tbend Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Sitter å skriver på word og kan nesten si med sikkerhet de blir lagret en slags logg om hvor mye skrivefeil jeg har hatt før jeg rettet de, hvor lang tid det har vært i drift, når jeg har arbeidet med det +++ Har tenkt å ctrl+c å legge det over i et nytt "ferskt" dokument og levere det da, men da blir jeg vel tatt for kopiering fra nette?? ( ja læreren kan en hel del om akkurat dette, og gitt oss utallige advarsler om kopiering fra nettet og at hun finner det ut ) Someone? Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Hva med å skrive ut for så å levere inn? Lenke til kommentar
-=CH=- Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Jeg skrev svar ettersom jeg oppfattet topicen din: Læreren din kan bare si noe til deg hvis du kommer og leverer direkt utskrift fra internett, men du kan bruke stoff fra internet, bare du bearbeider det. Og hvis du har hatt feil i teksten når du skrev den på pcen, så vil ikke læreren se hva du hadde feil Lenke til kommentar
Musty Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 spiller det noen rolle hvor mange leifer du har hatt da? så lenge det er rett når du leverer kan han ikke holde det mot deg.. Spør nå lærern din om det da. Hvis han sier at du blir tatt for juksing hvis du ctrl+c så er han en dust, men det er sikkert ikke mye du kan gjøre med det, annet enn å enten spørre han eller prøve. Jeg kan ALDRI se for meg at det blir laget en slik logg, og i såfall ville det vært direkte personangrep å bruke det mot deg i en sammenheng hvor det stiller deg i et dårlig lys.. Lenke til kommentar
tbend Skrevet 19. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2005 Jeg kan ALDRI se for meg at det blir laget en slik logg, og i såfall ville det vært direkte personangrep å bruke det mot deg i en sammenheng hvor det stiller deg i et dårlig lys.. Mulig, Mulig, vet ikke hvordan det er med det, men slo meg bare at sjansen er der. Disse stilene skal jo levers over nett (itslearning.no) som et word dokument. Har jo lite å stille opp med om jeg leverer inn et dokumet uten "logg" så blir jeg tatt for juksing! (vil ikke at hun skal se alle leifene og katti jeg bynnte med oppgaven ) Tror hun er glup vettu! Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Skal ikke se bort ifra at en paranoid datalærer har installert en rekke spionprogrammer for å oppfange eventuell juks fra elever på skolens datamaskiner, skjønt om det er legitim, er nok gjenstand for diskusjon. Mange arbeidsplasser overvåker f. eks sine ansatte, og kan med full overlegg sparke ut ansatte på bakgrunn av dette. Men det finnes NEPPE noen spionprogramvare installert på din datamaskin - dette strider mot personloven. Ei heller fører Word en slik statistikk over slik data. Og skulle du fremdeles mistenker Microsoft for å implementert en plagiatdetektor i programvaren, kan du da bruke et annet program enn Word (notepad?) og si til læreren at du mangler Office. Mest sannsynlig bruker lærere egne programmer for å sjekke opp mot forbrytelser av den slags art; jeg har i det minste sett utallige slike programmer på internett, og jeg er ikke i tvil om at mange lærere bruker MYE tid på slikt. Nei, bearbeid og individualiser tekstene du leverer inn – da kan de ikke si noe. Lenke til kommentar
phax Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 hehe, du lurer vel egentlig på om hun kan se om du har skrevet noe idet hele tatt og bare kopiert det fra nett! ingen lærere som bryr seg om hvor mange skrivefeil du hadde før du rettet det. det er liksom litt av poenget med korrekturlesning og slikt.. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Trådstarter har helt rett, det FINNES funksjonalitet i Word for å dokumentere utviklingen av et dokument. Søk i Words hjelpefiler etter "spore endringer" eller noe i den dur, så finner du mer. Men hvis jeg ikke husker helt galt så må dette skrus på eksplisitt for et dokument. En bruker denne funksjonen feks. hvis en er en gruppe personer som samarbeider om et dokument. En person kan legge inn kommentarer og endringer, og en kan så få frem hvilke endringer som er gjort i forhold til det originale dokumentet. Jeg er derimot mer usikker på om det inkluderes logging av tidspunkt. Jeg er derimot rimelig sikker på at hvis du skriver en tekst selv, limer den inn i et nytt dokument og leverer den vil ikke læreren din kunne bråke om dette. I såfall er det grunnlag for en formell klage til skolens ledelse. Med mindre det er eksplisitte regler for at dere skal dokumentere arbeidsprogresjonen deres kan ikke mangel på slik dokumentasjon brukes mot deg. Teknologien det refereres til for avsløring av avskrift baseres antagelig på teskstsøk, altså at teskten du leverer brukes til å søke etter lignende tekster på nettet. Ved tilnærmet nøyaktig treff er sansynligheten stor for at du har vært ute med fantestreker. Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Er enig i mye av det dostojevski sier. Hva med å bruke open office? Du kan jo lime teksten først inn i notebook, og så kopiere fra notebook og til word når du er ferdig med tekst. Da sier du bare at du har brukt notbook også... Kan jo hende at lærer har søkt slik i bemerkelsesverdige setninger og andre ord i teksten: han + kom + hjem + om + natta Prøv open office! hun kan ikke tvinge deg til å bruke word Lenke til kommentar
tbend Skrevet 20. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2005 Tror jeg bare slakkersn å leverer den slik jeg har skrevet den. Er faktisk i mot å hente stiler på nettet uansett så da må jeg opp i en tids krise om jeg i det hele tatt skulle vurdere tanken! Får se hvordan det går Takker for synspungtene! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Jeg skjønner hva du mener med retting av feilskrivinga di..det heter synspunkter ikke synspungter Jeg tror egentlig bare metoden lærern din bruker er å søke i google på enkelte setninger fra stilene som leveres. Er det en direkte avskrift av et dokument fra webben vil setninga selvsagt dukke opp i søket, akkurat som når eleven søkte på nettet for å finne noe å skrive av. Trenger ikke være überhacker for å få til det. Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Det finnes ingen loggføring / analyse for å finne ut at du har brukt CTRL-C og så inn igjen med CTRL-V i Word uten videre. Det gjelder kun kommersielle ODBC-formater som limer inn objekter osv, men ikke ren tekst. Beste er å CTRL-C når du har skrevet og rettet det, for så å lime det inn i Notepad, for så å CTRL-C'e det ut fra Notepad igjen slik at det mister alle "rikt tekstinnhold" egenskapene sine, for så å lime det inn i et nytt tomt Word-dokument. Ingen lærere eller instanser kan nekte deg å gjøre det slik hvis du har for vane å ville ha rene pene dokumenter uten historie-logger. Karma Endret 20. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Hvilken versjon av Office har du? I Office 2003 har du nemlig mulighet til å fjerne en del mellomlagrede data når du er ferdig med dokumentet. Fra norsk hjelpefil: Fjerne personlig eller skjult informasjon Vis alt Skjul alt Før du gir andre en kopi av dokumentet, kan det være lurt å gjennomgå personlig og skjult informasjon, og avgjøre om denne skal tas med. Det kan hende du vil fjerne noe av informasjonen fra dokumentet og fra filegenskapene til dokumentet før du deler dokumentet med andre. Obs! Hvis du lagrer et dokument i et filformat som kan leses av en rekke programmer i tillegg til Microsoft Word, for eksempel formatene TXT, HTM, MHT og XML, kan all personlig informasjon som er beskrevet i dette emnet, enkelt vises av alle med tillatelse til å åpne filen. Lagrer du et dokument i et Word-filformat (DOC eller DOT), kan selv personer med tillatelse til å åpne filen, ikke nødvendigvis enkelt finne personlig informasjon. Hvis endringer av innholdet for eksempel er passordbeskyttet, kan bare brukere som vet passordet, se hvem som er gitt tillatelse til å redigere visse deler av dokumentet. Hvor lagres personlig eller skjult informasjon? Filegenskaper Disse egenskapene omfatter Forfatter, Overordnet, Firma og Sist lagret av. Enkelte Word-funksjoner bruker den personlige informasjonen i filegenskapene. Når du fjerner denne informasjonen, kan det hende at disse funksjonene ikke fungerer som tiltenkt. Fjerner du personlig informasjon, påvirkes følgende funksjoner: Send til e-postmottaker (til gjennomgang) Merkede endringer Administrasjon av informasjonsrettigheter Elektronisk samarbeid Dokumentarbeidsområder Brev og masseutsendelser Merknader (navn er fjernet) Metadata-baserte søkemotorer, for eksempel Hurtigsøk og Microsoft SharePoint Portal Server (det kan bare opprettes stikkordregistre for dokumenter med begrensede data, for eksempel innhold og tittel) Annen skjult informasjon Blant annet skjult tekst, gjennomgått tekst, kommentarer og feltkoder kan bevares i et dokument selv om slik informasjon ikke vises eller du ikke forventer at den er der i den endelige versjonen. Hvis du har angitt personlig informasjon, for eksempel navn eller e-postadresse, da du registrerte programvaren, lagrer enkelte Microsoft Office-dokumenter denne informasjonen som en del av dokumentet. Informasjon i egendefinerte felt som du legger til i dokumentet, for eksempel et felt for "forfatter" eller "eier", fjernes ikke automatisk. Du må redigere eller fjerne det egendefinerte feltet hvis du vil fjerne denne informasjonen. Fjerne personlig informasjon fra filegenskaper Når du bruker denne fremgangsmåten, fjernes den personlige informasjonen nedenfor fra dokumentet. Filegenskaper: Forfatter, Overordnet, Firma, Sist lagret av. Navn som er knyttet til merknader (kommentar: Et notat eller en merknad som en forfatter eller korrekturleser legger til i et dokument. Microsoft Word viser kommentaren i en boble i dokumentmargen eller i et Korrekturvindu.) eller merkede endringer (merket endring: Et merke som viser hvor en sletting, innsetting eller endring er gjort i dokumentet.): Navnene endres til "Forfatter". Distribusjonsliste: Distribusjonslisten fjernes. Overskriften i e-postmeldingen, som genereres med knappen E-post , fjernes. Versjonskontroll: Navnet under Lagret av, endres til "Forfatter". Velg Alternativer på Verktøy-menyen, og velg deretter kategorien Sikkerhet. Merk av for Fjern personlige opplysninger fra filegenskaper ved lagring. Lagre dokumentet. Det er mer hjelp å hente i hjelp. Siden jeg har en skrotete norsk versjon er jeg ikke sikker på hva det heter i engelsk Office, men jeg vil gjette på at "personal information" er et greit sted å begynne. Ellers kan du være supersleip og konvertere til PDF, med mindre det står eksplisitt i oppgaven at du må levere i .doc-format. Kirikiri Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) http://www.computerbytesman.com/privacy/blair.htm EDIT : også http://www-1.gsb.columbia.edu/cis/facnews/...3-article5.html Endret 20. januar 2005 av Terrasque Lenke til kommentar
tbend Skrevet 20. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2005 Var noe slik jeg tenkte på. Men det er ikke så farlig heller, hunser jo at jeg har skrevet alt selv. Og forhopentligvis ikke hvordan jeg har jobbet med den Leverer den som Word.doc Lenke til kommentar
akh Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Som lærer vil jeg bare si: Vi er bare glad for at dere retter opp feil o.l. Men avskrift fra nettet er en dødssynd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå