Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Ditt syn på nasjonaleprøver


Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?  

260 stemmer

  1. 1. Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?

    • Ja
      138
    • Nei
      105
    • Nei, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      6
    • Ja, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      11


Anbefalte innlegg

Lade er såppas ettertraktet siden den gode belligenhet (ikke hele lade men div. steder) så prisene på husene stiger dvs. rikere folk kommer til lade. Og jeg kan trygt si at de fleste foreldre i min klasse og klassen som gikk ut tjente bra over gjennomsnitte.

Jeg gir F**** i hva foreldrene dine tjener :realmad::tease: Poenge er at du sikkert sliter like mye på skolen som ungdommer med foreldre som ikke driter penger. (Vet det finnes forskning som viser foreldre med høy utdanning ofte får barn som senere tar høy utdanning. Men sånn at det er sagt så trenger ikke høy utdanning bety mye penger :D )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lade er såppas ettertraktet siden den gode belligenhet (ikke hele lade men div. steder) så prisene på husene stiger dvs. rikere folk kommer til lade. Og jeg kan trygt si at de fleste foreldre i min klasse og klassen som gikk ut tjente bra over gjennomsnitte.

Jeg gir F**** i hva foreldrene dine tjener :realmad::tease: Poenge er at du sikkert sliter like mye på skolen som ungdommer med foreldre som ikke driter penger. (Vet det finnes forskning som viser foreldre med høy utdanning ofte får barn som senere tar høy utdanning. Men sånn at det er sagt så trenger ikke høy utdanning bety mye penger :D )

Ikke nødvendigvis... i dette landet er det ikke så mange som arver seg til rikdom. Derfor er det større antall som blir rike av å være smarte..... og.... gener går i arv vet du :D

Lenke til kommentar

:p Joda.. er ingen tvil om at gener går i arv, men det er ikke sikkert at avkommet etter to "glupinger" også blir glup :hm: Forskning har også vist at den eldste, altså den førstefødte ofte er den som klarer seg best på skolen... ;) Poenge er at foreldrene dine sin økonomiske situasjon ikke nødvendigvis trenger å bety at du blir glup. Av de få ungene av virkelig rike foreldre jeg kjenner, så kan jeg si at de fleste av dem er noen bortskjemte drittunger!! Ikke spesielt gluper heller ;)

 

EDIT: Leif gikk over tastaturet

Endret av acon
Lenke til kommentar
Men hadde noen giddet å fortelle meg hva dette handler om? Hvorfor vil folk boikotte prøvene? Jeg kan se at Elevorganisasjonen (som jo er anti-prøver, anti-karakterer, og anti-læring... uff da, med alle disse anti-ene høres jeg ut som dere-vet-hvem, men greit nok) har lyst til å boikotte dem, men hva for et grunnlag er det de sier det er på?

Elevaksjonen mener at dette er en unødvendig prøve, og det mener de om alle prøver

 

I tillegg mener Elevorganisasjonen at Clemet ikke har hørt på dem siden i fjor, da de også boikottet, og derfor vil da ha enda mer boikott i år.

 

Elevorganisasjonen er mot konkurranse blandt skolene, alle skolene bør være like dårlige om du spør dem..

 

Og det er i grunnen grunnlaget, at de ikke tør å ha prøvene sine offentliggjort, i tillegg til at de per def. ikke vil ha prøver...

Nå har du nok en ganske så vridd oppfattning av hva Elevorganisasjonen står for..

EO sier jo ganske så ettertrykkelig at de Ikke er imot nasjonale prøver, men imot nasjonale prøver slik de fremstår i dag.

 

Offentliggjøring er nok et veldig viktig hovedargument her. Du sier at konkurranse er så sunt, det er kanskje sunt sett i sammenheng med et produkt, en stol, et bord en tjeneste. Men skolen har da en langt større og viktigere oppgave enn å drille oss elever på å score bra på disse prøvene, det er så mange faktorer som spiller inn at dette er litt betenkelig - sett i sammenheng med offentliggjøring og fritt skolevalg (uten å ta den debatten her..).

 

Det som var nevnt tidligere i tråden at Elevorganisasjonen er anti-læring er litt interessant i grunn, siden det er landets Elevrådsledere (av de 350medlemsskolene til EO) som vedtar EO's politikk... Vi/de er kanskje ikke bevist på vår egen utdanning? Går vell for inn å sabotere mest mulig for oss og alle de stakkars elevene som kommer etter oss...?

Endret av troyel
Lenke til kommentar
Jeg er fryktelig usikker nå. Prøven er i morgen og jeg ligger på vippen mellom å ta eller boikotte.

Har vært der selv, men etter å ha lest meg til litt informasjon og lest innleggene til JoachimR, har jeg funnet ut at å boikote en slik prøve vil være stikk i strid med hva samfunnet og norske ungdommer fortjener. Vi fortjener en bedre skole og ved å boikotte regjeringensforsøk på å kartlegge skolene, for å igjen å kunne satse på en bedre utdanning, vil være å gjøre deg selv og dine klassekamerater en "bjørnetjeneste".

 

Ikke boikott de nasjonale prøvene. Skap heller en bedre skole ved å fortelle staten hva DU og DINE KAMERATER strever med og hva dere er flinke til. Fortell dem i Oslo hvilke områder vi trenger å satse på.

 

 

 

:thumbup::w00t: Til slutt en liten hyllest til JoachimR, en som vet hva han snakker om!! :thumbs::w00t:

Er det ikke det vi vet da? Internasjonale undersøkelser har vist at norske elever ligger langt under hvor de burde være, og da spesielt i realfagene. Blir det ikke derfor litt å møte seg selv i døren når vi bekrefter noe vi allerede vet fra før? Burde vi ikke i stedet bruke disse 10 timene (langt flere for lærerne som skal rette prøvene) til å gå gjennom et kapittel i f.eks. matte eller naturfag?

 

Ja, jeg er enig i mye av det dere skriver. I tillegg er det et faktum at mange elever i dag vil boikotte for å kunne sove i to timer. Og det forteller jo litt. Det er likevel store forskjeller på dagens elever. Noen tar skolen seriøst og jobber hardt, mens andre ikke gidder. Slik vil det nok fortsette å være. Jeg føler at mye av problemet ligger i dårlig oppdragelse hjemmefra i tillegg til at mange tenker at de bare skal "coole" han på yrkesskolen og derfor ikke trenger å jobbe på ungdomsskolen. Blitt kanskje litt for enkelt å komme inn på vgs. i Norge nå, uten at vi trenger å ta den debatten her.

 

Ble litt rotete dette her, beklager det.

 

Edit: Mente selvfølgelig vgs.

Endret av FM
Lenke til kommentar
Elevorganisasjonen oppfordrer til boikott fordi resultatet av prøvene blir offentilgjort. Det mener at det vil skape A-skoler og B-skoler.

 

Heller a og b-skoler, enn hauger av C-skoler..

Dette er et av de sjeldne (og noe vondtsmakende) øyeblikkene da jeg er enig med JoachimR.

 

Det fins imidlertid ett stort problem med a-skoler vs c-skoler - det vil bli svært vanskelig for en skole å bli kvitt dårlig-stempelet, ettersom det er klart at de best kvalifiserte lærerne vil velge de skolene som allerede ligger best an. Dette må det imidlertid finnes en løsning på.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Offentliggjøring er nok et veldig viktig hovedargument her. Du sier at konkurranse er så sunt, det er kanskje sunt sett i sammenheng med et produkt, en stol, et bord en tjeneste. Men skolen har da en langt større og viktigere oppgave enn å drille oss elever på å score bra på disse prøvene, det er så mange faktorer som spiller inn at dette er litt betenkelig - sett i sammenheng med offentliggjøring og fritt skolevalg (uten å ta den debatten her..).

Jeg er ikke for slike prøver for å skjerpe konkurransen. Jeg er for slike prøver for å se hvilke skoler som gjør det bra, og hvilke som gjør det dårlig, for så å se på hva som skiller disse skolene slik at alle kan bli bedre.

Hvis drilling til prøvene foregår, er det tydelig at prøvene ikke har vært holdt hemmelig nok.

 

Det som var nevnt tidligere i tråden at Elevorganisasjonen er anti-læring er litt interessant i grunn, siden det er landets Elevrådsledere (av de 350medlemsskolene til EO) som vedtar EO's politikk... Vi/de er kanskje ikke bevist på vår egen utdanning? Går vell for inn å sabotere mest mulig for oss og alle de stakkars elevene som kommer etter oss...?
All erfaring, med få unntak, jeg har med elevrådene og EO er at de vil gjøre skolehverdagen slappere og mer underholdende. Selvfølgelig er det lett å falle for dette når man selv er midt i en hard dag, men når man i ettertid ser tilbake på hele systemet, blir det klinkende klart at en skolehverdag i EO-stil er å kjøre skolesystemet ett hakk nærmere stupet.
Lenke til kommentar
Jeg har sett fjoråretsoppgaver som du nevner ja.. Buss og tog-tabeller er da relativt like?

Men hva har buss- og togtabeller med norsk lesing å gjøre? Det er jo ikke noe vi lærer på skolen. Er det ikke meningen med prøvene å teste ut hva vi lærer på skolen, det var det jeg trodde men jeg kan selvfølgelig ta feil eller misforstå noe.

Lenke til kommentar
Jeg har sett fjoråretsoppgaver som du nevner ja.. Buss og tog-tabeller er da relativt like?

Men hva har buss- og togtabeller med norsk lesing å gjøre? Det er jo ikke noe vi lærer på skolen. Er det ikke meningen med prøvene å teste ut hva vi lærer på skolen, det var det jeg trodde men jeg kan selvfølgelig ta feil eller misforstå noe.

Undervisningsdirektoratet kaller det basiskunskaper, tror jeg. Vi så på fjorårets prøve og den inneholdt oppgaver om bl.a. planeten Mars som vi aldri har lært om i 10. klasse. Litt merkelig kanskje :hmm:

Lenke til kommentar
Til dere som tyter ustanselig om at elever som boikotter bare vil ha fri: EO oppfordrer til å møte opp og levere blankt. Elever som ikke møter opp følger ikke EOs oppfordring.

vi boikottet, holdt til inne på klasserommet i 90 minutter og leverte inn blankt med elev nr.

 

er ikke intressert i at folk som absolutt ikke trenger å vite hvordan karakternivå vi har skal vite det.

Lenke til kommentar

OBS, dette ble langt, håper likevel dere tar dere tid til å lese gjennom..

Jeg har sett fjoråretsoppgaver som du nevner ja.. Buss og tog-tabeller er da relativt like?

Men hva har buss- og togtabeller med norsk lesing å gjøre? Det er jo ikke noe vi lærer på skolen. Er det ikke meningen med prøvene å teste ut hva vi lærer på skolen, det var det jeg trodde men jeg kan selvfølgelig ta feil eller misforstå noe.

Jeg har i dag gjort oppgavene fra i fjor, som en slags forbredelse. Disse ligger ute på internett til alles informasjon og nedlastning.

 

Vel, jeg synes det var gørr kjedelig oppgaver. Men uansett, det er leseforståelse, det er ikke til å komme bort fra. Og leseforståelse faller inn under norskfaget.

 

vi boikottet dagens engelsk prøve

I klassen min, boikottet ingen. :)

 

Er ikke halve poenget at folk IKKE skal pugge til denne nasjonale prøven, men at den skal være en slags real-world benchmark for hvordan skolene FAKTISK er?

Jo, dessuten er det jo ikke noe pugge i forkant av en stil eller en prøve i leseforståelse.

 

rund ved disse tider har folk eksamen, noe som er mye viktigere å få tid til å pugge til enn ei nasjonal prøve!!!!!

Eksamen i januar? :hmm:

 

Jeg er ikke for slike prøver for å skjerpe konkurransen. Jeg er for slike prøver for å se hvilke skoler som gjør det bra, og hvilke som gjør det dårlig, for så å se på hva som skiller disse skolene slik at alle kan bli bedre.

Uansett, er det viktig å synligjøre hvilke skoler som trenger hjelp/ekstra ressurser.

 

Hvis drilling til prøvene foregår, er det tydelig at prøvene ikke har vært holdt hemmelig nok

Hvordan kan noen drilles til å skrive stiler, og i forkant av leseforståelse?

 

All erfaring, med få unntak, jeg har med elevrådene og EO er at de vil gjøre skolehverdagen slappere og mer underholdende.

Det er nok ikke sjeldent at det er det "EO" står for.

 

Det fins imidlertid ett stort problem med a-skoler vs c-skoler - det vil bli svært vanskelig for en skole å bli kvitt dårlig-stempelet, ettersom det er klart at de best kvalifiserte lærerne vil velge de skolene som allerede ligger best an. Dette må det imidlertid finnes en løsning på.

La oss se litt nærmere på dette. Hellerud skole på Tveita i Oslo har blitt stemplet som ghettoskole. Nå forsøker de å tiltrekke seg elever ved å opprette en almenfaglig linje som skal gå gjennom tre års pensum, på to år. Vi vet enda ikke om de lykkes, men slike tiltak hjelper.

 

Ullern vidregående hadde lignende problemer med dårlig søkermasse etc, og opprettet deretter en "media og kommunikasjons"-linje. Nå er Ullern en populær skole over hele byen, med høyere krav igjen.

Moral: Det er mulig!

 

Dette er et av de sjeldne (og noe vondtsmakende) øyeblikkene da jeg er enig med JoachimR.

Takk!

 

Er det ikke det vi vet da? Internasjonale undersøkelser har vist at norske elever ligger langt under hvor de burde være, og da spesielt i realfagene. Blir det ikke derfor litt å møte seg selv i døren når vi bekrefter noe vi allerede vet fra før? Burde vi ikke i stedet bruke disse 10 timene (langt flere for lærerne som skal rette prøvene) til å gå gjennom et kapittel i f.eks. matte eller naturfag?

Disse timene går med for å kartlegge skoleverket. Internasjonale undersøkelser har ganske riktig visst at norske elever ligger under gjennomsnittet, men ikke hvor i landet de holder til. Her skal vi kartlegge ALLE elevene i landet, og får dermed ikke så store problemer som en statistikk ellers medfører. Vi skal ikke bekrefte at vi er dårlige, vi skal vise hvor vi liger, og hva vi trenger mer hjelp med i fremtiden. Det går nok kanskje ti timer med av din undervisningstid til dette. Derfor er det nå åpent og godtatt at alle prøvene kan telle, som en vanlig prøve. Eksempelvis ville vi hatt en annen to timers engelskprøve, om vi ikke hadde hatt nasjonalprøven i dag.

 

I tillegg er det et faktum at mange elever i dag vil boikotte for å kunne sove i to timer. Og det forteller jo litt. Det er likevel store forskjeller på dagens elever. Noen tar skolen seriøst og jobber hardt, mens andre ikke gidder. Slik vil det nok fortsette å være.
Dety vil nok fortsette å være slik, men skal de fem prosentene som kanskje skulker/boikotter, ødelegge for at resten av klassen kan vise sin innsats? Det er ikke akkurat fristende og sitte inne to timer og skrive stiler, mens resten sitter på cafe..

 

Jeg føler at mye av problemet ligger i dårlig oppdragelse hjemmefra i tillegg til at mange tenker at de bare skal "coole" han på yrkesskolen og derfor ikke trenger å jobbe på ungdomsskolen
Nå er det vel ikke akkurat veldig status å gå yrkesskole, jeg vet ikke om en eneste en som vurderer det, men jeg vet om en som burde vurdere det. Allmenfag er ikke nødvendig for alle, noen kan ha meget bedre av en yrkesfaglig linje. Men selv da er det viktig at de har fått med seg det de skal av den basiskunnskapen det undervises i på ungdomsskolen.

 

Det som var nevnt tidligere i tråden at Elevorganisasjonen er anti-læring er litt interessant i grunn, siden det er landets Elevrådsledere (av de 350medlemsskolene til EO) som vedtar EO's politikk...

Har du noengang trodd at en som går inn for mer lekser eller lignende, blir valgt til formann i elevrådet? :p

 

EO sier jo ganske så ettertrykkelig at de Ikke er imot nasjonale prøver, men imot nasjonale prøver slik de fremstår i dag.

Nasjonale prøver uten vurdering, det hadde vært noe det! Eller frivillige nasjonale prøver, for de som vil, fri til resten? Pynt det med fine ord, jeg vet skjønner hvor du vil hen..

 

her. Du sier at konkurranse er så sunt, det er kanskje sunt sett i sammenheng med et produkt, en stol, et bord en tjeneste. Men skolen har da en langt større og viktigere oppgave enn å drille oss elever på å score bra på disse prøvene, det er så mange faktorer som spiller inn at dette er litt betenkelig - sett i sammenheng med offentliggjøring og fritt skolevalg
Først av alt, skolen er en tjeneste. Og ganske riktig, den er meget viktig. Jeg skjønner ikke maset om drillingen, jeg skjønner rett og slett ikke hva det er du kan drilles i!

Angående valg av skole, viser undersøkelser at de fleste velger på bakgrunn av hvor de bor, og hvor vennene deres går, at skolens karaktermessige gjennomsnitt kommer i andre rekke. Hvorvidt det stemmer, vet ikke jeg, men jeg merker at den stemmer godt på mange. Konkurranse vil gjøre at vi kan få gode skoler for de som vil ut i næringslivet, gode skoler for de som vil drive med kommunikasjon og media, og gode skoler for de som er mest opptatt av generell studiekomeptanse. Offentliggjøringen av resultatene gjør at man vet hvor man kan finne sine likemenn, at man vet hvordan skolens lærerkrefter ser på de ulike fagene og vikigheten av dem.

 

 

Til dere som tyter ustanselig om at elever som boikotter bare vil ha fri: EO oppfordrer til å møte opp og levere blankt. Elever som ikke møter opp følger ikke EOs oppfordring.

Ja, for du får ikke fri av å møte opp, skrive skolenummer og elevnummer, og så gå igjen..

 

Joda.. er ingen tvil om at gener går i arv, men det er ikke sikkert at avkommet etter to "glupinger" også blir glup  Forskning har også vist at den eldste, altså den førstefødte ofte er den som klarer seg best på skolen...  Poenge er at foreldrene dine sin økonomiske situasjon ikke nødvendigvis trenger å bety at du blir glup. Av de få ungene av virkelig rike foreldre jeg kjenner, så kan jeg si at de fleste av dem er noen bortskjemte drittunger!! Ikke spesielt gluper heller

Arv og miljø har innvirkning på dine prestasjoner, men det ser ikke ut som om miljøet på Lade gir veldig gode fagmessige kunnskaper.

 

Til slutt en liten hyllest til JoachimR, en som vet hva han snakker om!!

Takk!

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

Personlig ser jeg ikke helt poenget med å boikotte nasjonale prøver. Hva tjener man på det?

 

Jeg meldte meg forresten ut av elevorganisasjonen i dag, vil bare oppfordre alle andre til å gjøre det samme. Bre send en mail til:

[email protected]

Det å melde meg ut var det eneste riktige for meg, da elevorganisasjonens fremste kampsaker blandt annet er boikott av prøver og rett til å spise i timene.

Endret av pæren
Lenke til kommentar
Prøver hvor hvem som helst kan se hva man er flink/ikke flink til strider i mot privatliv og personvern.

 

Det er alt jeg har å si, og kommer til å noensinne si om den saken.

 

*ute av tråden igjen, for godt*

Derfor anonymiseres jo svarene, og går du på en skole med tre elever blir det ikke offentliggjort heller..

 

Ingen kan se hvor flink du er, men de kan se hele ditt klassestrinns "flinkhet".

 

Dette strider ikke mot personvernet. :)

Lenke til kommentar
Prøver hvor hvem som helst kan se hva man er flink/ikke flink til strider i mot privatliv og personvern.

 

Det er alt jeg har å si, og kommer til å noensinne si om den saken.

 

*ute av tråden igjen, for godt*

Derfor anonymiseres jo svarene, og går du på en skole med tre elever blir det ikke offentliggjort heller..

 

Ingen kan se hvor flink du er, men de kan se hele ditt klassestrinns "flinkhet".

 

Dette strider ikke mot personvernet. :)

Da ser jeg ingenting galt i det, så lenge det ikke går utover studentenes tid/arbeid på skolen, forstyrrer pensum eller lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...