Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan skanne nettverket for IP adresser ?

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å lure på om data kan være hobbyen min, muligens ? :roll:

Uansett, jeg har for tiden 9 operative PC er hjemme, disse er koblet i nettverk.

I tillegg til switcher så har jeg en trådløs basestasjon, den er av merket Allied-Telesyn WL-2411.

Det er et par år siden jeg monterte denne, og da tenkte jeg ikke så mye på sikkerhet, det har jeg etterhvert begynt å gjøre, så jeg skulle vært inne på den trådløse og gjort noen innstillinger.

Der har jeg problemet, den har web grensesnitt, så sant jeg klarer å finne ut hvilket IP nummer den er utsyrt med, i følge manualen (finnes på Allied telesyn`s sider) så har den ikke et default IP nummerr, men får et automatisk hvis det er aktivert DHCP i nettverket.

Siden jeg har Nextgentel så er også DHCP aktivert, men jeg klarer ikke for alt i verden å finne basestasjonen.

Når jeg søker i utforsker etter andre maskiner, så finner jeg akkurat det, andre maskiner, men ingen basestasjon.

Finnes det noen programmer der ute som kan lukte opp adressene i mitt nettverk som er i bruk ?

For da vil jeg jo se hvilken som ikke er dedikert til en spesiell maskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for kjapt svar, men jeg har prøvd det, fant kun det samme som jeg fant via utforskeren :no:

Med andre ord, de tilkoblede datamaskinene, men ingen IP adresser eller trådløs basestasjon.

Endret av Lasse69
Lenke til kommentar

Hvis du sjekker på maskinen som er tilkoblet det trådløse nettet, så har denne fått IP adresse via DHCP. (I alle fall mest sannsynlig) La oss da si at du med ipconfig finner ut at dene maskinen har IP adresse 192.168.0.100/24. Da vet du med stor sannsynlighet at routeren ligger innenfor dette nettet. Hvis du i dette tilfellet prøver 192.168.0.1, vil du nok finne AP. Default gateway, som er IP adressen til routeren, er i svært mange tilfeller den første IP adressen i subnetet.

Ellers finnes det en del program som "pinger" nettet, og leter etter utstyr som er tilkoblet. Prøv f eks LanGuard, dette er et enkelt og greit program for formålet.

Lenke til kommentar
Hvordan skanne nettverket for IP adresser ?

Look@LAN, er et program som skanner hele nettverket for daramaskiner. Det finner alt routere, acsesspunkt, datamaskiner og alt som er koblett i nettverk,kjekt på LAN. Du finner masse info om dem som er med i nettet, som f.eks opperativsystem, åpende porter, ping etc. Kommer opp med greafer om hvor mange på nettet som har pc på etc...

ANBEFALES! :thumbup:

Endret av DjKs
Lenke til kommentar

Hei igjen :)

Testet forslaget ditt AndreM

Resultatet var nedslående.

Default gateway var 10.0.0.1 (Nextgentel routeren)

Maskinens ip 10.0.0.15

men hey hey hey :D

Mens jeg skrev denne posten så testet jeg alle IP nr mellom 10.0.0.2 og 10.0.0.15

På 10.0.0.12 så var det suksess :)

Da var jeg i boks :yes:

Tusen takk for hjelpen :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...