Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Ditt syn på nasjonaleprøver

Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?  

260 stemmer

1. 1. Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?

• Ja
      138
    • Nei
      105
    • Nei, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      6
    • Ja, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      11

Anbefalte innlegg

Det de som boikotter prøvene i praksis gjør, er at de beskytter de dårlige lærerne, de sørger for å ikke få tilpasset læringen, og de motarbeider faktisk å få et best mulig skoleverk/læreverk til seg selv.

Snakker om å grave sin egen grav.

Jeg vil allikevel ikke si at dette er alt som må gjøres i den norske skolen, men det er en annen sak.

Vil bare be dere om å tenke over utsagnet 'vi har verdens beste skoler' før dere tar det til dere: Alt er lagt opp slik våre folkevalgte vil ha det, og det er samtidig de som evaluerer.

Legg merke til de litt mer nøytrale internasjonale resultatene, som viser at vi ligger dårlig an i de fleste fag.

Ja til spanskrør :p , nei til overdrevet prosjektarbeid, ja til mer realfag, ja til striktere form på undervisningen, og ja til 'spesialklasser' så alle får tilfredsstilt behovene sine, og stimulert læringen mest mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da ser jeg ingenting galt i det, så lenge det ikke går utover studentenes tid/arbeid på skolen, forstyrrer pensum eller lignende.

Det gagner dem mer enn en tilfeldig valgt skoletime ville gjort uansett, og det forstyrrer neppe pensum.

Nettopp!

Det de som boikotter prøvene i praksis gjør, er at de beskytter de dårlige lærerne, de sørger for å ikke få tilpasset læringen, og de motarbeider faktisk å få et best mulig skoleverk/læreverk til seg selv.

Snakker om å grave sin egen grav.

Du forstår det, det er godt og se!

Lenke til kommentar

Pøh! Om de boikotter prøvene så løfter de en last fra skuldrene til læreren. nemlig det å rette og evaluere prøvene. Noe som gir eleven null og niks. Forsåvidt så boikotter man fordi resultatet blir offentligjort og dermed skaper A og B skoler, skaper en unaturlig konkuransesituasjon mellom skolene og legger til rette for kommersialisering av skolen. Resultatene sier lite da de ikke tar hensyn til elevsammensetning, forkunnskaper hos elevene etc. Ønsket til Clemet er selvsagt å få silt ut akademikere og fremtidens direktører til enkelte "eliteskoler" og sendt arbeiderne til dårligere skoler.

Lenke til kommentar
Synes nasjonale prøver er noe tull. Hvertfall her jeg bor (Gran Canaria) der mange lider av dysleksi og andre forvirrende ting som ødelegger. Men det er jo en grei måte for og få gå fra skolen en halvtime før ;)

Det var dumt, men etter min mening er du ikke en del av det norske skoleverket. Gå og snakk med spanske myndigheter.

NEXT!

(PS - tror neppe dyslektikerkonsentrasjonen er høyere på Gran Canaria enn ellers).

Lenke til kommentar
Ditt syn på norsk politikk er irrelevant når du stikker av til Spania. Hører imidlertid dere har en god statsminister for tiden?

Stikker av til spania? Hørt om syk foreldre?Astma,leddgikt osv) Jeg er her ikke pga. jeg missliker norge, tvertimot. (vis det var meg du sikta til :) )

Lenke til kommentar
Pøh! Om de boikotter prøvene så løfter de en last fra skuldrene til læreren. nemlig det å rette og evaluere prøvene. Noe som gir eleven null og niks. Forsåvidt så boikotter man fordi resultatet blir offentligjort og dermed skaper A og B skoler, skaper en unaturlig konkuransesituasjon mellom skolene og legger til rette for kommersialisering av skolen. Resultatene sier lite da de ikke tar hensyn til elevsammensetning, forkunnskaper hos elevene etc. Ønsket til Clemet er selvsagt å få silt ut akademikere og fremtidens direktører til enkelte "eliteskoler" og sendt arbeiderne til dårligere skoler.

Det her tror du ikke på selv engang.. Kristin Clemet skal slettes ikke sile ut de som skal bli direktører etc, Kristin Clemet står for MANGFOLD!

Jeg går selv på en skole som av gratis-avisen Avis1 er fremstilt som en eliteskole. Likevel, her går det barn fra alle samfunnsklasser, akademikere og direktører og kanskje en og annen med en mor som er møbelsnekker. Eliteskole? Nei.

Vi snakker om å konkurranseutsette skolen, det er foreløpig ikke lov til å ta ut utbytte av en skole i Norge, og kommersialiseringen, det nye fine ordet du har lært Olsen, må du vente litt med..

Lenke til kommentar

Stemmer det ikke at karakterer fra eksamen fra før også har blitt publisert med jevne mellomrom?

Jeg mener jeg har lest snittet på skolene rundt om i området fra eksamen så lenge jeg kan huske...

Uansett; nasjonale prøver: det er ikke noe galt med dem, og det de snakker om at vi vil få skille mellom skolene er egentlig bare noe tull.

Hvis vi mot formodning skulle havne i en situasjon hvor noen skoler hadde vært "bedre" enn andre, så ville dette bare ført med seg positive ting: konkurranse er ordet.

Hvorfor i alle dager skal det være noe galt med konkurranse? :cry: - Det er jo hva vi lever av :dribble:

Jeg vil også tro at dette kan føre til at læreryrket kan heves opp et par hakk hvis dette kan skape konkurranse mellom lærere. F.eks hvis en skole vil ha gode resultater så må de jo for svingende leie inn lærde vikarer om det mangler noen lærere.

Ja, det ble kanskje litt rot over, men konkurranse er sunt!

Lenke til kommentar
Det her tror du ikke på selv engang.. Kristin Clemet skal slettes ikke sile ut de som skal bli direktører etc, Kristin Clemet står for MANGFOLD!

Jeg går selv på en skole som av gratis-avisen Avis1 er fremstilt som en eliteskole. Likevel, her går det barn fra alle samfunnsklasser, akademikere og direktører og kanskje en og annen med en mor som er møbelsnekker. Eliteskole? Nei.

Vi snakker om å konkurranseutsette skolen, det er foreløpig ikke lov til å ta ut utbytte av en skole i Norge, og kommersialiseringen, det nye fine ordet du har lært Olsen, må du vente litt med..

Joda, jeg tror på dette. Poenget er at de med gode karakterer går poå en skole og de med dårlige karakterer på en annen. Da får man skilt fremtidige arbeidere og fremtidige direktører.

Poenget er også å åpne for flere privatskoler, som i sin tur legger ned de offentlige skolene og stjeler penger fra de offentlige skolene. Dette skjer på videregående allerede i dag, og vil skje i ungdomsskolen rimlig snart. Det er allerede flere store skolekjeder som snuser på grunnskolen i Norge. Noen er allerede etablert. Disse etablerer seg ikke på gøy. De vet like godt som meg og deg at det innen kort tid vil bli mulig å ta utbytte fra skolene. Da gjelder det å posisjonere seg tidlig.

Mangfoldet du snakker om kan du stikke en viss plass da det kun gjelder for de med gode karakterer eventuelt ressurssterke foreldre.

Lenke til kommentar
- Respektløst av Clemet

Leder i Utdanningsforbundet, Helga Hjetland, reagerer sterkt på at statsråd Kristin Clemet vil offentliggjøre resultatene fra vårens nasjonale prøver. - Clemet behandler elever og lærere respektløst. Offentliggjøring vil gi null pedagogisk utbytte, tordner Hjetland.

I dag kunngjorde Utdannings- og forskningsminister Kristin Clemet at resultatene fra de første nasjonale prøvene i grunnskolen vil bli offentliggjort.

Nasjonale prøver publiseres og videreutvikles (Utdannings- og forskningsdepartementet)

- Dette er helt klart en politisk beslutning i strid med faglige råd, som igjen vil svekke Kristin Clemets troverdighet blant lærerne, mener Helga Hjetland.

Hun tror offentliggjøring vil redusere lærernes tillit til de nasjonale prøvene.

Det er to grunner til dette. For det første er resultatene usikre, noe som er klart påvist i rapporten "Nasjonale prøver på prøve" (Lie, Caspersen og Bjørnsson 2004). Trolig vil det ta flere år å utvikle prøver som er gyldige og pålitelige.

For det andre mangler lærerne veiledningsmateriell og skolering i hvordan prøvene og resultatene kan brukes til å forbedre undervisningen. Derfor vil verken elevene eller lærerne ha noe pedagogisk utbytte av forsøksprosjektet i år.

- Departementet har nedprioritert den pedagogiske bruken av prøvene i denne gjennomføringen, sier Hjetland.

Dessuten vil departementet endre vanskelighetsgraden på prøvene i lesing, engelsk og matematikk til neste år. Slike endringer vil gjøre det umulig å sammenligne resultatene fra 2004 til 2005, og må regnes som et klart argument mot offentliggjøring i år.

Departementet foreslår også andre betydelige endringer av gjennomføringen neste år.

Å offentliggjøre resultatene fra de nasjonale prøvene i år kan neppe oppfattes på annen måte enn at offentliggjøring i seg selv er viktigere enn å utvikle seriøse verktøy for kvalitetsforbedring, mener Utdanningsforbundet.

- Dette er uklokt og respektløst av Clemet. De nasjonale prøvene må ha troverdighet hos lærere og elever for å bli et godt pedagogisk verktøy i skolen, mener Hjetland.

Hun legger til at det på lang sikt er en fare for at offentliggjøring vil føre til ensidig fokusering på områdene som kan bidra til høy testskåre, og det kan virke demotiverende for lærere og elever på skoler med svakt utgangspunkt og dårlige rammebetingelser.

Dette er heller ikke den eneste måten for å gi myndigheter og offentlighet innsyn i skolenes resultater.

Utdanningsforbundet anbefaler i stedet å gjøre som i Finland, og bruke et utvalg av skoleresultater for de ulike nivåene.

Lenke til kommentar

Joda, jeg tror på dette. Poenget er at de med gode karakterer går poå en skole og de med dårlige karakterer på en annen. Da får man skilt fremtidige arbeidere og fremtidige direktører.

Poenget er også å åpne for flere privatskoler, som i sin tur legger ned de offentlige skolene og stjeler penger fra de offentlige skolene. Dette skjer på videregående allerede i dag, og vil skje i ungdomsskolen rimlig snart. Det er allerede flere store skolekjeder som snuser på grunnskolen i Norge. Noen er allerede etablert. Disse etablerer seg ikke på gøy. De vet like godt som meg og deg at det innen kort tid vil bli mulig å ta utbytte fra skolene. Da gjelder det å posisjonere seg tidlig.

Mangfoldet du snakker om kan du stikke en viss plass da det kun gjelder for de med gode karakterer eventuelt ressurssterke foreldre.

Vel, men om de med gode karakterer går på en skole, og de med dårlig på en annen, da treffer man kanskje sitt fremtidige nettverk, om ikke annet. Men både du og jeg vet at det ikke kommer til å bli et så enkelt skille. På yrkesfaglige rettninger kan du nå bygge på med allmenfag for å oppnå studiekompetanse..

Åpne for flere privatskoler ja, det er meningen. Jeg spør deg jeg, hvorfor er det en privat skole som er best i dette landet, både på eksamensresultatene fra i forfjor, og de nasjonale prøvene i fjor? Jo, fordi man setter læring i høysetet, det er et produkt de tilbyr. De vet hva som forventes av dem fra kundene.

Jeg håper ganske riktig det skal bli mulig å ta ut utbytte av private skoler, men jeg ser ikke at dette nødvendigvis skjer på en del år likevel.

Ja, den svenske skolekjeden forsøker å komme inn på markedet i norge. Det som er interresant, er at de snakker om å ta 700 kroner i måneden inkludert bøker. Ergo mindre enn den billigste private skolen i dag.. Hvordan de har tenkt å få det til, vet ikke jeg. Men 700 kroner er billig.. Hva betaler du i en barnehave? Jo, 3400..

Mangfold for alle jo!

Lenke til kommentar

Jeg vet at og du vet tydeligvis også, at det vil bli et skille mellom skolene som vil bli tydligere og tydligere. Særlig på Videregående. Der det er fritt skolevalg på ungdomsskolen vil det også oppstå et skille, men av en helt annen karakter.

Privatskoler gjør det bra fordi de 1. har mer penger å rutte med (i mange tilfeller), 2. Færre elever, 3- Mer motiverte elever som ikke aktivt går inn for å sabotere undervisningen. Det kan være mange årsaker til at privatskoler gjør det bra. En mulighet er også at de jukser.

Angående de lave beløpene på skolepenger så antar jeg kjeden henter ut litt hjemlig kapital for å posisjonere seg godt i markedet. Ellers så får jo skolene enormt med statsstøtte, penger som blir tatt rett fra den offentlige skolen. FYSJ!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...