Øyensynlig virker E398 ganske solid, som den forsåvidt er. Som nevnt tidligere sitter dekselet og batteriet ganske godt, men til gjengjeld blir det litt vanskelig med å fjerne batteriet. Noe en venner seg til. En annen ting som må nevnes er at plasseringen av headset input er godt gjennomført; den er nemmelig på toppen av telefonen, enn på enden av telefonen man vanligvis ser. Skjermer og menyer De som tenkte at K700i hadde god skjerm bør alvorlig talt ta en liten kikk på E398 sin. Et enkelt ord kan beskrive E398 skjermen: Herlig. Skjermen viser 65 000 farger og har 176x220 piksler oppløsning. Og så klart har telefonen TFT-skjerm. Av personlige erfaringer må jeg si at skjermen til E398 er den mest herligeste jeg har vært så heldig å ha sett. Skjermen er relativt stor og oversiktelig. Bildet blir viser ganske skarpt og dessuten er kan du se på skjermen fra forskjellige vinkler og stort sett blir skjermen ikke så veldig uskarp noe jeg har erfart fra andre telefoner. Mer om skjermen er det ikke å verdt å si. Når det gjelder menyer på en annen side, vil Siemens og Sony Ericsson brukere kjenne seg igjen. Menyene er gode og kan endres på, noe som er ganske greit. Du kan faktisk endre plassering på ikonene på menyene, noe som er vanlig på Symbian telefoner. Skjønt om du ikke kan legge til nye ikoner, så klart. En ting jeg må si jeg er imponert av, er muligheten til å forandre selve stilen til menyen. Noe du kan gjøre ved å endre "Tema". Noen temaer er ganske fine, de viser for eksempel et lite animert bilde av det merkede ikonet. Dessuten er ikke menyene store eller små. De er ganske behagelig størrelse på og du kan så klart endre menyen om til en liste. Som ikke minner helt om sånn vi ser på de fleste Series 40 telefonene til Nokia. Når de mener lister, mener de liste à la Windows. Med andre ord: Ikke spesielt fint. Utenom dette er både menyene og telefonen svært gode. Og ikke uten grunn gir jeg toppkarakter på denne delen av testen. Programmer, lyd og tilbehør Som kanskje de fleste har hørt, er det en del som har problemer med overføringen av javaspill fra datamaskin til denne telefonen. Dette fungerer for noen, og for andre ikke. Men hvis du ikke er så veldig opptatt av javaspillene er dette neppe noe problem. Fordi de innebygde spillene på E398 skal jeg garantere at du vil sitte på spille i timevis. (Tro meg, dette har hendt med meg og mange andre ) Når du åpner mappen "Spill og programmer" vil du først se Java logoen på hele skjermen for noen dyrebare sekunder, så får du opp listen over spill/programmer: - MO'TopGun+ (flyspill. Avhengighetsskapende hvis du ikke har noe bedre å gjøre) - FotoFunPack2 (E398 lille morsomme fotoredigeringsprogram. Enkle som ting som klovneneser til vampyrtenner kan legges på bilder tatt av telefonen. Du kan også ta ansiktet til en fyr du har tatt bilde av og bytte ansiktet til Mona Lisa med hvis persons ansikt) - MP3 Player (Kjekk liten MP3 spiller, kan minne om Windows Media Player. Mer behøves ikke å si om den, unntatt at den bruker skammelig langt (rundt 10-20 sekunder) på å starte den) - Motorola Football (Nok et spill som du vil bruke timer på. Kan spille med mange forskjellige kjente fotballag. Ganske spillbart og morsomt.) - Wakeboarding Unleashed ("3D" spill. Kan spille mange forskjellige personer der du kan blant annet tjene poeng til forbedringer av teknikker osv... Svært spillbart!) En beklagelig ting er at javaytelsen er litt treg, men den er ikke på T610 nivået. Den er midt på treet. En sikker 4'er på det område. Så var det lyden, E398 stolthet. Lyden er noe av de bedre jeg har hørt fra telefoner. Lydene er klare og det er mange gode toner innebygd på telefonens minne. Også er det noen Mp3 sanger på Transflash'en. Rundt tre stykker. Kanskje morsomt å høre på første gangene, så er det best å slette dem og heller legge inn dine egne. Avspillinger av Mp3 går någenlunde bra hastighet, du kan også skrive meldinger og så videre mens du spiller av musikk. Så klart går det litt tregere, men slikt kan nok ikke unngås. Annen ting om høytalerne er at de er stereo. Noe som gir svært god ytelse av Mp3 og Midi. E398 har også støtte for polyfoniske ringetoner. Under samtaler fungerer høyttaler funksjonen SVÆRT bra, og bare det lille faktum at du må nok ha telefonen ganske nær deg, mikrofonen på E398 er ikke akkurat av toppklasse. Har egentlig bare en siste kommentar om E398 sin lyd: - Blir du ikke sett, blir du garantert HØRT. En ting som virkelig skiller seg ut fra andre telefoner i samme prisklasse. K700i og S65 støtter ACC lyd. Noe E398 IKKE gjør, hvor hvis telefon støtter AMR formatet. Ikke akkurat det mest enkleste videolydformatet å finne på nettet. Dette er et svært irriterende ting med E398, hvor de aller fleste videoer har ACC lyd. Som jeg har nevnt tidligere har E398 støtte for bytting av utseende, en stadig mer populær funksjon som du kan se på i enkelte Symbian telefoner og Sony Ericsson. Temaene er ganske fine, og de inkluderer nye skjermsparere. En ting skal være sagt om skjermsparerne til E398: Du vil garantert bruke mer en 40 sekunder på å stirre på skjermen mens skjermsparerne gjør sin rolig entré og virvar av farger. Nye temaer kan lastes ned fra Hellomoto.com, vet for så vidt ikke om noen andre som tilbyr E398 temaer. Så klart savner jeg radiofunksjon på E398, telefonen hadde vært langt mer attraktiv med radio. Spesielt med den gode lyden som er på headsetet. En svært irriterende ting med E398 er at den kan være svært treg på oppstart (rundt 5-8 sekunder), og åpne menyene kan bli litt problematisk med at den går tregt. Heldigvis er dette ikke i T610 klassen av treghet, også er det ikke veldig ofte at det går så veldig tregt. Bare smør deg med tålmodighet når du starter telefonen, og ha noen sekunders moro hvis du vet hva ”Hellomoto” betyr. Som etter mine kilder (se øverst) skal vist bety ”Hallo tjukken”. En annen ting som er verdt å si om E398, er den fiffige funksjonen som heter "Rytmiske lys". Eksempel: Hvis noen ringer til deg begynner de innbygde lysene å lyse (lyse, ikke fort blinking) blått, gul og oransje. Her er et bilde om hvordan den ser ut mens Rytmiske lys. Den lyser i hvit, grønn, cyan, blå, rød, oransje, gul og lilla. Disse lysene kan brukes til ID gjenkjenning av ringeren. De lyser også når du spiller spill. De er ganske sterke og gir en liten summelyd som minner om kameralyset. Absolutt en svært attraktiv telefon for de som er ute etter å vise seg! Meldinger og WAP Meldingssystemet på E398 er bunnsolid og bra. Blant annet er det faktisk en funksjon som tillater deg til å "Arkivere" meldinger. Denne heter "Lås" i E398. MMSen til E398 har det vært mye trøbbel med for Netcom brukere, ifølge Netcom skal de ha fikset problemet. Hvis ikke anbefales det å prøve manuell innstilling til Motorola V300. Når MMSen først fungerer, vil du merke deg at meldingen blir sendt i bakgrunnen, noe som kan være svært greit i blant. MMSen er som de fleste andre telefoner i samme prisklasse, du kan legge til sider, bilder, lyder, talenotater og video. Motorola bruker iTAP, minner veldig om det bedre kjente tastemåten T9. Skal garantere at iTAP er omtrent like bra som T9. Hvis dette er første gangen du prøver det, kan det være litt vanskelig i starten, men som jeg har nevnt en god del ganger fra før, blir du vant til det. Siden iTAP er en "smart ordbok", vil den huske ord du bruker ofte og la det bli prioritert over ord du ikke bruker så ofte. Veldig smart må jeg innrømme. Et eksempel på iTAP: Du skriver for eksempel dette: Jeg har kjøpt meg en ny telefon. Vil iTAP foreslå ordene i den rekkefølge, nesten som T9, bare litt mer kronglete når du skal skrive lengre ord. De kommer opp med forslag i et horisontalt vindu rett over meny knappen. Hvis dette høres litt vanskelig å forstå, er det kanskje enklere å si at det minner mer om en blanding av normal skrivemetode *trykk en for a, trykk igjen for b* og T9. Etter noen minutters utprøvning av iTAP går SMS skrivingen som en drøm. E398 benytter WAP/xHTML [v1.2]. Surfingen går kjapt, men jeg savner EDGE. Noe som hadde passet svært godt til E398. Blant annet viser wap-leseren til E398 forhåndsvisning av animasjoner. Andre ting er at den minner litt om Nokias menyer. E398 har også "Logg" funksjon, som lister opp sider du har vært på. Smart funksjon. Også etter å ha brukt wap vil det komme et vindu som det står hvor mye kb som har blitt overført. Svært kjekt, noe som de fleste telefoner mangler. Jeg synes at wap fungerer greit, kunne så klart vært EDGE støtte. Overføringsmåter, minne og headset Motorola E398 har følgende overføringsmåter: - Blåtann. (Fungerer ikke alltid, ikke helt gjennomført. Har problemer med synkronisering og overføringer. - USB Kabel. (Flere har problemer med denne kabelen. Personlig har jeg ikke hatt noen store problemer med denne. Noen ganger vil den ikke oppdage at det er en ny maskinvare og en feilmeldinger kommer på telefonen... Av erfaring sier jeg at det hjelper å restarte telefonen hvis USB kabelen ikke fungerer!) E398 har 5 MB internt minne. Selv om den er mer som 4,7 MB ledig når du først bruker den. Fjern alle bilder/animasjon/lyder på intern minne vil det bli langt over 5 MB. E398 bruker minnekorttypen TransFlash. Verdens minste og den som følger med telefonen har 64MB, men her er det også mye unødvendige filer som kan slettes for å få mer minne! Du kan få TransFlash med over 200 MB nå. Så E398 kan godt erstatte en 1000 kroners mp3 spiller. Jeg synes at minnet er tilfredstillende bra nok. Skjønt om internminne kunne vært høyere... Bilde av TransFlash minnekortet. Transflash og SD adapter. Headsettet som følger med på E398 er noen av de mest beste headsettene jeg har prøvd. Den ser fin ut, stereo. Ringing og musikklytting med dette headsette er bare fantastisk. Beklageligvis kan det bli litt mye styr med alle ledningene og at ikke headsetet passer alle. Kan fort dette ut av øret. Noe som er ganske irriterende. Foruten om det, er dette headsettet av god kvalitet. Anbefales. Kameraet E398 har en grei VGA kamera (640x480), 0.3 megapiksler, som tar i de første dagene litt uskarpe bilder. Denne trekker karakteren litt ned, men heldigvis blir kamerafunksjonen bedre etter at du har fått brukt den noen dager. Bildene blir "Ok" kvalitet, også er det 4x zoom på kameraet. Noe som gjør det mulig for nærbilder. En svært positiv ting som virkelig trekker opp karakteren på kameraet er hvor kjapt den tar bilder. Kan bare gi et eksempel: Med en gang du har presset inn "Klikk" (ta bilde) tar det omtrent 0,5 til 1 sekund. Så er bildet tatt. Dette er svært kjekt i lengden, men en ting jeg savner er hvordan du kunne gjøre det på Sony Ericsson og Nokia. På E398 må du velge hva du vil lagre den som og hva som skal skje etterpå. Dette er "litt" irriterende og vil trekke ned. E398 har også innbygget lys rett under kameraet, lyset er beregnet til kortdistanse bilder, men den fungerer perfekt som lommelykt, men det er en liten irriterende summelyd som kommer når du har aktivert lyset. Utenom dette er kamerafunksjonen ganske grei. Kameralyset. Grei er ordet, men jeg savner virkelig videofunksjon. Noen som trekker ned karakteren ned ett poeng. Bilde tatt fra bilvindu. Bilder med høyeste oppløsning blir ganske gode ved gode lysforhold. Men enkelte ganger blir bildene litt misfarget, som oftest rød tonet. Også kan det blir fort kornete. Bilde tatt fra bilvindu. Om natten. Merk deg at bildene tatt av E398 kan fort bli litt uklare, spesielt om natten. Bildekvaliteten kan variere svært, som denne: Bildet tatt av eple (som er festet på en ståltråd) Her ble bildekvaliteten betydelig dårligere enn det første bildet. Bilde av en plakat. "Fresh" musikk hele døgnet! Her er et godt eksempel på at bildekvaliteten blir bedre ved utendørsfotografering. Tar oftest gode bilder når du velger et lignende motiv enn hvis du hadde valgt et motiv med særdeles mange skrikende farger. Dette bildet er tatt inni en datamaskin. Akkurat dette bildet skal vise hvor god telefonen kan takle å ta bilder i et veldig mørkt lite ”rom”. (Som i tilfellet var en fire år gammel data på skolen som hadde en av PCI portene borte. Bestemte meg likegodt å bruke det som motiv. Så er det et bilde av samme ting, men med fotolyset: Kameralys demonstrasjon. Bildet viser gode detaljer og dessuten god kvalitet. Skal innrømme at bildet overrasket meg. Et av de bedre bilder som er tatt av E398. Konklusjon: E398 er en svært bra telefon på mange punkter. Som lyd, bildekvalitet og design. Noe som er veldig positivt med E398 er at det er ingen skrikende feil som trekker fryktelig mye ned. Så klart savner jeg EDGE, radio og videofunksjon. Andre småfeil som klikkelyd i høytalerne er irriterende, men som en venner seg til. Jeg kan bare si en ting om Motorola E398. En sann 5'er telefon. Verken best, eller dårlig, ikke midt på treet. Den er en fullblods 5'er telefon. Spesifikasjoner Høyde: 10.8 cm. Bredde: 4.6 cm Tykkelse: 2.1 cm Vekt: 107 gram, (noen sier den er 110 gram...) Skjermtype: TFT Skjerm, bredde - høyde: 176x220 piksler Antall farger: 65536 Standby: 230 timer (av erfaringer har jeg erfart at den bruker opp hele batteriet på to og en halv dag. Aktivt bruk. (Noen timer med musikklytting, kamera, blåtann osv...) Taletid: 9 timer. Endret 23. januar 2005 av Jackemeister Lenke til kommentar
SumSar Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Veldig bra og utfyllende test Skikkelig gjennomført. Takk. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Enig, veldig bra og utfyllende test. Lenke til kommentar
Jackemeister Skrevet 20. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2005 Tusen takk, folkens! Jeg har lagt til bilder av telefonen (tatt av Creative WebCam NX Ultra, 1.3 Megapiksler også har jeg lagt til noen bilder jeg har tatt av telefonen. Pluss har jeg skrevet ned noen ting i testen som var relevant. (I skrivende stund planlegger jeg å legge ut bilder av TransFlash, lader, headset og usb kabel) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå