Gå til innhold

høyere trafikkbøter-synd på bilistene?


Anbefalte innlegg

Både tabloidavisene og tv (bla redaksjon1) har tatt opp hvor hårreisende det er at bøtene for trafikkovertredelser nå øker. På redaksjon 1 sto en nrkjournalist fram og fortalte uten skam hvordan han tidligere hadde pleid å kjøre for fort, og synes det var galt å få så høy bot for det. Ved siden av sto lederen i foreningen for trafikkskadde...

 

Ærlig talt, hvis man ikke vil ha bot, er det ikke bare å ikke kjøre for fort? Og synes faktisk ikke bøtene i Norge er så høye i forhold til at vi her i Norge har et høyt lønnsnivå.

 

Et annet eks: når man sniker på trikken får man en drøy tusenlapp i bot. Synes det er riktig å få bot for dette, men det er i det minste ikke fare for å skade liv ved å ikke betale for seg på bussen. Ved å kjøre for fort kan faktisk liv gå tapt, er ikke dette noe man faktisk vil unngå? Bør ikke boten for å sette andre liv i fare være betraktelig høyere enn feks trikeksniking?

 

Man kan selvsagt klage på andre momenter ved trafikksikkerheten, men det skal jo uansett være et mål at fartsgrenser/trafikklys overholdes.

 

Få høre deres mening om dette! (nå har jeg fått ut litt av det jeg hadde på hjertet!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og synes faktisk ikke bøtene i Norge er så høye i forhold til at vi her i Norge har et høyt lønnsnivå.

Prøver du å fortelle meg at vi i Norge tjener 250% mer enn gjennomsnittseuropeeren?

 

Et annet eks: når man sniker på trikken får man en drøy tusenlapp i bot.

Hva er sammenhengen mellom tyveri (tjenestetyveri) og trafikkbøter?

 

Ved å kjøre for fort kan faktisk liv gå tapt, er ikke dette noe man faktisk vil unngå?

Liv kan gå tapt uansett om jeg kjører i 50 eller 65 i 50-sonen. Hva har kamuflert laserpoliti i skogen med traffiksikkerhet å gjøre forresten?

 

Bør ikke boten for å sette andre liv i fare være betraktelig høyere enn feks trikeksniking?

Få utstikkerene av veien. La trikkeselskapet ta det straffegebyret det vil.

 

1. Skulle det være nødvendig med så høye bøter? Det virker for meg (og veldig mange andre) at samferdselsministeren, som den bonden hun er, så en gyllen mulighet for å melke bilistene for enda mer penger.

 

Utfallet av de nye satsene kan bli at politiet blir flinkere til å se gjennom fingrene med såkalte "lovbrudd", og heller konsentrere seg om de som bør taes av veien.

 

2. Tror du folk som kjører på rødt lys tenker: "Ja, nå har bøtene steget med et par tusen kroner, så nå kan jeg ikke lenger ta meg råd til å betale boten. Før, da det kostet kun 4200 kroner, var alt så mye greiere."

 

3. Har du noen gang kjørt bil selv? Har det hendt at du har oversteget den grusomme, allmektige fartsgrensen - lovbestemt av byråkratiske bønder uten snøring på annet enn kommunepolitikk og sosialvitenskap - ved et uhell?

 

Tenk deg om du kom kjørende på en øde landevei med god oversikt, og det plutselig gikk opp for deg at du faktisk kjører 67 i 60 sonen! Før du får mulighet til å bremse (ja det er faktisk dem som bremser uten grunn på åpne veier) hopper onkel politi frem med laserpistolen og skyter månedslønnen din inn i statsbudsjettet.

 

4. Hvis ja på 3: Har du noen gang kjørt i akkurat 80 på motorveien i 80-sonen og tenkt over at du faktisk kjører i 80! For en fart! Verden bare forsvinner bak deg! (Ja, jeg er for høyere topphastigheter hvor forholdene tillater det.)

 

 

Ærlig talt, hvis man ikke vil ha bot, er det ikke bare å ikke kjøre for fort?

Hei, jeg hørte akkurat en sang på kardemommeradioen. Den går slik:

 

Jeg er politimester Bastian

og er en vennlig mann,

for det syns jeg man skal være hvis man kan.

Og jeg går omkring og passer på

at alle har det bra,

for det synes jeg at alle skulle ha.

 

 

Jeg har laget en Kardemomme-lov,

som er for byen vår.

Og i denne Kardemomme-loven står:

Man skal ikke plage andre,

man skal være grei og snill,

og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

Endret av alexf
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke noe synd på bilistene, de har kun seg selv å takke. Forøvrig synes jeg ikke at det er nok med høyere bøter, men også fengselstraffer, for selv den minste overtredelse. Det å miste førerkortet et par måneder og få et par lapper i bot er ikke nok, folk lar seg ikke skremme av det. Risikerer man 90 dager i fengsel så tror jeg folk roer seg ned på veiene, for hvem vil sitte 90 dager i fengsel? :yes:

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke noe synd på bilistene, de har kun seg selv å takke. Forøvrig synes jeg ikke at det er nok med høyere bøter, men også fengselstraffer, for selv den minste overtredelse. Det å miste førerkortet et par måneder og få et par lapper i bot er ikke nok, folk lar seg ikke skremme av det. Risikerer man 90 dager i fengsel så tror jeg folk roer seg ned på veiene, for hvem vil sitte 90 dager i fengsel? :yes:

HEHE.. Håper du er ironisk. Sitte i fengsel i 90 dager for å ha kjørt 5 km/t over grensa, joa... Straffen bør være rettferdig, og det er ikke rettferdig at du straffes strengere ved at du ikke bruker blinklys(3000.-) enn at du hadde blitt tatt for narkotika.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke noe synd på bilistene, de har kun seg selv å takke. Forøvrig synes jeg ikke at det er nok med høyere bøter, men også fengselstraffer, for selv den minste overtredelse. Det å miste førerkortet et par måneder og få et par lapper i bot er ikke nok, folk lar seg ikke skremme av det. Risikerer man 90 dager i fengsel så tror jeg folk roer seg ned på veiene, for hvem vil sitte 90 dager i fengsel?  :yes:

HEHE.. Håper du er ironisk. Sitte i fengsel i 90 dager for å ha kjørt 5 km/t over grensa, joa... Straffen bør være rettferdig, og det er ikke rettferdig at du straffes strengere ved at du ikke bruker blinklys(3000.-) enn at du hadde blitt tatt for narkotika.

90 dager for 5 over grensen nei, det kommer helt an på hvor mye man kjører over.For 5 over så holder det med bot, jeg tenker mer på de som råkjører, de fortjener 90 dager, ingen tvil om det. Jeg kan ikke skjønne at folk syter og klager over det, tenker de ikke over hva konsekvensene av den råkjøringen kan bli? Man setter ikke bare seg selv i fare, men også andre, og det virker ikke som at folk skjønner det. Bare de får seg en spennende tur så blåser man i andres liv. :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...