Martin A. Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Jeg skrev vel nesten hele innlegget mitt i emnet. Men, jeg lurer på om det er mulig å skaffe et program som sjekker om det er andre maskiner på nettverket. Feks, programet sjekker om ip'en 192.168.1.2 er aktiv. Er den det, starter netlimiter i bakgrunnen. Men samtidig sjekker ip'en hvert 5. minutt. Vis da maskinen skrur seg av, avsluttes også netlimiter. Lar dette seg gjøre? Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Pseudokode: IP = 192.168.1.2 while 1 if ping IP start netlimiter else stop netlimiter wait 5 min Jeg sitter i Linux og har ikke mulighet til å sjekke returverdier og annen nødvendig informasjon fra Windows-ping, så jeg tror du skal overlate til en person som faktisk bruker Windows å ferdigutvikle dette... Denne fremgangsmåten fungerer selvfølgelig ikke dersom ping returnerer f.eks. 0 uansett -- i så fall må du bruke ICMP/raw sockets eller evt. et annet program. Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 19. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2005 Takk, da fikk jeg værtfall noe å gå etter Ping er ikke 0 vis maskinen inn finnes på nettverket Pinger 192.168.1.9 med 32 byte data: Forespørsel avbrutt. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Ja, jeg regnet med det var noe i den duren. Slike forholdsvis enkle CLI-programmer har ofte ganske praktiske returverdier. Edit: Bare hyggelig Endret 20. januar 2005 av Myubi Lenke til kommentar
Neuro Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Er... når Myubi snakker om å returnere null, så mener han ikke vanlig output fra kommandoen, men derimot det som kalles for "DOS exit code". Disse kan sjekkes med den spesielle variabelen/verdien 'errorlevel': @echo off ping %1 > nul if errorlevel 1 (echo IP ikke funnet) else (echo IP funnet) Ping gir DOS exit code '0' hvis den får svar, '1' hvis ikke. Verdien 'errorlevel' gjøres også tilgjengelig som en string variabel, %errorlevel%, som kan brukes slik: @echo off ping %1 > nul goto label%errorlevel% goto end :label0 echo IP funnet goto end :label1 echo IP ikke funnet :end Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå