Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Ditt syn på nasjonaleprøver

Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?  

260 stemmer

1. 1. Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?

• Ja
      138
    • Nei
      105
    • Nei, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      6
    • Ja, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      11

Anbefalte innlegg

ytringsfrihet, → talefrihet

Men uansett. Det er det bare tull at man ikke skal få konsekvenser av å droppe en prøve.

EO kan vel få mange til å droppe eksamen og. De kan bare si at det skaper A- og B-skoler. Da tenker elevene "Når EO sier det vi kan boikotte er det greit!" som har veldig lyst til å slippe eksamen og føler at det plutselig er blitt allment akseptert å boikotte eksamen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det i det hele tatt noen som tar disse prøvene på alvor? I min klasse var det hvertfall ikke det, siden den ikke teller noe på karakterene våre. Jeg skreiv en god det useriøse svar... og vet om mange andre, ikke bare i klassen, som også gjorde det...

gleder meg til å se resultatet :) *litt onnskapsfull latter*

Lenke til kommentar
Disse "truslene fra Clemet" som EO så fint kaller det er helt greit spør du meg. De fleste som boikotter er bare en gjeng elever som synes at å slippe noen prøver er helt greit. Så når EO vil boikotte prøvene føler elevene at det plutselig er "lovlig" å droppe de.

Ja faen ass, alle elevene er bare en gjeng med slabbedasker som ikke gidder å hjøre noe. Interesert i skolepolitikk er de IHVERTFALL ikke. Elever er teite sløve idioter.

Du er klar over at det er dette du sier? Du undervurderer elevenes engasjement, du undervurderer elevenes tankekraft, du er den perfekte despot. "Folket er idioter, derfor må vi lede for de".

Har du vert på en skoledebatt om de nasjonale prøvene? Det har jeg. Det jeg så var at veldig mange møtte opp, mange stilte kritiske spørsmål begge veier. Elevene var engasjerte. Men du tolker vel det bare som et ønske om å slippe en prøve, selv om de fleste som boikotter møter opp, sitter hele tiden ut og leverer blankt. Det er faktisk kjedligere å stirre ut i lufta i to timer enn å jobbe med noen oppgaver.

Lenke til kommentar
på skolen vår (Trondheim Katedralskole) får vi en ordensanmerkning pr. boikott.

Så du er stolt over at skolen din krenker ytringsfriheten? Hadde jeg vært deg så ville jeg ikke giddet å tatt den prøven uansett, i og med at kun 1/30 tok prøven så vil den ikke kunne sendes inn etter hva jeg har hørt.

Hva har det med ytringsfriheten å gjøre?

Ungdommene er imot å prøvene (og nei, ikke alle har lyst på en fritime. Vi må uansett sitte der tiden ut, uten å si et ord), som ikke har noe med læreplanen L-97 å gjøre. Disse ungdommene prøver å få frem dette; noen ved hjelp av brev, andre ved hjelp av boikotting. Når da en skole gir anmerkinger for at en elev boikotter mener jeg i hvertfall at det er et brudd på ytringsfriheten.

Ytringsfrihet er ikke det samme som fritak for konsekvensen av sine handlinger.

Du har all mulighet til å ytre din mening, men ikke på hvilken måte du vil.

Det virker også som at en del tror, og dette er en kommentar til tidligere innlegg av andre, at det å bli hørt er det samme som det å bli etterfulgt.

Tro meg alle dere der ute. Clemet har hørt dere. Men det betyr ikke at dere kan boikotte en prøve uten at det får normale konsekvenser. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Clemet hørte elevene for seint. Clemet burde hørt på elevene før hun satte igang hele det fåkkings prosjektet.

Yepp, det er vel det som er Elevorganisasjonens hovedgrunn for å ville boikotte denne prøven.

Er det i det hele tatt noen som tar disse prøvene på alvor? I min klasse var det hvertfall ikke det, siden den ikke teller noe på karakterene våre. Jeg skreiv en god det useriøse svar... og vet om mange andre, ikke bare i klassen, som også gjorde det...

Ingen i klassen min tok den særlig på alvor, og jeg ble ferdig nesten 45 min før tiden.

Tror at når resultatene kommer ut må de tas med en klype salt, i og med at flere tusen fikk se prøven på forhånd.

Lenke til kommentar

QUOTE JoachimR,27/01/2005 : 14:55

Altså skal en kommentar på en prøve jeg ikke fikk øvd på telle på kortet mitt? Ikke engang skolen min har fått nok info om dette. Dette er helt latterlig!
Du har jo ingen nytte av å øve til disse prøvene, da det er i grunnferdigheter du ikke kan lære over natten. At den teller er jo bare greit, i tillegg slipper du at skolen setter opp enda en prøve i norsk og engelsk, og i matte. Du tjener på det! :)
JoachimR Skrevet 25/01/2005 : 15:25  

Jeg har i dag gjort oppgavene fra i fjor, som en slags forbredelse. Disse ligger ute på internett til alles informasjon og nedlastning.

Du forbreder deg selv for prøven.Anbefaler andre,ikke gjøre det.Det ser unektelig ut som at du selv ikke ønsker at skolen din skal bli hengt ut p.g.a. dårlige resultater.

Her setter jeg av litt plass som du kan skryte av deg selv og skolen din:

Endret av egmur
Lenke til kommentar
Ja faen ass, alle elevene er bare en gjeng med slabbedasker som ikke gidder å hjøre noe. Interesert i skolepolitikk er de IHVERTFALL ikke. Elever er teite sløve idioter.

Du er klar over at det er dette du sier? Du undervurderer elevenes engasjement, du undervurderer elevenes tankekraft, du er den perfekte despot. "Folket er idioter, derfor må vi lede for de".

Du er klar over at jeg tok disse prøvene i fjor og tar de igjen nå? Jeg ser godt hva som skjer rundt meg. I fjor jublet mange da EO ville at man skulle boikotte prøvene, og det var fordi de fikk en god grunn til å slippe noen ekstra prøver.

Listen over prosent som droppet leseprøven er blitt gitt ut her i Tr.heim idag. Merkelig nok er det skolene med lavt snitt og elever som ikke bryr seg så mye om skolen som ligger høyt opp på listen. Skolen med flest raddiser og EO'ere havnet faktisk på den nedre delen av listen. Sammentreff? Neppe

Har du vert på en skoledebatt om de nasjonale prøvene? Det har jeg. Det jeg så var at veldig mange møtte opp, mange stilte kritiske spørsmål begge veier. Elevene var engasjerte. Men du tolker vel det bare som et ønske om å slippe en prøve, selv om de fleste som boikotter møter opp, sitter hele tiden ut og leverer blankt. Det er faktisk kjedligere å stirre ut i lufta i to timer enn å jobbe med noen oppgaver.

Det har jeg. Og det var faktisk labert oppmøte. Høyremannen knuste EO-mannen i debatt (synes jeg da).

Og ja, det er faktisk kjedeligere, men du undervurderer elevers lyst til å slippe prøver.

Lenke til kommentar
QUOTE JoachimR,27/01/2005 : 14:55

Altså skal en kommentar på en prøve jeg ikke fikk øvd på telle på kortet mitt? Ikke engang skolen min har fått nok info om dette. Dette er helt latterlig!
Du har jo ingen nytte av å øve til disse prøvene, da det er i grunnferdigheter du ikke kan lære over natten. At den teller er jo bare greit, i tillegg slipper du at skolen setter opp enda en prøve i norsk og engelsk, og i matte. Du tjener på det! :)

Jeg har i dag gjort oppgavene fra i fjor, som en slags forbredelse. Disse ligger ute på internett til alles informasjon og nedlastning.

Du forbreder deg selv for prøven.Anbefaler andre,ikke gjøre det.Det ser unektelig ut som at du selv ikke ønsker at skolen din skal bli hengt ut p.g.a. dårlige resultater.

Her setter jeg av litt plass som du kan skryte av deg selv og skolen din:

For å forbrede oss, gjorde vi oppgavene fra i fjor. Men det er jo litt enten eller, enten kan du det, eller så kan du det ikke. Jeg hadde egentlig INGEN nytte av å ha gjort deler av fjorårets oppgaver, men det kan jo være greit å vite hva slags oppgaveformer det er snakk om.

Naturligvis kan jeg skryte litt av skolen min, men det er vel heller uinterresant. Skolen min er på de siste undersøkelsene best i Norges land.

Lenke til kommentar
Skjønner godt at de innfører slikt på katta. Ellers vil jo alle boikottet der.

Word :thumbup:

Godt å se at det er et flertall som vil boikotte prøvene. smile2.gif

noen synes vel det også :hrm:

Så du er stolt over at skolen din krenker ytringsfriheten? Hadde jeg vært deg så ville jeg ikke giddet å tatt den prøven uansett, i og med at kun 1/30 tok prøven så vil den ikke kunne sendes inn etter hva jeg har hørt.
er DU stolt over at du ikke vet hva yttringsfrihet er for noe?

yttringsfrihet er at du kan si hva du mener om allt uten å bli straffet for det. og jeg mener SI ikke gjøre.

yttringsfriheten (og pressefriheten) er jo selvfølgelig baseet på normal folkeskikk og skjønn. dette betyr igjen at man ikke kan gå på verbalt angrep på folk uten at det får konsekvenser.

Endret av Imposter
Lenke til kommentar

JoachimR det gjør meg vondt å si det.. men du er taper..

Ban meg gjerne admin dere.. JoachimR er den største taper som prøver å være den beste :sick: Du er for Clemet PGA skolen din er "norges beste skole" min skole er drittbra skole men dritt utstyr pga Clemet!! Clemet og du burde å brenne..

Har noe få ord... Få et liv du!!

Boikott dere!! Det er verdt det.. Clemet har gjort det verre. Vi var normale før Clemet kom!! Forteller det ikke noe?

Lenke til kommentar
Kan du ikke se/huske? Husker godt at vi ha det bra før hun kom.. VEt mye men gidder ikke å forklare.. For dere vet det godt selv.. Mora mi er lærer og hun liker ikke Clemet heller.. Hun sa at hun burde å dra til rasshølen til Bondevik med andre.. Eks Per Kristan Foss

Jeg håper hun ikke er norsklærer. :ermm:

Lenke til kommentar
Kan du ikke se/huske? Husker godt at vi ha det bra før hun kom.. VEt mye men gidder ikke å forklare.. For dere vet det godt selv.. Mora mi er lærer og hun liker ikke Clemet heller.. Hun sa at hun burde å dra til rasshølen til Bondevik med andre.. Eks Per Kristan Foss

nei, beklager. jeg ser virkelig ikke problemet med dette akuratt nå.

ok at L-97 var delvis på trynet, men vi får da ny neste år :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...