Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ditt syn på nasjonaleprøver


Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?  

260 stemmer

  1. 1. Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?

    • Ja
      138
    • Nei
      105
    • Nei, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      6
    • Ja, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      11


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-23990

Prover trengs for a kartlegge om norske elever laerer det de skal pa skolen. Det er det ingen som kan vare uenig med.

 

Handteringen av dette, derimot, ser det ut til at det er uenighet om.

 

Jeg vet ikke hva poenget med offentliggjoring av resultatene skal vaere, a presse skoler til a gjore det bedre fordi alle kan se hvordan de gjor det? Dette hadde ikke vaert nodvendig om det var solid oppfolging fra staten om resultatene.

 

De norske elevene burde iallfall vaere glad for at disse provene ikke gjelder for noen ting. I Washington innforte de det slik at man tok slike prover i 10. klasse, og at man ma besta denne for man kan fa vitnemal. Men dette vil ikke bli gjeldende for 2007 tror jeg. Dette vet jeg ikke om jeg er enig med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan noen fortelle meg hva som er så galt med standpunkt karakterene?

Disse karaketerene er de karakterene elever opparbeider seg igjennom en hel termin, og de vil ha samme utgangspunkt på alle skoler.

 

Hvis en skole skal vurderes etter hvor godt elevene gjør det på èn prøve så vil det jo skje at et par boikotter, noen har en "dårlig dag", det mest oppsiktsvekkende er jo at ikke alle skoler har vært igjennom de samme tema'ene når disse prøvene kommer.

Opplevde det selv ifjord, kom temaer vi ikke hadde vært borti, hvordan pokker kan det være med på å vurdere en skole?

 

Hvorfor skal man sløse bort så mange skoledager på ekstraprøver for at staten skal se hvor flinke vi er, og VG skal kunne skrive hvor dumme norske elever er?

Så dumme som vi er så trenger vi jo ikke akkurat å sløse bort disse skoledagene, eller hva?

Moralen min er; gå for standpunkt/eksamens karakteren hvis man vil sammenligne skoler. Det er mer fair og stjeler ikke av tiden.

Lenke til kommentar

@_Julenissen_: Problemet er jo selvsagt at man ikke engang forsøker å kartlegge nivået noe særlig utover det at man offentligjør gjennomsnittet på hver skole. Ikke noe oppfølgning på skolen, ikke noe vitenskaplig kartlegging av hvor skoen trykker, ingen analyser. Man offentligjør resultatet og ferdig med det. Et hvert tenkende menneske skjønner at det ligger noe bak.

 

Angående EO's argumenter, så har du tydeligvis ikke lest de. De stedene der EO tar initiativ til boikott holdes det informasjonsmøter, noen steder debatter osv. De fleste elevene tar et bevisst valg. Men alle som synes nasjonale prøver er kjempegreier skriker selvfølgelig ut om at elevene bare ser sitt snitt til å slippe en prøve. FrPerne tyter om at boikotten har sitt utspring i et radikalt ungdomsmiljø i Bergen og at elevene blir lurt av disse fæle kommunistene. Tyder vel igrunn ikke på noe annet enn mangel på argumenter.

Lenke til kommentar
Ikke noe oppfølgning på skolen, ikke noe vitenskaplig kartlegging av hvor skoen trykker, ingen analyser. Man offentligjør resultatet og ferdig med det.

 

Hver eneste elev vil få utarbeidet en profil. Det kaller jeg å analysere og kartlegge. Det er ikke bare offentliggjøring av resultatene, resultatene vil bli brukt, som sagt blandt annet til en profil på hver elev.

Lenke til kommentar
Ikke noe oppfølgning på skolen, ikke noe vitenskaplig kartlegging av hvor skoen trykker, ingen analyser. Man offentligjør resultatet og ferdig med det.

 

Hver eneste elev vil få utarbeidet en profil. Det kaller jeg å analysere og kartlegge. Det er ikke bare offentliggjøring av resultatene, resultatene vil bli brukt, som sagt blandt annet til en profil på hver elev.

Det må være utelukkende på din skole, for det har jeg aldri hørt noe om. Dessuten, en elevprofil hjelper lite om det ikke er tilrettelagt for å hjelpe eleven. En elevprofil forbedrer ikke skolen i Norge på noen som helst måte. Dessuten, skolene har da vitterlig ei mappe på hver elev selv om det ikke kalles en profil.

Endret av olsen
Lenke til kommentar
Ikke noe oppfølgning på skolen, ikke noe vitenskaplig kartlegging av hvor skoen trykker, ingen analyser. Man offentligjør resultatet og ferdig med det.

 

Hver eneste elev vil få utarbeidet en profil. Det kaller jeg å analysere og kartlegge. Det er ikke bare offentliggjøring av resultatene, resultatene vil bli brukt, som sagt blandt annet til en profil på hver elev.

Det må være utelukkende på din skole, for det har jeg aldri hørt noe om. Dessuten, en elevprofil hjelper lite om det ikke er tilrettelagt for å hjelpe eleven. En elevprofil forbedrer ikke skolen i Norge på noen som helst måte. Dessuten, skolene har da vitterlig ei mappe på hver elev selv om det ikke kalles en profil.

Olsen, nå har jeg funnet en brosjyre til deg. les og lær på http://www.utdanningsdirektoratet.no/dav/136BF85241.pdf

 

Her står det blandt annet at:

  • Resultatet kan bidra til å sette standpunktkarakteren, men selvsagt ikke være det eneste vurderingsgrunnlaget.
  • At alle elvene skal få en profil som viser oppnådde delmål og hovedmål.
  • At prøvene, i motsetning til eksamen og standpunktkarakterer, er en underveisvurdering, og ikke en sluttvurdering.

Som Kristin Clemet har gått ut og sagt; ved å boikotte prøven, boikotter du din egen utdannelse.

Lenke til kommentar
Ikke noe oppfølgning på skolen, ikke noe vitenskaplig kartlegging av hvor skoen trykker, ingen analyser. Man offentligjør resultatet og ferdig med det.

 

Hver eneste elev vil få utarbeidet en profil. Det kaller jeg å analysere og kartlegge. Det er ikke bare offentliggjøring av resultatene, resultatene vil bli brukt, som sagt blandt annet til en profil på hver elev.

Det må være utelukkende på din skole, for det har jeg aldri hørt noe om. Dessuten, en elevprofil hjelper lite om det ikke er tilrettelagt for å hjelpe eleven. En elevprofil forbedrer ikke skolen i Norge på noen som helst måte. Dessuten, skolene har da vitterlig ei mappe på hver elev selv om det ikke kalles en profil.

Olsen, nå har jeg funnet en brosjyre til deg. les og lær på http://www.utdanningsdirektoratet.no/dav/136BF85241.pdf

 

Her står det blandt annet at:

  • Resultatet kan bidra til å sette standpunktkarakteren, men selvsagt ikke være det eneste vurderingsgrunnlaget.
  • At alle elvene skal få en profil som viser oppnådde delmål og hovedmål.
  • At prøvene, i motsetning til eksamen og standpunktkarakterer, er en underveisvurdering, og ikke en sluttvurdering.

Som Kristin Clemet har gått ut og sagt; ved å boikotte prøven, boikotter du din egen utdannelse.

I engelsk så får vi ikke tid til å ha noe muntlig eller skriftlig. Så det er umulig å forbedre seg muntlig, og dette kommer til å telle VELDIG mye for den skriftlige karakteren. Nevnte jeg ingen tentamen?

Lenke til kommentar
Ikke noe oppfølgning på skolen, ikke noe vitenskaplig kartlegging av hvor skoen trykker, ingen analyser. Man offentligjør resultatet og ferdig med det.

 

Hver eneste elev vil få utarbeidet en profil. Det kaller jeg å analysere og kartlegge. Det er ikke bare offentliggjøring av resultatene, resultatene vil bli brukt, som sagt blandt annet til en profil på hver elev.

Det må være utelukkende på din skole, for det har jeg aldri hørt noe om. Dessuten, en elevprofil hjelper lite om det ikke er tilrettelagt for å hjelpe eleven. En elevprofil forbedrer ikke skolen i Norge på noen som helst måte. Dessuten, skolene har da vitterlig ei mappe på hver elev selv om det ikke kalles en profil.

Olsen, nå har jeg funnet en brosjyre til deg. les og lær på http://www.utdanningsdirektoratet.no/dav/136BF85241.pdf

 

Her står det blandt annet at:


  •  
  • Resultatet kan bidra til å sette standpunktkarakteren, men selvsagt ikke være det eneste vurderingsgrunnlaget.
     
  • At alle elvene skal få en profil som viser oppnådde delmål og hovedmål.
     
  • At prøvene, i motsetning til eksamen og standpunktkarakterer, er en underveisvurdering, og ikke en sluttvurdering.
     

Som Kristin Clemet har gått ut og sagt; ved å boikotte prøven, boikotter du din egen utdannelse.

I engelsk så får vi ikke tid til å ha noe muntlig eller skriftlig. Så det er umulig å forbedre seg muntlig, og dette kommer til å telle VELDIG mye for den skriftlige karakteren. Nevnte jeg ingen tentamen?

Det bør du ta opp med skolen din. I følge utdanningslovverket, har du krav på en rettferdig vurdering når standpunktkarater settes, og dersom ingen prøver legges til grunn vil rettferdigheten av standpunktkarakter kunne trekkes i tvil.

Lenke til kommentar
Men da er det vel kanskje en fordel å vite hvilke områder vi burde forbedre? Er ikke noen vits i å skaffe f.eks flere norsklærere og ressurser innen det faget om det er matte som er det svake punktet til mange elever i en klasse?

Tror ikke du oppfattet mine to punkt rett i denne problemstillingen:

1. Testene tar for lang tid før de blir offentliggjort.

2. Man vet allerede at man sliter i fks. matte. Man trenger ikke å bruke opp mer penger for å få det bekreftet.

Lenke til kommentar
Men da er det vel kanskje en fordel å vite hvilke områder vi burde forbedre? Er ikke noen vits i å skaffe f.eks flere norsklærere og ressurser innen det faget om det er matte som er det svake punktet til mange elever i en klasse?

Tror ikke du oppfattet mine to punkt rett i denne problemstillingen:

1. Testene tar for lang tid før de blir offentliggjort.

2. Man vet allerede at man sliter i fks. matte. Man trenger ikke å bruke opp mer penger for å få det bekreftet.

Du vil jo selv få tilbakemelding med profil noen uker etter selve testen. At resultatene først offentliggjøres året etter har vel ingenting å si?!

 

Selv om man vet man sliter litt i matte, vil en profil som kan fortelle hvilke ting du sliter med, hjelpe deg.

Lenke til kommentar

På skolen vår er det 58 elever i 10. klasse. Det er rimelig å anta at ihvertfall 5-6 stykker vil boikotte prøven (jeg er en av dem ja), og det tilsvarer ca. 10% av elevene. Hvis jeg forstod det jeg leste rett, så vil ikke skolen bli vurdert om mer enn 5% av elevene er fraværende/ikke gjennomfører prøven?

Altså vil sannsynligvis ikke min skole bli vurdert. (Vi ble forresten ikke vurdert i fjor heller :D).

Jeg går på Bøler skole i Oslo, om noen skulle ha lyst til å sjekke.

Lenke til kommentar
På skolen vår er det 58 elever i 10. klasse. Det er rimelig å anta at ihvertfall 5-6 stykker vil boikotte prøven (jeg er en av dem ja), og det tilsvarer ca. 10% av elevene. Hvis jeg forstod det jeg leste rett, så vil ikke skolen bli vurdert om mer enn 5% av elevene er fraværende/ikke gjennomfører prøven?

Altså vil sannsynligvis ikke min skole bli vurdert. (Vi ble forresten ikke vurdert i fjor heller :D).

Jeg går på Bøler skole i Oslo, om noen skulle ha lyst til å sjekke.

Bøler ja..

 

Skolen vil bli vurdert, men resultatet blir ikke offentliggjort.

Lenke til kommentar
Ikke noe oppfølgning på skolen, ikke noe vitenskaplig kartlegging av hvor skoen trykker, ingen analyser. Man offentligjør resultatet og ferdig med det.

 

Hver eneste elev vil få utarbeidet en profil. Det kaller jeg å analysere og kartlegge. Det er ikke bare offentliggjøring av resultatene, resultatene vil bli brukt, som sagt blandt annet til en profil på hver elev.

Det må være utelukkende på din skole, for det har jeg aldri hørt noe om. Dessuten, en elevprofil hjelper lite om det ikke er tilrettelagt for å hjelpe eleven. En elevprofil forbedrer ikke skolen i Norge på noen som helst måte. Dessuten, skolene har da vitterlig ei mappe på hver elev selv om det ikke kalles en profil.

Olsen, nå har jeg funnet en brosjyre til deg. les og lær på http://www.utdanningsdirektoratet.no/dav/136BF85241.pdf

 

Her står det blandt annet at:


  •  
     
  • Resultatet kan bidra til å sette standpunktkarakteren, men selvsagt ikke være det eneste vurderingsgrunnlaget.
     
     
  • At alle elvene skal få en profil som viser oppnådde delmål og hovedmål.
     
     
  • At prøvene, i motsetning til eksamen og standpunktkarakterer, er en underveisvurdering, og ikke en sluttvurdering.
     
     

Som Kristin Clemet har gått ut og sagt; ved å boikotte prøven, boikotter du din egen utdannelse.

I engelsk så får vi ikke tid til å ha noe muntlig eller skriftlig. Så det er umulig å forbedre seg muntlig, og dette kommer til å telle VELDIG mye for den skriftlige karakteren. Nevnte jeg ingen tentamen?

Det bør du ta opp med skolen din. I følge utdanningslovverket, har du krav på en rettferdig vurdering når standpunktkarater settes, og dersom ingen prøver legges til grunn vil rettferdigheten av standpunktkarakter kunne trekkes i tvil.

Vanskelig å si no når resten av 10. klasse vil ha alle prøvene unnavgjort så tidlig så mulig(helst ingen prøver). Sikkert en av grunnene til at dette har skjedd. Følte heller ikke awt jeg gjorde det så bra første halvdel av 10. Derfor jeg vil forbedre, men dette blir den første og sansynligvis den eneste engelsk-stilen. Og den skal vi skrive på 3timer.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg har misforstått, men etter det jeg har skjønt så er det sånn. 10-klasse er uansett ikke så viktig for senere i livet. Kommer inn på hva almenn uansett som er det faget jeg skal velge. 4,7 er ikke så veldig ille, men ikke spesielt bra heller. De eneste faga jeg fikk 4ere i var norsk, tysk og engelsk og jeg hadde tenkt å forbedre de. Skal stå på i vidregående da.

Lenke til kommentar
Olsen, nå har jeg funnet en brosjyre til deg. les og lær på http://www.utdanningsdirektoratet.no/dav/136BF85241.pdf

Fancy :)

 

Her står det blandt annet at:


  •  
  • Resultatet kan bidra til å sette standpunktkarakteren, men selvsagt ikke være det eneste vurderingsgrunnlaget.
     
  • At alle elvene skal få en profil som viser oppnådde delmål og hovedmål.
     
  • At prøvene, i motsetning til eksamen og standpunktkarakterer, er en underveisvurdering, og ikke en sluttvurdering.
     

 

Angående denne profilen så er det latterlig. Vanlige prøver sier stort sett det samme, mange vanlige prøver, erfaringer og samtaler med lærer sier tusen ganger mer enn ei lita prøve. Det er heller ikke satt av noen ressurser til å forbedre undervisningen for de som sliter. Det pedagogiske utbyttet av standardiserte prøver er minimalt.

 

Som Kristin Clemet har gått ut og sagt; ved å boikotte prøven, boikotter du din egen utdannelse

Ja, Clemet driter i hva elevene synes. Clemet vil helst ha uengasjerte elever som tar til takke med den skolen de har enten de er uenig eller ikke. At hun umyndigjør og latterligjør engasjerte elever som velger å boikotte nasjonale prøver er direkte frekt.

Lenke til kommentar
Olsen, nå har jeg funnet en brosjyre til deg. les og lær på http://www.utdanningsdirektoratet.no/dav/136BF85241.pdf

Fancy :)

 

Her står det blandt annet at:


  •  
     
  • Resultatet kan bidra til å sette standpunktkarakteren, men selvsagt ikke være det eneste vurderingsgrunnlaget.
     
     
  • At alle elvene skal få en profil som viser oppnådde delmål og hovedmål.
     
     
  • At prøvene, i motsetning til eksamen og standpunktkarakterer, er en underveisvurdering, og ikke en sluttvurdering.
     
     

 

Angående denne profilen så er det latterlig. Vanlige prøver sier stort sett det samme, mange vanlige prøver, erfaringer og samtaler med lærer sier tusen ganger mer enn ei lita prøve. Det er heller ikke satt av noen ressurser til å forbedre undervisningen for de som sliter. Det pedagogiske utbyttet av standardiserte prøver er minimalt.

 

Som Kristin Clemet har gått ut og sagt; ved å boikotte prøven, boikotter du din egen utdannelse

Ja, Clemet driter i hva elevene synes. Clemet vil helst ha uengasjerte elever som tar til takke med den skolen de har enten de er uenig eller ikke. At hun umyndigjør og latterligjør engasjerte elever som velger å boikotte nasjonale prøver er direkte frekt.

DU min gode venn, du synes profilen er noe tøv. Idag har jeg fått se en eksempel-profil. Profilen utdyper hvorfor karakteren er satt, basert på forskjellige vurderingspunkter. Her ser du altså helt tydelig hva du kan forbedre deg i, og hva du allerede er god i.

 

Her står det blandt annet at:

WOW! Skriver du blandt med D! Det hadde jeg jammen ikke trodd om deg!!

 

Man vil jo nettopp nå finne ut hvor mye ressurser som trengs, og hvor de trengs. Du kan ikke da dele ut ressurser på forhånd! :)

 

Det pedagogiske utbyttet av standardiserte prøver er minimalt.

Man ser raskt om skolen din følger pensum som den skal, eller ligger efter.

 

At hun umyndigjør og latterligjør engasjerte elever som velger å boikotte nasjonale prøver er direkte frekt.

Vi har jo eksempelvis en gutt fra denne tråden som står frem med at han vil boikotte. Se på ham. Ser han ut som om han er veldig engasjert? Nei.. Ser det ut som om han har lyst på en fridag? Ja.

 

Clemet er for frihet og lokale tilpassninger for skolen, slik at alle ikke presses inn i A4-skolen. Er denne friheten og valgmulighetene hun gir oss, er det å umyndiggjøre?

Lenke til kommentar
DU min gode venn, du synes profilen er noe tøv. Idag har jeg fått se en eksempel-profil. Profilen utdyper hvorfor karakteren er satt, basert på forskjellige vurderingspunkter. Her ser du altså helt tydelig hva du kan forbedre deg i, og hva du allerede er god i.

Jeg synes det er noe tøv å lage en profil ut i fra en standardisert prøve ja. Det er riktignok ikke det jeg hovedsaklig kritiserer. Det jeg kritiserer mest er offentligjøring av resultatet.

 

Her står det blandt annet at:

WOW! Skriver du blandt med D! Det hadde jeg jammen ikke trodd om deg!!

 

Man vil jo nettopp nå finne ut hvor mye ressurser som trengs, og hvor de trengs. Du kan ikke da dele ut ressurser på forhånd! :)

Man kan ikke dele ut ressurser fra ingenting.

 

Det pedagogiske utbyttet av standardiserte prøver er minimalt.

Man ser raskt om skolen din følger pensum som den skal, eller ligger efter.

Prøvene er ikke i tråd med pensum engang.

 

At hun umyndigjør og latterligjør engasjerte elever som velger å boikotte nasjonale prøver er direkte frekt.

Vi har jo eksempelvis en gutt fra denne tråden som står frem med at han vil boikotte. Se på ham. Ser han ut som om han er veldig engasjert? Nei.. Ser det ut som om han har lyst på en fridag? Ja.

Jeg driter i om du mener enkelte bare vil ha en fridag. Faktum er at de fleste som boikotter har tatt et bevisst valg. De er engasjert. Men det er ikke noe for Clemet. Clemet vil ha elever som godtar alt.

 

Clemet er for frihet og lokale tilpassninger for skolen, slik at alle ikke presses inn i A4-skolen. Er denne friheten og valgmulighetene hun gir oss, er det å umyndiggjøre?

Hvilken firhet?

 

Clemet har ikke gitt et eneste øre til elevene. Og de elevene som prøver å gjøre seg hørt umyndigjør hun.

Lenke til kommentar
Clemet har ikke gitt et eneste øre til elevene
Clemet vil at pengene skal følge elevene. Dette medfører en enorm frihet/fridom.

 

Man kan ikke dele ut ressurser fra ingenting.

Man kan jo ikke det før en prøve heller, det har da ingenting med saken å gjøre.

 

Prøvene er ikke i tråd med pensum engang.
Er begrenset hvor mye pensum det er til en stil da.. Matteprøvene bygger jo mye klarere på pensum.

 

Jeg driter i om du mener enkelte bare vil ha en fridag. Faktum er at de fleste som boikotter har tatt et bevisst valg. De er engasjert.

Ehrm, ikke slik jeg har forstått det.. Alle de jeg hører som har boikottet/vil boikotte, er ikke mors beste barn.. Vel, de tar et bevisst valg å sier "jeg vil ikke ha prøve", akkurat like bevisst som valget du blir stilt overfor av din mor: "Jeg vil ikke være med i butikken".

 

Engasjementet kan trekkes i tvil.

 

Og de elevene som prøver å gjøre seg hørt umyndigjør hun.
Vel.. hun er faktisk for politisk fravær da..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...