sygard Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Hei alle sammen! Holder på å lage med en slik selv no. Kommer nok til å lage den helt fra bunnen med min egen vri tenker jeg. Jeg har bare noen spørsmål til dere som har drivet å fiklet litt med dette en stund. Hvordan programmerer dere en utgang til å levere analoge spenninger fra X-volt til Y-volt? Jeg regner med det er på denne måten dere kontrollerer transistorene til viftene. Jeg ser at en av dere også bruker analoge NTC-motstander for å "snappe" opp temperaturer, er det en hel...tes jobb å få til denne program-delen? Firesky lærer men forsten litt om slik programmering på VK1 elektronikk? Jeg gikk VK1 elektronikk for noen år siden og vi hadde et prosjekt som vi brukte en microcontroller. Det var egentlig valgfritt om vi ville bruke en slik eller bare bygge opp prosjektet av digitale-kretser. Vi valgte da å bruke microkontroller og fikk et mye bedre resultat enn de resterende gruppene i klassa Det er vel inne i læreplan at det skal være litt om microkontrollere i VKI også tror jeg. Dr_VingTor hvis du skal begynne å lære deg programmering av mikrokontrollere vil jeg anbefale AVR-kretser, da de er norske . Har prorammert litt i PIC, og syns ikke med en gang at det er så forskjellig fra AVR, prinsippene er de samme. Kommandoene er da noe forskjellig. Assembler programmering er vel rimelig likt, tror dere ikke ? Firesky dere som ser ut til å kunne C/C++ her dere har ikke tilfeldigvis en bok dere kan anbefale for nybegynnere?? leste litt i "sams teach your self C++ in 21 days" å læret litt av den basic delen... men om dere har noen andre bøker dere kan anbefale takker jeg for det! På skolen jeg gikk i fjor brukte vi en bok i C++, som heter "Object-Oriented Programming in C++", er utgitt av Sams. Jeg har også tittet litt i Sams "Teach Yourself C++ in 21 Days" men syns "Object-Oriented Programming in C++" ser noe bedre ut. Den er litt grundigere har jeg inntrykk av. I år holder på med java 2 programmering og syns Sams " Teach Yourself Java 2 in 21 days" er en veldig grei bok. Har ikke noe veldig sammenliknings-grunnlag i java bøker så kan vel ikke si noe mer om den saken. Anyway, driktule prosjekter! ..:: Sygard ::.. Lenke til kommentar
Brannigan Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Hei alle sammen! Holder på å lage med en slik selv no. Kommer nok til å lage den helt fra bunnen med min egen vri tenker jeg. Jeg har bare noen spørsmål til dere som har drivet å fiklet litt med dette en stund. Hvordan programmerer dere en utgang til å levere analoge spenninger fra X-volt til Y-volt? Jeg regner med det er på denne måten dere kontrollerer transistorene til viftene. Jeg ser at en av dere også bruker analoge NTC-motstander for å "snappe" opp temperaturer, er det en hel...tes jobb å få til denne program-delen? Det første sprøsmålet fikk du vel svar på i en annen tråd. Temperaturmåling med NTCer er muligens litt arbeid, men det har jeg ikke skrevet kode for enda. Et alternativ er å bruke temperatur sensorer i form av integrerte kretser. Da blir programmeringsbiten enkel. Har prorammert litt i PIC, og syns ikke med en gang at det er så forskjellig fra AVR, prinsippene er de samme. Kommandoene er da noe forskjellig. Assembler programmering er vel rimelig likt, tror dere ikke ? Jo, sikkert mye de samme prinsippene i assembler, men hvorfor ikke skrive kode i C? Lenke til kommentar
sygard Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Hei igjen! Fikk svar i workloggen til Dr_Ving_Tor få spm mitt ja. Takk å takk Ulempen med å bruke integrerte kretser som du sier er jo størrelsen på disse. Å bruke en liten NTC-motstand vil jo åpne et hav av muligheter for plassering av temperaturføleren. Det jeg liker med assembler er at jeg har mye mer kontrollen med hva som skjer i programmet. Men det er nok enklere å gjøre det i c. Prøvde meg litt på winavr, men fikk en feil når jeg skulle kompilere den: ------------------------------------------------- g++ -c -o MR16.o MR16.C process_begin: CreateProcess((null), g++ -c -o MR16.o MR16.C, ...) failed. make (e=2): The system cannot find the file specified. make.exe: *** [MR16.o] Error 2 > Process Exit Code: 2 ------------------------------------------------- Jævli irriternede.... Noen som har noen forslag? ..:: Sygard ::.. Lenke til kommentar
Brannigan Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Hei igjen!Det jeg liker med assembler er at jeg har mye mer kontrollen med hva som skjer i programmet. Men det er nok enklere å gjøre det i c. Prøvde meg litt på winavr, men fikk en feil når jeg skulle kompilere den: ------------------------------------------------- g++ -c -o MR16.o MR16.C process_begin: CreateProcess((null), g++ -c -o MR16.o MR16.C, ...) failed. make (e=2): The system cannot find the file specified. make.exe: *** [MR16.o] Error 2 > Process Exit Code: 2 ------------------------------------------------- Jævli irriternede.... Noen som har noen forslag? ..:: Sygard ::.. Jeg brukte denne for å sette opp WinAVR: http://winavr.sourceforge.net/download/ins...nfig_WinAVR.pdf Lenke til kommentar
sygard Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Takker å bukker! Fikk det til å funke no. Får prøve meg på c programmering da. Hvilken kretser er best for å bruke til temperaturmåling da? Tenkte kanskje å prøve meg på begge løsningene?! Ser på kretsskjemaet ditt [brannigan] at du har brukt flere forskjellige kretser, noen spesiell grunn til dette? ..:: Sygard ::.. Lenke til kommentar
Brannigan Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Ja, jeg har brukt temperaturkretser med forskjellige grensesnitt bare for å lære forskjellen på grensesnittene. SPI grensesnittet er ganske enkelt å bruke, de andre to (1-wire og I2C) har jeg ikke brukt før. Jeg tipper at temperaturkretser med SPI grensesnitt er de enkleste å bruke. Lenke til kommentar
Brannigan Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Da er jeg ferdig med ruting. Noe som bør fikses? Kretskort uten jordplan: Lenke til kommentar
Brannigan Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Kretskort med jordplan: Lenke til kommentar
Brannigan Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 (endret) Overside kretskort, Eagle3D: Endret 6. april 2005 av Brannigan Lenke til kommentar
Brannigan Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Underside kretskort, Eagle3D: Lenke til kommentar
Brannigan Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Da har jeg fått kretskortene. Produsert ved Elprint. Overside: Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 18. april 2005 Forfatter Del Skrevet 18. april 2005 synes det ser veldig bra ut jeg. imponert over layouten på kortet , trur du har litt mer trening enn meg på det området enda... (men så er jo dette mitt første prosjekt også da...) har ikke fått begynt å programmere på min enda, men har testet elektronikken sånn delvis og den funker. (har bygd rørforsterker den siste uken) får se om jeg begynner å programmere snart, skjer litt mye akkurat nå, bare en måned til eksamen også... Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 imponert over skillsene deres Lenke til kommentar
Brannigan Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Layout ser bra ut, men det er enkelt ting som kunne vært forbedret, bl.a. silk screen og jordplan. Ikke så nøye, det viktige er jo om dette fungerer. Jeg har gjort layout før, men jeg har ikke tegnet kretsskjema før. Det blir spennende å se om skjemaet er riktig og om ting virker som planlagt. Hardware testing begynner jeg kanskje på til helgen. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Det er superenkelt å bruke i2c (eller TWI som Atmel kaller det). 1wire er littegrann mer fiklete enn i2c, men det finnes ganske mange eksempler på det. Dere vet det sikkert men jeg vil bare nevne at AVR Freaks har mye bra! Lenke til kommentar
sygard Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Overside kretskort, Eagle3D: Hvor fikk du tak i det Eagle3D programmet? Er det en del av Eagle pakken? Sygard Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 23. april 2005 Forfatter Del Skrevet 23. april 2005 du trenger eagle + eagle3d + povray http://web2.callisto.twam.info/eng/index.php?page1=eagle3d http://www.povray.org/ Lenke til kommentar
sygard Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Layout ser bra ut, men det er enkelt ting som kunne vært forbedret, bl.a. silk screen og jordplan. Ikke så nøye, det viktige er jo om dette fungerer. Jeg har gjort layout før, men jeg har ikke tegnet kretsskjema før. Det blir spennende å se om skjemaet er riktig og om ting virker som planlagt. Hardware testing begynner jeg kanskje på til helgen. Ser du har fått laget kortene dine hos Elprint. Jeg har hørt rykter om at Elprint ikke vil ha layout tegnet i Eagle? Er det noe sant i dette? Brukte du Eagle når du sendte layout til Elprint? Sygard Lenke til kommentar
Brannigan Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Det er superenkelt å bruke i2c (eller TWI som Atmel kaller det). 1wire er littegrann mer fiklete enn i2c, men det finnes ganske mange eksempler på det. Dere vet det sikkert men jeg vil bare nevne at AVR Freaks har mye bra! Egentlig trenger jeg ikke i2c eller 1-wire kretsene. Disse ble bare lagt med for å se hvor lett det er å jobbe med disse grensesnittene. Jo, bruker avrfreaks en del. Mye nyttig der, spesielt forumet. Ser du har fått laget kortene dine hos Elprint. Jeg har hørt rykter om at Elprint ikke vil ha layout tegnet i Eagle? Er det noe sant i dette? Brukte du Eagle når du sendte layout til Elprint? Jeg fikk laget kretskortet gjennom firmaet jeg jobbet for før og de bestiller fra Elprint. Jeg måtte generere Gerber filer fra Eagle og disse ble så importert i Cadint. Dette tok litt tid siden standard innstillingene i Eagle måtte endres. F.eks. så ble noen lag speilvendt og drill filen var ikke kompatibel. Jeg måtte så generere en annen type drill fil i Eagle og konvertere denne i GerbTool. Et alternativ er å få kortene produsert i utlandet. Olimex er billig, men jeg vet ikke hvordan kvaliteten er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå